تداوم رشد تولید در فولاد مبارکه

 هدف‌گذاری تولید و فروش فولاد مبارکه در سال‌جاری چگونه است؟

برنامه‌ریزی تولید و فروش فولاد مبارکه مبتنی بر استراتژی تامین حداکثری نیاز بازار و با اتکا به توان تولید خطوط مختلف تولیدی خود صورت گرفته و تولید و فروش ۷میلیون و ۶۰۰ هزارتن  انواع محصولات فولادی تخت را برای سال ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی کرده که این میزان تولید نسبت به برنامه سال قبل حدود ۸ درصد رشد داشته است .

گروه فولاد مبارکه براین باور است که با تحقق طرح توسعه خط نورد گرم شماره۲ به لحاظ کمی‌و تنوع کیفی و ابعادی، شاهد جهش عظیمی در صنعت فولاد کشور خواهیم بود. طرح نورد گرم ۲  این امکان را فراهم می‌کند که بخش وسیعی از نیاز داخل کشور تامین شود. در حال حاضر بخشی از نیاز مصرف‌کنندگان ورق‌های گرم، محصولاتی است که در کشور قابل تامین است، ولی ظرفیت تولید ناکافی است و در بخشی از محصولات مورد نیاز امکان تولید به‌دلیل محدودیت تکنولوژی وجود ندارد. طرح نورد ۲  امکان تولید محصولات فولادی که در کشور با ظرفیت محدود تولید می‌شود را دارد و مقدار وسیعی از محصولات قابل تولید این خط نورد گرم، محصولاتی است که امکان تولید آن در کشور نیست و باید از خارج از کشور تامین شود. بنابراین، جهش آتی فولاد صرفا از نوع «کمی» نخواهد بود و هرگونه جهش کمی ‌بدون در نظر گرفتن نیاز به تولید محصولات ویژه موجب تولید مضاعف محصولات تجاری و رقابت منفی بین تولیدکنندگان در تولید محصولات تجاری و از دست رفتن بخش مهمی ‌از ظرفیت تولید خواهد شد، بنابراین در خصوص توسعه‌های آتی، توجه به تولید محصولات ویژه با تکیه بر پیش‌بینی تقاضای کشور در افق بلندمدت از اهمیت بالایی برخوردار است.

 ظرفیت‌سازی برای این میزان تولید چگونه محقق خواهد شد؟

همان‌گونه که توضیح داده شد هرگونه توسعه و ظرفیت‌سازی باید با در نظر گرفتن تقاضای واقعی کشور و با لحاظ کردن سند جامع توسعه کشور در افق ۱۴۰۴ صورت پذیرد، بنابراین توجه به توسعه کیفی در کنار توسعه کمی ‌از اهمیت بالایی برخوردار است که این امر نیازمند سیاست‌گذاری در سطح کلان در تخصیص اعتبارات برای توسعه یکپارچه صنعت فولاد است. گروه فولاد مبارکه در تدوین طرح جامع توسعه خود و شرکت‌های زیرمجموعه گروه، این امر مهم را لحاظ کرده و ایجاد ظرفیت‌های جدیدی را که درراس آنها طرح نورد گرم شماره ۲ است، تدوین و مصوب کرده است. بدیهی است تحقق این طرح‌ها مستلزم حمایت دولت‌ها بوده و به موازات آن توسعه زیرساخت‌ها از قبیل توسعه حمل ریلی، توسعه تکنولوژی‌های جدید و افزایش بهره‌وری تولید با توجه به نسل جدید تکنولوژی‌ها (انقلاب صنعتی چهارم)، توسعه صادرات و حمایت از صادرکنندگان و ایجاد ثبات در بازار داخلی و قوانین حاکم برآن خواهد بود.

 با تحقق جهش تولید در سال جاری، هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای سال ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

فولاد مبارکه با در دستور کار قراردادن سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ توسعه کشور در بازارهای مصرف خود همچون خودروسازی، نفت و گاز، ساختمان، لوازم خانگی و ... توسعه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود را در راستای پاسخگویی به این تقاضا برنامه‌ریزی کرده و از این رو طبیعتا در راستای تحقق این هدف در سال ۱۴۰۰ شاهد به ثمر رسیدن بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری‌ها خواهیم بود. به نحوی که شرکت افزایش تولید به میزان ۹۰۰ هزارتن (۱۲ درصد) بیشتر از سال ۱۳۹۹ را برنامه‌ریزی کرده  و اجرا خواهد کرد.

 در مورد  بازاریابی و فروش محصولات فولاد مبارکه چه اقدامات جدیدی در دست اجراست؟

سازوکارهای تولید در شرکت فولادمبارکه براساس نیاز بازار و مشتریان طراحی شده و سیاست‌گذاری‌های تولید متناسب با شرایط و تغییرات بازار اصلاح و به‌روزرسانی  می‌شود، به بیان دیگر این نیاز مشتری و ذائقه بازار است که محرک اصلی جهت‌گیری‌های تولید و توسعه‌‌ای فولادمبارکه است. بر این اساس اهمیت موضوع بازاریابی و فروش به عنوان سکان حرکتی تولید بسیار حائز اهمیت بوده و در چارچوب رویه‌ای سیستماتیک و نظام‌مند به طور مستمر رفتار بازار مورد مطالعه واقع می‌شود  و نیاز مشتریان داخلی و صادراتی را در افق‌های کوتاه، میان و بلندمدت شناسایی و پس از بررسی و تحلیل متغیرهای متعدد تاثیرگذار، تقاضای بازار داخلی و صادراتی در افق‌های مربوطه پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی کوتاه‌مدت و میان‌مدت تقاضا، ملاک تدوین برنامه‌های تولید و فروش سال آتی و اصلاح برنامه‌های جاری است و مشتمل برجزئیات کامل ترکیب ابعادی و کیفی محصولات موردنیاز بازارهای داخلی و صادراتی است؛ بر اساس آن اقتصادی­‌ترین برنامه تولید و فروش متناسب با نیازهای شناسایی شده از  بازار و توانمندی خطوط تولید و سیاست‌گذاری‌های کلان شرکت، تدوین و عملیاتی می‌شود و برپایه‌ رویه‌ای هدفمند متناسب با شرایط و بازخوردهای  بازار در طول سال به‌روزرسانی می‌شود. پیش‌بینی بلندمدت تقاضا، شامل کلیات پنج سال آتی تقاضای بازار محصولات فولادی تخت داخلی و صادراتی به صورت شکست سالانه است  که کاربری عمده آن جهت‌دهی طرح‌های توسعه ظرفیت و توسعه محصول فولادمبارکه است.

فولاد مبارکه با نگاه مشتری‌مدارانه سعی در تعمیق ارتباط با مشتریان، از مسیر تدوین اهداف استراتژیک دارد و از این‌رو از طریق رویکردهایی همچون پیش‌بینی تقاضای بازار داخلی و صادراتی در افق ۵ ساله، تدوین گزارش‌های زمینه فعالیتی، شناسایی محصولات جایگزین تغییرات و تکنولوژی در صنایع پایین‌دستی، اجرای طرح بازاریابی و تدوین استراتژی‌های فروش در افق کوتاه‌مدت، ارزیابی برند و تجربه مشتری، شنیدن صدای مشتریان ازطریق پیاده‌سازی مرکز تماس (Contact Center) و حضور در ارزیابی‌ها و ممیزی‌های معتبر داخلی و بین‌المللی (جایزه ملی کیفیتی INQA و جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی EFQM ، ISO و...) در این مسیر گام برمی‌دارد.

 آیا بازارهای هدف جدیدی برای مبارکه شناسایی شده‌اند؟

با توجه به ماموریت فولادمبارکه در راستای ایفای نقش محوری در مدیریت بازار محصولات تخت فولادی کشور، این شرکت از طریق راهکارهایی همچون تدوین افق چشم‌انداز ده ساله، پیش‌بینی تقاضای بازار در افق ۵ ساله، ترسیم نقشه راه تکنولوژی  وتعیین اولویت محصولات برای سرمایه‌گذاری و... در جهت شناسایی محصولات جدید و بازارهای هدف داخلی و خارجی اقدام خواهد کرد.

بر این اساس، ایجاد طرح توسعه خط نوردگرم شماره ۲ فولادمبارکه شکل گرفته تا با اجرای آن بتوان گروه‌های جدیدی از محصولات مورد نیاز صنایع خودروسازی، لوله‌های انتقال سیالات (نفت و گاز) و سایر صنایع کشور را تولید و به بازار عرضه کرد.

 سهم بازارهای داخلی و خارجی در میزان مصرف با توجه به شرایط روز دنیا چگونه خواهد بود؟

تقاضای فولاد متاثر از حجم تقاضای کالای نهایی و سطح فعالیت زیربخش‌ها و صنایع مصرف‌کننده فولاد است. طبق اعلام انجمن جهانی فولاد، بخش ساختمان و زیرساخت ۲/ ۵۱ درصد، ماشین‌آلات صنعتی ۵/ ۱۴ درصد، مصنوعات فلزی ۵/ ۱۲ درصد، خودرو ۱۲ درصد، سایر بخش‌های حمل و نقل ۸/ ۴ درصد، تجهیزات الکتریکی ۳ درصد و لوازم خانگی ۲ درصد سهم مصرف فولاد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.   

بخش ساختمان به عنوان بزرگ‌ترین محرک مصرف فولاد بیش از نیمی ‌از تقاضای فولاد جهانی را به خود اختصاص داده  و بخش ماشین‌آلات صنعتی، مصنوعات فلزی و صنعت خودروسازی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در بازار داخلی کشور نیز روند مصرف محصولات فولادی تخت نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته عمده‌ترین حوزه‌ مصرف، فولادهای ساختمانی با سهم ۵۷ درصد است، در مراحل بعدی مصنوعات فلزی با سهم ۱۷ درصد، حمل‌ونقل (خودروسازها) با سهم ۱۱ درصد و انرژی (انتقال سیالات) با سهم ۱۰ درصد، لوازم خانگی ۳ درصد، بسته‌بندی با سهم ۲ درصد و ماشین‌آلات با سهم ۵/ ۰ درصد قرار دارند.

p29 (1)