تلاش برای بازگرداندن هویت به شهرها

نایب ‌رئیس گروه بین‌المللی آذرخش بابیان اینکه این گروه طی ۲۵ سال اخیر تلاش‌های متعددی برای هویت‌بخشی ساختمان‌ها و شهرهای کشور داشته است، گفت: طی سال‌های اخیر این گروه تلاش کرده با معرفی مصالح و نماهای بومی گامی مهم در راستای هویت ایرانی بردارد. محمدعلی سیفی‌کاشانی با بیان مطلب فوق افزود: متاسفانه طی سال‌ها به علت استفاده ناصحیح از آجر نامناسب در نمای ساختمان‌ها این محصول باهویت، به یک متریال دم‌دستی برای سازه‌های ارزان‌قیمت مبدل شده بود. این ذهنیت را می‌توان در ساختمان‌های سری‌سازی‌شده به‌وضوح دید، اما این مجموعه با ایجاد تنوع و کیفیت در آجر باعث شد این کالای باهویت، بار دیگر جزو اولویت‌های معماران برجسته برای طراحی‌های شاخص قلمداد شود و توانسته‌ایم معماری اصیل ایرانی را با تولید آجرهای نمای باکیفیت احیا کنیم. در حال حاضر این محصول در ساختمان‌های لوکس و به‌روز نیز کاربرد دارد و منافاتی با ذات معماری مدرن ندارد.

به گفته سیفی‌کاشانی در حال حاضر استفاده از نما آجری یک مزیت برای ساختمان‌های مدرن و امروزی محسوب می‌شود و این فرهنگ‌سازی حاصل تلاش کسانی است که توانسته‌اند آجر را به‌عنوان محصول زیبا، با هویت و مقاوم معرفی کنند. نایب ‌رئیس گروه بین‌المللی آذرخش با بیان اینکه این تلاش و هویت‌سازی باعث شده گروه ما به ۲۸ کشور در جهان صادرات داشته باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌‌رغم نرخ بالای ارز، محدودیت‌ها به خلاقیت مبدل شده و توانستیم با رصد نیاز بازار جهانی صادرات این محصول را توسعه دهیم. حتی در این برهه زمانی توانسته‌ایم صادرات مطلوبی به کانادا و استرالیا داشته باشیم. وی افزود: به عقیده بنده با ارسال هر کالای با هویت ایرانی به کشورهای توسعه‌یافته به‌نوعی سفیر فرهنگی ایرانی را وارد آن کشور می‌کنیم و ارسال هویت ایران به جهان جزو اهداف گروه بین‌المللی آذرخش است. سیفی‌کاشانی با اشاره به اینکه گروه بین‌المللی آذرخش بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع فرآورده‌های نسوز نماهای ماندگار سـاختمان و مشابه خارجی در سـطح خاورمیانه است و تنهـا تولیدکننده انـواع آجرنسوز خشکه‌چین در ابعاد بزرگ در کشور است در ادامه افزود: تمام برنامه‌های این گروه در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین و هدف‌گذاری شده است. بر این اساس با توجه به مشکلات اقتصادی به بخش بزرگی از اهداف سال ۹۸ دست پیدا کردیم. در سال ۹۹ نیز با توجه به آغاز دوران کرونا و کاهش فعالیت‌ها شروع به اورهال ماشین‌آلات کارخانه‌ها کرده و با توجه به سیاست‌گذاری‌های جدید و فروش‌های دیجیتالی شروع به فعالیت در این بخش‌ها کردیم؛  البته به‌طور کلی از اهداف بزرگ ‌سال‌جاری بهره‌برداری از خط شماره ۵ است. این خط پیشرفته‌ترین خط این گروه خواهد بود.

سیفی در ادامه ضمن اشاره به اینکه مجموعه آذرخش  از کارخانه‌های تولیدی تشکیل‌شده که تولید انواع آجر‌های نسوز را در دست اقدام دارند، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۵ هزار نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کردیم. نایب ‌رئیس گروه بین‌المللی آذرخش با تاکید بر این موضوع که توانستیم فرهنگ غنی و اصیل معماری ایرانی و اسلامی را طی دو دهه و سه دهه گذشته احیا کنیم، افزود: برای اولین بار در خاورمیانه تولید و ساخت آجرنسوز در خاورمیانه از سوی این شرکت انجام شد که این امر باعث فرهنگ‌سازی در صنعت معماری و شهرسازی شد. مجموعه آذرخش توانسته است از ۲۵ سال گذشته تاکنون از چهار کارخانه در فاز‌های مختلف بهره‌برداری کند؛ از فاز ۱ تا امروز که فاز ۴ کارخانه افتتاح‌شده و مراحل اجرایی فاز ۵ هم در دست اقدام است.

سیفی با بیان این نکته که اجرای فاز ۴ کارخانه آذرخش با مساحت ۴۰ هزار مترمربع و ۲۵ هزار مترمربع ساختمان‌های جانبی در سال ۹۶ با حضور لاریجانی رئیس مجلس طی حدود ۲۰ ماه انجام شد، بیان کرد: فناوری کارخانه ۴ طی دو سال گذشته با بالاترین تکنولوژی روز دنیا که برگرفته از فناوری ساخت ایتالیا بود تجهیز شد.

وی در ارتباط با اثر تحریم‌ها در این صنعت تصریح کرد: با توجه به تحریم‌ها صادرات ما در دو بخش حمل‌ونقل و سیستم بانکی ضعیف شده است؛ اما از سوی دیگر با توجه به افزایش تقاضای آجرنسوز مخصوصا برند آذرخش، در حال ایجاد فاز ۵ و خط تولیدی جدید هستیم که با تجهیز زیرساخت‌های موردنیاز و نصب ماشین‌آلات تا سال آینده خط را راه‌اندازی می‌کنیم.

سیفی دلیل اصلی صادرات آجر‌های نسوز آذرخش به خارج از کشور را کیفیت بالای محصولات و قیمت مناسب نسبت به رقبای بین‌المللی بیان و در ادامه خاطرنشان کرد: ازنظر مواد معدنی با توجه به اینکه ایران پربرکت و غنی است، ۱۰۰ درصد محصولات ما داخلی است. در بخش معادن ۵ معدن بهره‌برداری می‌کنیم که گفتنی است تیم اکتشاف و مطالعاتی معادن ما با بهترین کیفیت در حال کار است. وی در رابطه با محصولات تولیدی این شرکت گفت: بیش از هزار نوع تنوع محصول، از رنگ سفید تا مشکی و همچنین انواع طیف رنگی و سایز‌های کوچک تا بزرگ داریم. سیفی ضمن اشاره به ابتدای فعالیت این شرکت که آجرنسوز برای نمای ساختمان وجود نداشت، ادامه داد: گروه آذرخش چند سبک اختراع انجام داد که لازم به ذکر است زمانی که برای اولین بار ایده آجرنسوز رونمایی شد، رقیبی نداشتیم. این در حالی است که امروز حدود ۱۰۰ شرکت و کارخانه این تولید را انجام می‌دهند  که با توجه به اینکه تولید مقدس است امیدوارم ظرفیت تولید این محصول روزبه‌روز در کشور افزایش داشته باشد. نایب ‌رئیس گروه بین‌المللی آذرخش در پایان گفت: معادن انحصاری، مواد اولیه خاص و ویژه و فناوری به‌روز و تیم متخصص تحقیق و توسعه، منجر به خاص بودن محصولات آذرخش شده و همین دلیل تولید محصولات متمایز این شرکت از قبیل آجر‌های سایز بالا و آجر‌های با جذب آب پایین و آجر‌های مناسب محوطه‌سازی و آذرخش با ویژگی منحصربه‌فرد داخلی بدون رقیب شده است.

p27 (5)