حمایت بیمه‌ای از کسب‌وکار‌ها در زمان اپیدمی

بیمه‌ها می‌توانند ریسک‌های ناشی از توقف کسب و کارها را پوشش داده و به نوعی زیان‌‌ این بخش را جبران کنند، موضوعی که در دنیا وجود دارد و اجرایی می‌شود. از آنجاکه یکی از ریسک‌هایی که مشاغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد ایجاد وقفه در کسب‌وکار و فعالیت آنها به دلایل مختلف از جمله بروز حوادث طبیعی، آتش‌سوزی یا بروز یک اپیدمی ‌است، بنابراین وجود چنین پوشش بیمه‌ای می‌تواند برای فعالان این بخش‌ها بسیار کمک‌کننده باشد، خلایی که در کشور ما با شیوع ویروس کرونا به شدت احساس می‌شد.

به هرحال  شیوع کرونا، مشاغل زیادی از جمله تورهای گردشگری، استخرها، هتل‌ها، تالارها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، مراکز تفریحی و ... را تحت تاثیر قرار داد و به لحاظ مالی مشکلات زیادی برای فعالان این بخش به وجود آورد، از این رو صنعت بیمه به فکر ارائه پوشش بیمه برای جبران زیان‌های ناشی از توقف فعالیت کسب‌وکارها درزمان اپیدمی ‌افتاد. در این راستا بیمه تعاون به عنوان طراح و ارائه‌کننده بیمه‌نامه توقف کسب‌وکار ناشی از اپیدمی، این بیمه‌نامه را وارد سبد محصولاتش کرد و گامی‌برای کاهش دغدغه فعالان این بخش برداشت.

یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون درخصوص طرح جدید این شرکت که هفته گذشته رونمایی شد، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: جدا از محصولات متداول صنعت بیمه که سال‌هاست به بیمه‌گذاران عرضه می‌شود، در دنیا پوشش‌های بیمه‌ای جدیدی وجود دارد که همواره بر اثرگذاری بیمه در بهبود فضای کار و در نهایت افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌افزاید. وی تاکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی درحالی  نقش بسیار مهمی‌در تولید ناخالص داخلی کشور دارند که در این بین بخش خدمات و کسب و کارهای خرد نیز سهمشان در ایجاد ارزش‌افزوده‌، تولید ناخالص داخلی، اشتغال و توسعه بخش اقتصاد چشمگیر است؛ با توجه به اهمیت این بخش، بی‌تردید هر عاملی که باعث توقف در فعالیت و روند حرکتی این بخش شود می‌تواند ایجاد مشکل کند و تبعات منفی به بار بیاورد که با شیوع کرونا، تا حدی این موضوع اتفاق افتاد.

به گفته این فعال صنعت بیمه، زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، اغلب کسب‌وکارها متاثر از این شرایط با رکود مواجه شدند و  این موضوع آسیب‌های جدی را به این بخش‌ها وارد کرد، اما این شرایط زمانی تشدید شد که کرونا تداوم یافت و اوج گرفت.

وی ادامه داد:  با تداوم و اوج‌گیری این ویروس، برای اینکه دولت بتواند زنجیره انتقال را کاهش یا قطع کند، تدابیر لازم برای اجرای قرنطینه، تعطیلی و متوقف کردن برخی مشاغل و کسب‌وکارهای پرخطر در دستور کار قرار گرفت  که این موضوع در نهایت مشکلات زیادی را با خود همراه کرد و مشاغل زیادی با بحران روبه‌روشدند. 

مظلومی ‌با بیان اینکه رکود ایجاد شده در کسب‌وکارها و بخش اقتصاد کشور، گردش پول در جامعه را کاهش و تولید ناخالص داخلی را ازاین بابت متاثر کرد، یادآورشد:  البته این شرایط فقط مختص به ایران نبود و در سایر کشورها هم وجود داشت. این موضوع در پی خود، بیکاری و کاهش درآمد افراد جامعه را در پی داشت و در نهایت سبب شد بسیاری از کسب و کارها رو به تعطیلی بروند و آن دسته از بنگاه‌ها هم که در بازار حضور دارند، حیاتشان با دشواری‌هایی روبه‌رو شود.

مدیرعامل بیمه تعاون معتقد است که کارفرمایان و صاحبان مشاغل به دلیل کاهش تقاضای خرید از یک سو و تعطیلی‌های اجباری در مقاطعی برای کاهش انتقال ویروس کرونا از سوی دیگر که جریان نقدینگی آنها را دچار مشکل کرده است، با شرایط بحرانی روبه‌رو شدند که نتیجه این شرایط هم تشدید آمار بیکاری و افزایش افراد تعدیل شده در این بخش‌ها بود. وی با بیان اینکه این شرایط در رابطه با مشاغل خدماتی همچون رستوران‌ها، سینما، تالارها، آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و استخرها، برگزارکنندگان رویدادها که جزوگروه‌های پرخطر به شمار می‌روند، شدت بیشتری داشت، یادآور شد: این‌گونه ریسک‌ها که به عنوان ریسک‌های بنیادی از آن یاد می‌شود، در حالی قشر عظیم و زیادی از کسب‌وکارها و جامعه را متاثر می‌کند که تاکنون برای آن بیمه‌نامه‌ای وجود نداشته است که بتوان در این شرایط از آنها حمایت کرد.

مظلومی‌ در این زمینه توضیح داد: ریسک‌های بنیادی ریسک‌هایی هستند که یا اتفاق نمی‌افتند یا ممکن است هنگام بروز، خسارت سرسام‌آوری داشته باشند که راه مدیریت ریسک آن، تهیه پوشش‌های اتکایی مناسب و توزیع صحیح ریسک است. برای پوشش چنین ریسک‌هایی در سایر کشورها به شکل کامل و در ابعاد مختلف بیمه‌نامه وجود دارد و برای آن  حمایت‌هایی با پشتوانه‌های اتکایی سنگین انجام می‌شود که این خلأ در کشور ما احساس می‌شد. مدیرعامل بیمه تعاون تصریح کرد: دراین راستا برآن شدیم با بیمه مرکزی به توافق برسیم تا به این منظور بیمه‌نامه‌ای را طراحی و ارائه کنیم که بتواند در شرایط اپیدمی‌، بخشی از نگرانی فعالان این بخش و کسب‌وکارها را برطرف کند. مظلومی، درخصوص مدیریت ریسک بیمه‌نامه توقف کسب‌وکار به‌دلیل شیوع اپیدمی، گفت: پس از شیوع ویروس کرونا به این فکر افتادیم که بیمه‌نامه‌ای را برای توقف کسب‌وکارها به دلیل اپیدمی‌ طراحی کنیم که در نهایت با کمک بیمه مرکزی نرخ و شرایط این بیمه‌نامه را  براساس فاکتورهایی لحاظ کردیم و تاییدیه مربوطه را گرفتیم که در نتیجه هفته گذشته از این بیمه‌نامه با حضور مقامات بیمه مرکزی رونمایی و به سبد محصولات بیمه‌ای شرکت بیمه تعاون اضافه شد.

این مسوول بیمه‌ای با تاکید بر اینکه این محصول در حال حاضر آماده ارائه است و متقاضیان خرید این بیمه‌نامه می‌توانند با مراجعه به دفاتر فروش و نمایندگی‌های شرکت بیمه تعاون یا به صورت غیر حضوری و آنلاین از وب سایت بیمه تعاون خریداری کنند، یادآور شد: از آنجا که ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد، این احتمال را در نظر گرفتیم که با موج دوباره شیوع این ویروس، ممکن است دولت بخواهد اقدام به تعطیلی برخی مشاغل پرخطر و پرریسک در این دوران کند که این توقف می‌تواند به ضرر این مشاغل باشد و آنها را از لحاظ مالی دچار بحران کند.

وی با اشاره به این موضوع که این بیمه‌نامه برای کسب‌وکارهایی است که در آینده ممکن است ازاین بابت متوقف شوند، اظهار کرد: افراد می‌توانند قبل از بروز چنین شرایطی این بیمه‌نامه را خریداری کنند. بر این اساس بیمه‌نامه توقف کسب وکار ناشی از اپیدمی، بیمه‌نامه‌ای است که تعطیلی و توقف کسب و کار‌ها را به علت همه‌گیری بیماری‌ها از جمله کرونا پوشش می‌دهد. بنابراین اگر بیماری همه‌گیر به گونه‌ای باشد که دولت و نهاد‌های حاکمیتی دستور تعطیلی کسب‌وکار‌های خاصی را صادر کنند آن کسب‌وکار‌هایی که این بیمه‌نامه را داشته باشند می‌توانند خسارت ۶۰ روز از دست دادن درآمد ناشی از تعطیلی کار خود را از شرکت بیمه دریافت کنند.

مدیرعامل بیمه تعاون با بیان اینکه این بیمه‌نامه جدید برای سه گروه مشاغل کم‌ریسک، ریسک متوسط و پرریسک در نظر گرفته شده است و نرخ حق بیمه براساس این گروه‌های شغلی تعیین می‌شود، گفت: سقف پرداخت خسارت به کسب‌وکار‌های تعطیل شده ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر از جمله کرونا، روزانه ۱۲ میلیون تومان و در دو ماه ۷۲۰ میلیون تومان است. همچنین حق بیمه سالانه، حداقل ۲۱۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ میلیون  و ۸۰۰هزار تومان است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که اقبال از این بیمه‌نامه مناسب باشد، یادآور شد: شرکت بیمه تعاون در این حوزه تلاش دارد با آگاهی دادن و تبلیغات مناسب، جهت معرفی این بیمه‌نامه اقدام کند تا کسب‌وکارها با آگاهی لازم این بیمه‌نامه را خریداری کنند که پیش‌بینی ما این است که این بیمه‌نامه جدید با استقبال خوبی مواجه شود.

مظلومی‌ بر این باور است که قطعا هر بیمه‌نامه جدیدی برای توسعه نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارد که در این زمینه تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد. بی تردید چنین بیمه‌نامه‌هایی به دلیل کامل بودن آن در سایر کشورها از فروش خوبی برخوردار هستند،  اما از آنجا که تلاش کردیم این بیمه‌نامه برای افراد گران تمام نشود، بیمه‌نامه را به شکل خاص برای اپیدمی‌ در نظر گرفتیم که افراد بیشتری در حوزه کسب‌وکارها بتوانند آن را خریداری کنند.

مدیرعامل بیمه تعاون بر این باور است که  بیمه‌نامه توقف کسب و کار می‌تواند سهم بسزایی در آرامش خیال مدیران و فعالان اقتصادی داشته و در مسیر بهره‌وری و رقابت اقتصادی و تولید نقش محوری ایفا کند. از این رو توصیه کرد اگر افراد نگران تعطیلی کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید به دلیل بیماری‌های اپیدمیک یا پاندمیک هستند می‌توانند این بیمه‌نامه را که به صورت انحصاری در اختیار بیمه تعاون است را جهت کاهش ریسک کسب‌وکارها تهیه کنند.