شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون تولیدکننده انواع پروفیل‌های آلومینیومی است که تولیدات آنها در دکوراسیون، پارتیشن و نمای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت کنونی این واحد صنایع پایین‌دست آلومینیوم هم‌اکنون به۱۲۰  تن در ماه می‌رسد که با تمام ظرفیت مشغول به کار است. شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در ۵ ماه نخست سال جاری نیز توانسته اهداف خود را محقق و به تولیدی بیش از سال گذشته دست پیدا کند.  

هیبت‌الله فاضلی، مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: میزان تولید شرکت در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده و این افزایش تولید به دو دلیل عمده روی داده است؛ از یکسو شرکت در سال‌جاری به سمت تولید برای نمای ساختمانی پیش رفت و از سوی دیگر با توجه به منویات رهبری به منظور تاکید بر مصرف کالای داخل و منع واردات کالاهایی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد تقاضا برای محصولات ما بیشتر شد.

فاضلی در ادامه با اشاره به این موضوع که در گذشته به صورت قابل توجهی شاهد واردات پروفیل بودیم، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شاهد واردات بین ۵ تا ۱۰هزار تن پروفیل آلومینیوم بودیم، اما  در سال جاری به صورت خیلی محدود این واردات انجام گرفت.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های برج‌سازی که در آن مشارکت داشته‌اند، بیان کرد:‌ امسال شرکت ما میزان تولید خود را به دلیل مشارکت در نماسازی  چند پروژه برج‌سازی ۳۰ و ۴۰ طبقه افزایش داد؛ البته تا پیش از این ساخت نمای برج‌‌ها به پیمانکاران خارجی سپرده می‌شد که با تغییر این رویکرد و سپردن آن به شرکت‌های داخلی این فرصت برای ما به وجود آمد تا بتوانیم میزان تولید خود را افزایش دهیم.

 مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون در ادامه گفت: موضوع دیگر آن است که با افزایش قیمت مسکن طی یکی دو سال گذشته شاهد خروج حوزه ساخت و ساز از رکود بودیم،  موضوعی که به نوبه خود سبب رشد تولید صنایع پایین‌دستی آلومینیوم نیز شده است.

 مشکل کمبود نقدینگی

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون مشکل مهم صنعت پایین‌دست آلومینیوم را کمبود نقدینگی برشمرد و عنوان کرد: یکی از مشکلات کار در حیطه تولید این است که برخی از پروژه‌ها را به صورت تهاتری انجام می‌دهیم و همین موضوع سبب کاهش میزان نقدینگی در چرخه تولید ما شده است. از سوی دیگر نیز با توجه به تورم  با افزایش قیمت مواد اولیه و قیمت تمام‌شده روبه‌رو هستیم که این مشکل کمبود نقدینگی را برای تولیدکننده پررنگ‌تر می‌کند، به‌گونه‌ای که قیمت مواد اولیه ما دوبرابر افزایش پیدا کرده است، برای نمونه هر کیلو بیلتی که ابتدای سال جاری با کیلویی ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسید هم‌اکنون به هر کیلو حدود ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش ۹۰ تا ۱۰۰درصدی طی چند ماه برای تولیدکننده نمی‌تواند قابل قبول باشد و با تحمیل این قیمت‌ها ما نیز ناچار به گران کردن محصول نهایی خود هستیم و این موضوع به ضرر مصرف‌کننده نهایی خواهد بود و در نهایت سبب کاهش میزان تقاضا در بازار نیز خواهد شد. فاضلی در ادامه یادآور شد: این در حالی است که بیشتر کارخانه‌هایی که در داخل کشور تولید شمش آلومینیوم دارند، وابسته به دولت هستند و دولت از یکسو ادعای نظارت و کنترل بر قیمت‌ها را دارد، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که قیمت فلزات رنگین در بورس کالا براساسLME لندن و دلار محاسبه می‌شود از این رو با توجه به افزایش قیمت دلار در برابر ریال شاهد افزایش قیمت این فلزات نیز هستیم.

وی با تاکید بر این موضوع که چرا قیمت فلزات در بورس کالا باید بر مبنای LME لندن باشد، عنوان کرد: قیمت LME لندن باید برای کشوری مبنای قیمت‌گذاری قرار بگیرد که در تحریم به سر نبرد و بازار آن کشور شرایط عادی دارد.

فاضلی در خصوص مواد وارداتی  مورد نیاز در زنجیره تولید آلومینیوم اظهار کرد: در زنجیره تولید شمش آلومینیوم کشور، پودر آلومینا و منیزیم وارداتی هستند که ممکن است حدود یک‌چهارم مواد مورد نیاز برای تولید آن به‌شمار آیند. از این‌رو نباید مبنای دلار به صورت صددرصد مبنای قیمت‌گذاری این فلز اساسی قرار گیرد. هرچند این مبنای قیمت‌گذاری در بیشتر کالاها سبب پایین آمدن ارزش ریال در برابر ارز می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم آبسکون با تاکید بر این موضوع که در سال جهش تولید شاهد افزایش تولید هستیم، عنوان کرد: تولیدکنندگان با تمام توان در خط مقدم تولید قرار دارند، دولت نیز باید نظارت بیشتری بر قیمت‌ها داشته باشد تا روند جهش تولید با کندی روبه‌رو نشود. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات نظارت چندانی بر قیمت‌ها و افزایش آن ندارد.  

 مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم

فاضلی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستید؟ عنوان کرد: با روی کار آمدن آلومینیوم جنوب، بازار با مشکل تامین شمش روبه‌رو نیست. تقاضا و تولید نیز در بازار سر به سر شده‌اند و بازار مشکلی در زمینه تقاضا نیز ندارد اما تولیدکنندگان واقعا از افزایش قیمت‌ها گلایه‌مند هستند.  

وی در پاسخ به این پرسش آیا افزایش قیمت‌ها را با افزایش صادرات و ارزآوری نمی‌توانید جبران کنید، عنوان کرد: طی یکی دو سال گذشته صادرات آلومینیوم در حداقل میزان خود قرار گرفته است یا اصلا صادراتی انجام نمی‌گیرد و میزان تولید تنها کفاف تقاضای بازار داخل را می‌دهد، از این رو ارزآوری قابل توجهی برای این فلز وجود ندارد.