توان بالای منطقه  چالیدره برای جذب  گردشگر خارجی

تله‌سیژ، سافاری، ترن کوهستان، کارتینگ، بانجی جامپینگ، راپل و پل معلق، انواع قایق‌سواری، لنج‌سواری، زورب بال، باگی، دوچرخه‌سواری، موتور ATV، شاتل، اسکی روی آب، تونل وحشت، ماهیگیری، دکتر ماهی، رستوران کشتی پذیرایی،‌ کافی‌شاپ گردان، عکاسی سنتی و غرفه خزندگان امکاناتی هستند که گردشگران می‌توانند در بازدید از این منطقه گردشگری و تفریحی استفاده کنند. البته بناست در آینده نیز این مجموعه گردشگری مجهز به مجتمع‌های اقامتگاهی برای عموم گردشگران شود.

مجموعه تفریحی و گردشگری طرقبه متعلق به شرکت نمونه گردشگری چالیدره است که در مالکیت سازمان همیاری‌های خراسان رضوی و شهرداری طرقبه قرار دارد. از سال ۱۳۹۰ شرکت الماس طلایی چالیدره برای ایجاد و تکمیل فاز دوم این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است.

 ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در هفت سال برای فاز دوم

سرمایه‌گذار و مدیرعامل شرکت الماس طلایی چالیدره با بیان اینکه با مالکان این مجموعه قرارداد سرمایه‌گذاری به‌مدت ۱۵ سال منعقد کرده‌اند، می‌گوید: از سال ۹۰ تا ۹۷ نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان در دهکده نمونه گردشگری چالیدره طرقبه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ بر این اساس در پنج سال اول سرمایه‌گذاری ۸۰  درصد و پنج سال دوم و سوم نیز ۷۰ درصد از درآمد به ما تعلق می‌گیرد و پس از اتمام قرارداد، سازه‌های غیرمنقول را تحویل داده و سازه‌های منقول را با خود می‌بریم. 

محمود جوانمرد با تاکید بر اینکه چالیدره تبدیل به مقصد سفر گردشگران و نقطه عطفی برای جذب گردشگر به طرقبه شده است، اظهار می‌کند: در گذشته مسافرانی که به طرقبه می‌آمدند بازدیدی هم از چالیدره داشتند، اما امروز همه مسافران مشهد، گردشگری در منطقه نمونه گردشگری چالیدره را یکی از برنامه‌های سفر خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه توریست‌های خارجی بخش قابل توجهی از گردشگران منطقه نمونه گردشگری چالیدره را تشکیل می‌دهند، اضافه می‌کند: بخش عمده‌ای از اقتصاد چالیدره تحت تاثیر توریست‌های خارجی است که آنها را از طریق اطلاع‌رسانی از مبدأ، تبلیغات توسط تورلیدرها، فضای مجازی و بیلبوردهای تبلیغاتی به منطقه چالیدره هدایت می‌کنیم.

 ریزش  90درصدی گردشگران چالیدره پس از کرونا

وی شیوع بیماری کرونا را عاملی برای کاهش میزان ورودی گردشگران به منطقه نمونه گردشگری چالیدره بیان و تصریح می‌کند: اوضاع مجموعه چالیدره به‌دلیل کاهش میزان گردشگران مساعد نیست به‌گونه‌ای که نزدیک به ۹۰ درصد ریزش در آمار بازدیدکنندگان داشته‌ایم.

جوانمرد با پیش‌بینی اینکه تا زمانی که سفر عادی‌سازی نشود و توریست و گردشگر خارجی به مشهد نیاید، چالیدره نمی‌تواند دوباره به آمار گذشته خود برسد، می‌گوید: سیاست‌ها و نوع مراودات دولت در وضعیت گردشگری موثر است و اکنون نمی‌توانم بگویم چه زمانی می‌توانیم به رویه سابق خود بازگردیم.

با این‌حال وی بر این باور است که سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری زمانی برای سرمایه‌گذار ارزش افزوده به‌دنبال خواهد داشت که ملک و زمین نیز متعلق به وی باشد. در همین راستا نیز شرکت الماس طلایی چالیدره اقدام به خرید زمینی ۳۷۰ هکتاری روبه‌روی منطقه نمونه گردشگری چالیدره کرده است تا آن را تبدیل به منطقه‌ نمونه گردشگری دیگری با امکاناتی متفاوت‌تر بکند.

جوانمرد با بیان اینکه اگر دولت در این مسیر حمایت کند می‌توانند تا سال آینده فاز نخست این منطقه نمونه گردشگری را با نام «نوروزگاه» بهره‌برداری کنند، تصریح می‌کند: در طرح نوروزگاه بنا بر احداث کاروانسرای سنتی و ایجاد قافله‌های شتر و اسب داریم؛ به این ترتیب که گردشگران خودروهای خود را در پارکینگ تعبیه شده پارک کرده و مسیر دو کیلومتری را تا مقصد نهایی با کاروان‌های شتر و اسب طی می‌کنند.

سرمایه‌گذار و مدیرعامل شرکت الماس طلایی چالیدره یکی از ویژگی‌های فرهنگی و گردشگری نوروزگاه را حضور نمایندگانی از استان‌های کشور بیان می‌کند و می‌گوید: هر استانی در نوروزگاه چادر خود را دایر کرده و آداب و سنن، موسیقی سنتی، تولیدات و صنایع دستی خود را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد.

وی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این منطقه نمونه گردشگری را احداث پیست اسکی، شهرک ویلایی مشابه ونیز ایتالیا، سافاری، پارک حیوانات و شهربازی مدرن اعلام می‌کند که موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای چندین هزار نفر خواهد شد.

 تله‌سیژ دربند و برج برفی مشهد از دیگر پروژه‌های گردشگری درحال اجرا

جوانمرد همچنین خرید پروژه تله‌سیژ دربند تهران در سال ۹۵ و تعویض و نوسازی دستگاه و تجهیزات آن را از دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: سرانجام تیرماه ۹۷ پس از دو سال تعطیلی مجموعه تله‌سیژ دربند را با ایده‌هایی جدید افتتاح کردیم و در آینده بنا به احداث پارک پرندگان، قطار کوهستان، اقامت موقت، رستوران و... داریم.

وی همچنین چهارمین سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینه گردشگری را احداث مرکز تفریحات و سرگرمی برج برفی در مشهد اعلام می‌کند و می‌گوید: برج برفی در ۱۱ هزار مترمربع زیربنا و ۱۱ طبقه احداث شده است که شامل پنج طبقه پارکینگ، یک طبقه فودکورت، دو طبقه سرزمین برفی شامل سرسره‌ها و المان‌های برفی، دو طبقه پردیس سینمایی و یک طبقه رستوران سنتی می‌شود. به‌گفته جوانمرد هم‌اکنون دستگاه‌های تولید برف وارد کشور شده‌اند و درحال نصب هستند. با همه این تفاسیر، سرمایه‌گذار و مدیرعامل شرکت الماس طلایی چالیدره بزرگ‌ترین دغدغه‌ سرمایه‌گذاران را بهره‌مند نبودن از حمایت بخش‌های دولتی می‌داند و تصریح می‌کند: شاید در حرف همه همراه باشند، اما در عمل حمایت‌ها بسیار کم است؛ اگر بناست در حوزه گردشگری جهش قابل مقایسه‌ای داشته باشیم چاره‌ای جز حمایت از سرمایه‌گذاران این حوزه نیست.