تولید 140هزار تن ماهی در سال

 به گفته آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سرد آبی کشور بیشتر اعضای این اتحادیه، اتحادیه‌های استانی هستند و نزدیک به ۶۰ درصد ماهی کشور را تولید می‌کنند. وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید ماهی در کشور ۱۴۰ هزار تن است و استان چهارمحال و بختیاری با ۲۴ هزار تن و لرستان با ۲۳ هزار تن، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قزل‌آلا در کشور هستند، گفت: میزان تولید ماهی در استان چهارمحال و بختیاری به‌اندازه کشور فرانسه است و ما توانسته‌ایم قبل از شروع کرونا صادرات خوبی به چین و اروپا داشته باشیم.

به گفته نبی‌زاده کشورهای عربی، جمهوری آذربایجان و اروپایی بزرگ‌ترین خریداران ماهی‌های ایرانی هستند و اگر مشکلات صادرات حل‌وفصل شود کشور ما می‌تواند همانند سال ۹۲ بزرگ‌ترین کشور صادرکننده ماهی قزل‌آلا در جهان باشد. البته در حال حاضر با همین ظرفیت اندک جزو ۴ کشور صادرکننده ماهی قزل‌آلا در جهان هستیم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر رقیب‌های ما در تولید این محصول شیلی و ترکیه است تاکید کرد: بیشترین صادرات کشور  در سال ۹۵ حدود ۱۰ هزار تن بوده که در حال حاضر این میزان به ۳ هزار تن رسیده است؛ و با اطمینان می‌توان گفت اگر بتوانیم به سمت مکانیزاسیون کشاورزی و افزایش تولید در حجم و سطح برویم می‌توانیم میزان تولید را تا ۲ و نیم برابر افزایش دهیم، البته در حال حاضر به علت نبود  بازار تقاضا رغبتی به افزایش تولید در کشور وجود ندارد. نبی‌زاده گفت: در حال حاضر از ۷ هزار مزرعه تولید ماهی تنها ۵۰ مزرعه مکانیزه هستند. وی دلیل عدم توجه به مکانیزاسیون کشاورزی را در هزینه‌های بالای خدمات پس از فروش، نگهداری و مراقبت دانست و در این خصوص گفت: مکانیزاسیون نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه دولت و مسوولان است. وی بابیان اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل این اتحادیه عدم واگذاری تصدی‌گیری و اعتماد است گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد دولت علاقه چندانی به قوی سازی اتحادیه‌ها ندارد بنابراین این اتحادیه نیازمند اعتماد از سوی دولت است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردی‌آبی کشور در ادامه با بیان اینکه هیچ شرکت بیمه بازرگانی در زمینه ماهیان سرد آبی فعال نیست و آبزی‌پروران از عملکرد صندوق بیمه کشاورزی هم در صنف متبوع خود رضایتی ندارند، گفت: از کل بخش ماهیان سرد آبی تنها یک درصد بیمه هستند که آنها هم از نوع خدمات ناراضی هستند.

وی خاطرنشان کرد: رایزنی‌های بسیاری با دولت انجام و قرار براین شده که از اول مهرماه سال‌جاری تمامی محصولات کشاورزی در بخش سرد آبی بیمه اجباری شوند و دیگر هیچ آبزی‌پروری نمی‌تواند ماهی را بدون بیمه جابه‌جا کند.

نبی‌زاده توضیح داد: درگذشته بیشتر اشخاصی که کارگاه‌های با ریسک بالا داشتند، کارگاه خود را بیمه می‌کردند، اما با قانون جدید همه بیمه می‌شوند که در این صورت برای دولت هم به‌صرفه خواهد بود و می‌تواند از حق بیمه‌ها هزینه خسارت‌ها را بپردازد. وی بیان کرد: بر اساس آیین‌نامه جدید، بیماری‌ها و گرمازدگی، سیل، طوفان، صاعقه و رانش زمین در گروه یک خطر قراردارند و ۷۰ درصد حق بیمه را دولت و ۳۰ درصد را آبزی‌پرور می‌پردازد، اما برخی از خسارت‌ها را اگر خود آبزی‌پرور به‌صورت خاص درخواست کند می‌تواند بگیرد که ۵۰ درصد حق بیمه را دولت و ۵۰ درصد را آبزی‌پرور می‌پردازد.