بر اساس این گزارش همچنین بیشترین موارد فوت شده در یک روز در ۷ مرداد ماه ثبت شده است. درهمین حال به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بررسی آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت حاکی از کاهش مرگ کرونایی طی دوروز گذشته است.البته پیش از این نیز از روز۱۵مرداد به مدت ۵روزمرگ و میر کرونایی درکشور کاهش پیدا کرده بود که پس از آن مجددا شاهد افزایش میزان جان‌باختگان این بیماری بودیم؛ هرچند که به رغم افزایش میزان جان‌باختگان، این تعداد زیر ۲۰۰نفر طی روزهای گذشته باقی مانده است.

روز گذشته نیز ۱۴۷ نفردیگر براثرابتلا به کرونا جان باختند. پیش از این روز ۲۴ مردادماه ۱۶۹نفر وروز ۲۵مردادماه ۱۶۱نفر براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده بودند.

۳۸۸۱ نفر در شرایط بحرانی

از سوی دیگر براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت از موارد ابتلا به کرونا طی ۲۴ساعت گذشته ۳۴۳ هزار و ۲۰۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۹ هزار و ۶۳۹ نفر رسیده است.

به گزارش «ایرنا» سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، همچنین روز گذشته از ابتلای دو هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور به کرونا و بستری شدن یک هزار و ۱۹ نفر از آنها خبرداد.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۹۷ هزار و ۴۸۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۱۵ استان همچنان در وضعیت قرمز

به گفته معاون وزیر بهداشت استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

آخرین وضعیت استان یزد

لاری با اشاره به وضعیت استان یزد بابیان اینکه همچنان وضعیت بیماری در اغلب شهرستان‌های استان یزد شکننده است، گفت: در هفته گذشته دو شهرستان دیگر به وضعیت قرمز اضافه شده و در حال حاضر هشت شهرستان شامل ابرکوه، بافق، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز، میبد و یزد در وضعیت قرمز و شهرستان‌های اردکان و اشکذر در وضعیت زرد بیماری قرار دارند.

تاکید مجدد بر ممنوعیت ایستگاه‌های صلواتی

همزمان با این شرایط و در آستانه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای یک بار دیگر ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی چای در ماه‌‌های محرم و صفر را در تمامی استان‌ها اعلام کرد. براساس این اطلاعیه هرگونه جابه‌جایی هیات و دسته روی، ممنوع است و هرگونه مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری (از هر طرف حداقل دو متر) و حداکثر به مدت دو ساعت برگزار می‌شود.

هشدار وزارت بهداشت درباره تبلیغات جعلی واکسن کرونا

ازسوی دیگر در حالی که این روزها خبر مربوط به تولید واکسن کرونا داغ است، روز گذشته وزارت بهداشت درباره تبلیغات پیش فروش واکسن کرونا هشدار داد. به گزارش «ایسنا» سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در شرایطی که نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه زمانی دسترسی به واکسن کرونا محقق می‌شود، چطور افراد اعتماد می‌کنند که واکسنی را از فضای مجازی پیش خرید کنند؟

سیما سادات لاری، درباره آگهی فروش واکسن کرونا در سایت‌های اینترنتی، گفت: باید توجه کرد که تاکنون هیچ واکسن یا داروی اختصاصی در جهان برای بیماری کووید-۱۹ مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است. بنابراین ادعاها یا مباحثی که در سایت‌ها در زمینه تهیه یا فروش یا پیش فروش واکسن یا داروی کرونا مطرح می‌شود، به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

ازسوی دیگر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران در مورد تبلیغات پیش خرید واکسن کرونا گفت: در سال اول شاید بتوان حداکثر به ۲۰ درصد جمعیت واکسن کرونا را داد که گروه‌های پر خطر در اولویت قرار می‌گیرند. در سال اول عرضه واکسن، همه‌ مردم جهان نمی‌توانند واکسن دریافت کنند. آگهی‌های فضای مجازی برای پیش فروش واکسن یک کلاهبرداری برنامه ریزی شده است؛ زیرا اگر واکسن داشته باشیم توسط مراجع رسمی و قانونی عرضه خواهد شد. به گزارش «ایرنا» رئیس انستیتوی پاستور ایران درعین حال گفت: اصلا مطمئن نیستیم که بیماری کووید-۱۹ حتما واکسن خواهد داشت، زیرا کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، احتمال ابتلای مجدد به این ویروس را هم دارند و در نتیجه بهترین راه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری است.

موفقیت واکسن ایرانی در تست حیوانی

در کنار این سخنان، روز گذشته مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: واکسن کرونای ایرانی مراحل تست بر روی حیوان را با موفقیت به پایان رسانده و در حال حاضر مطالعات این واکسن بر روی انسان در حال انجام است.

وی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و آژانس داروهای اروپا (EMA) را از جمله مراجع ذی‌صلاح برای تایید واکسن کرونا دانست و ابراز کرد: هنوز هیچ واکسنی در دنیا به تایید یکی از این سه موسسه نرسیده است ولی اقدامات خوبی در این زمینه انجام‌شده و نتایج اثربخشی نیز به همراه داشته است.

محرز بابیان اینکه واکسن روسی کرونا تاکنون تاییدیه این مؤسسات را اخذ نکرده است، افزود: هر واکسنی که قرار باشد در ایران مورداستفاده قرار بگیرد، باید مورد تایید یکی از موسسات معتبر باشد.

جزئیات مجازات‌های متخلفان پروتکل‌های بهداشتی

از سوی دیگر روز گذشته معاون کل وزارت بهداشت، مجازات‌های عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی که در جلسه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا به تصویب رسید را اعلام و در عین حال تاکید کرد: ارائه خدمات ازسوی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به افراد و مراجعه‌کنندگانی که از ماسک استفاده نکرده یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ممنوع است و متخلفان در زمینه ارائه خدمات، مجازات خواهند شد. ایرج حریرچی در در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره مجازات‌های تعیین شده در حوزه اداری و دستگاه‌های اجرایی گفت: در مرحله اول اخطار کتبی با درج در پرونده، مرحله دوم توبیخ با درج در پرونده، در مرتبه سوم کسر یک‌سوم از حقوق و فوق‌العاده شغل تا یک ماه، مرتبه چهارم کسر یک‌سوم از حقوق و عناوین مشابه تا سه ماه و مرتبه پنجم انفصال موقت از خدمت تا سه ماه در نظر گرفته شده است. معاون کل وزارت بهداشت گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، مجازات‌های این بند قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است.

حریرچی همچنین درباره مجازات‌های تعیین شده در حوزه صنفی نیز گفت: در مرتبه اول تذکر کتبی با درج در پرونده صنفی و حرفه‌ای، در مرحله دوم تعطیلی و پلمب واحد به مدت پنج روز و در مرحله سوم نیز تعطیلی فعالیت حرفه‌ای به مدت ۱۰ روز خواهد بود. او تاکید کرد که بنابر مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، تشخیص تخلف در این مورد برعهده مراجع بازرسی و نظارتی صنفی و سازمان تعزیرات است.