«پرند» بزرگ می‌شود

تاکنون ۳۳ هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن پرند ثبت نام کرده‌اند که ثبت‌نام  ۱۶ هزار نفر تایید شده‌ است؛ آورده اولیه هر نفردر برنامه اقدام ملی پرند ۴۷ میلیون تومان است. در حالی که متوسط قیمت واحدهای مسکونی در فازهای مختلف در این شهر بین ۸ تا ۱۱ میلیون تومان بوده و برآورد هزینه اولیه ساخت با قیمت زمین ۵/ ۲ تا ۵/ ۳ میلیون تومان در هر متر مربع است. با احتساب این موضوع برنامه اقدام ملی پرند می‌تواند نقش بسزایی در خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد و متوسط جامعه داشته باشد. 

بخش دیگر پروژه‌های ساختمانی پرند،‌ واحدهای باقی‌مانده از طرح مسکن مهر است. برای تکمیل تمامی ‌واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان باید آورده متقاضیان باشد. این در حالی است که آورده متقاضیان هنوز تکمیل نشده و پروژه‌ها به این دلیل متوقف شده است. برنامه‌ریزی که از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شده تکمیل واحدهای مسکن مهر تا پایان آبان امسال است. برای تکمیل واحدهای مسکن مهر باقی‌مانده،‌ شرکت عمران شهر جدید پرند به جایگزینی از آورده متقاضی منابعی را به صورت قرض فراهم کرده‌ و زمانی که پروژه آماده شد از متقاضیان اخذ خواهد شد. 

در همین راستا بودجه مصوب شرکت عمران شهر جدید پرند در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود که  ۹۶ میلیارد تومان آن محقق شده است. در پایان  سال ۹۷ بودجه مصوب به ۲۱۰  میلیارد تومان افزایش یافته که ۲۱۲ میلیارد تومان محقق شد که نسبت به سال گذشته آن، ۱۲۸ درصد رشد داشته است. سال گذشته نیز مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان از بودجه شرکت محقق شد که ۲۴۰ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است. امسال نیز بودجه مصوب شرکت عمران پرند ۵۳۰ میلیارد تومان بوده که پیش‌بینی می‌شود تا ۷۰۰ میلیارد تومان محقق شود.

 از طرف دیگر شهر جدید پرند یکی از پرسرعت‌ترین نرخ‌های رشد جمعیت را در کشور دارد و نرخ رشد جمعیت آن به‌طور متوسط ۲۲ درصد در سال است، در حالی که نرخ رشد جمعیت کل کشور زیر ۲ درصد بوده که از این لحاظ عدد قابل توجهی است. جمعیت پرند براساس کنتورهای آب و برق فعال حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار نفر است. این نرخ جمعیت با تکمیل واحدهای مسکونی نیز افزایش خواهد یافت. افق طرح جامع پرند رسیدن به  جمعیت ۴۸۳ هزار نفر است. با افزایش مساحت اراضی شهر و ۲۵ هزار واحد که در برنامه اقدام ملی قرار است احداث شود اگر متوسط بعد خانوار را ۲/ ۳ نفر در نظر بگیریم حدود ۷۵ هزار نفر دیگر به جمعیت ۴۸۳ هزار نفر اضافه خواهد شد که در مجموع ۵۷۰ هزار نفر می‌شود.

با توجه به رشد افق جمعیتی پرند و روند رو به رشد ساخت و سازها در این شهر باید دید آیا به همان نسبت سرانه خدمات زیربنایی، روبنایی و رفاهی نیز افزایش یافته است؟ 

 تامین خدمات رفاهی در قالب مراکز محله

پیرو سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و پیگیری‌های ویژه مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، برای ارتقای کیفیت زیستی شهروندان و افزایش خدمات روبنایی شهر جدید پرند از دو سال گذشته برنامه‌هایی آغاز شده است. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در این رابطه می‌گوید: «با توجه به اینکه برنامه اقدام ملی مسکن در شهر جدید در حال پیگیری بوده، از این رو خود را موظف می‌دانیم در کنار احداث واحدهای مسکونی جدید خدمات جانبی و وابسته را نیز تدارک ببینیم که شهروندانی که در آینده در این شهر مستقر می‌شوند از خدمات رفاهی بیشتری بهره‌مند شوند.  در این زمینه موضوع احداث مراکز محله یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها است.» 

براساس برنامه‌ریزی‌ها در مجموع احداث ۱۵ مرکز محله در شهر جدید پرند پیش بینی شده است. با توجه به روند انتخاب شریک و رعایت مقررات قانونی، تا کنون ۳ مرکز محله به عملیات اجرایی رسیده که شامل مراکز محله آفتاب، مینا و ارغوان در فازهای ۵ و ۶ شهر پرند است. 

مرکز محله آفتاب با نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال انجام عملیات اجرایی بوده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز محله شهر جدید پرند شناخته می‌شود. مرکز محله آفتاب شامل ۳ مجتمع تجاری با مساحت زیربنای کلی ۱۵۸۰۰ مترمربع، یک مجتمع آموزشی با زیربنای ۲۶۰۰ مترمربع و بوستان مرکزی با مساحت ۱۱۰۰۰ مترمربع یکی از پروژه‌های شاخص این شهر است.

 پروژه مذکور در مرحله تسطیح بوستان در حال اجرا بوده و مدت زمان اجرای قرارداد ۲۴ ماه است. مرکز محله ارغوان دارای یک مجتمع تجاری با مساحت زیربنایی ۳هزار مترمربع بوده که در ۱۴ واحد تجاری با تامین پارکینگ در ۲ طبقه در حال احداث است. برای رفاه عمومی‌ شهروندان در مجاورت مجتمع تجاری، یک پارک و فضای سبز عمومی ‌به مساحت ۵هزار مترمربع در حال ساخت است. این بوستان شامل فضای بازی کودکان، سرای محله، سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ و در مجموع محل مناسبی برای استراحت خانواده‌ها است که پروژه مذکور با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال اجراست. مرکز محله بعدی مینا است. این پروژه در شمال فاز ۶ در مجاورت پروژه‌های مسکن مهر واقع شده است. این مرکز شامل یک مجتمع تجاری به مساحت زیر بنای ۶۵۰۰ مترمربع، مجتمع آموزشی، ۱۹۰۰ مترمربع و بوستان به مساحت ۸هزار مترمربع است. قطعه تجاری پروژه مذکور پس از احداث به صورت یک مجتمع تجاری ویژه تامین‌کننده نیاز شهروندان خواهد بود، بوستان مرکز محله مینا در حال اجرا است. وطن‌خواهی می‌گوید: «در این زمینه ۶ تفاهم نامه منعقد شده که در حال طی‌کردن مراحل قانونی بوده و امیدواریم مراحل اجرایی سایر مراکز محله را نیز ظرف یک تا دو ماه آینده داشته باشیم. در حال حاضر ۹ مرکز محله را تعیین تکلیف کرده‌ایم و ۶ مرکز محله کوچک‌تر در قالب فراخوان مشارکتی که منتشر خواهیم کرد، تعیین تکلیف می‌شوند.» 

در کنار مراکز محله، برنامه‌های خدمات روبنایی دیگری نیز تدارک دیده شده است. از جمله برنامه‌ریزی‌ برای احداث ۸ باب مدرسه که ۶ باب آن در فرآیند انتخاب پیمانکار بوده و ۲ باب دیگر نیز در فاز طراحی است. همچنین احداث ۶ باب مسجد که ۴ باب آن به مرحله انتخاب پیمانکار رسیده و ۲ باب مسجد دیگر نیز در دست طراحی است. به علاوه عملیات اجرایی احداث یک باب کتابخانه و یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال آغاز خواهد شد. 

در کنار اینها بسیاری از  برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال گذشته در حال اجرایی شدن بوده که شامل یک محور پیاده راه و فضای شهری مرکزی در فاز ۵ شهر پرند و پروژه‌ای در مقیاس طراحی شهری است. با احداث این قبیل پروژه‌ها  فضاهای رویداد محور برای گذران اوقات فراغت شهر جدید پرند ایجاد می‌شود تا شهروندان بتوانند اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند.

از دیگر پروژه‌های رفاهی پرند، احداث تالار بزرگ شهر است. طراحی تالار بزرگ شهر پرند برای اولین بار در قالب مسابقه ملی برگزار شد. مرحله اول داوری سال گذشته انجام و ۱۰ طرح برتر بر اساس نظر داوران انتخاب شدند. قرار بود اردیبهشت ماه سال‌جاری برای انتخاب ۳ طرح برتر داوری مجددا برگزار شود، ولی با توجه به شیوع کرونا، داوری مرحله دوم به تعویق افتاد و اخیرا از طریق فضای مجازی جلساتی را با داوران برگزار کرده و داوری در دو نوبت انجام و نفرات اول تا سوم انتخاب شدند. قرار است با طرح برگزیده به انتخاب شهروندان به عنوان برنده نهایی طرحی قرارداد بسته شود. 

 تامین آب مورد نیاز پرند

از نظر تامین آب مورد نیاز ساکنان پرند با توجه به تصویب طرح جامع پرند، وزارت نیرو در شورای عالی شهرسازی و معماری مکلف شده تا آب این شهر را تامین کند. به همین منظور خط دوم انتقال آب به نام خط الغدیر ۲ به قطر لوله هزار میلی‌متر شروع شده که پیشرفت بسیار مناسبی دارد و با اجرای این پروژه مشکل آب پرند حل می‌شود. براساس بند ب تبصره ۸ قانون بودجه شرکت عمران پرند موظف شده به خدمات زیربنایی مانند آب، برق و گاز کمک کند و قرار شده طی دو مرحله به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به این پروژه‌ها کمک کند. به گفته مدیران شرکت عمران شهر جدید پرند با راه‌اندازی این خط لوله مشکل تامین آب پرند به صورت کلی حل خواهد شد.

 افزایش سهم پرند از حمل‌ونقل عمومی

در این شهر برنامه‌هایی در جهت افزایش سهم شهروندان از حمل و نقل عمومی ‌در حال اجرا است؛ یکی از این برنامه‌ها تفاهم ۲۷۰ میلیارد تومانی شرکت عمران پرند با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای دو خطه کردن راه‌آهن تهران-پرند برای تردد قطارهای ریل باس است. با اجرای این طرح تعداد تردد ریل باس به پرند به ۱۱ بار  رفت و ۱۱ بار برگشت در شبانه روز می‌رسد. به این ترتیب هر ۲۰ دقیقه یک بار، یک قطار در ایستگاه پرند خواهد بود. 

مورد بعدی انتقال دستگاه اجرایی متروی پرند به شرکت عمران شهر جدید است. بر اساس تفاهم با شهرداری تهران قرار است شرکت عمران پرند تصدی این پروژه را عهده‌دار شود و ۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کند. متروی پرند ادامه خط یک متروی تهران از ایستگاه فرودگاه امام خمینی به شهر پرند است. 

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پرند معتقد است: «در زمینه احداث متروی پرند به شرکت متروی تهران و شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌ایم و به تعهد ۱۷۶ میلیارد تومانی خودمان برای احداث این پروژه، پایبند مانده‌ایم و فاز اول تعهد که حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده را به شرکت متروی تهران پرداخت کرده‌ایم، اما با توجه به موانع قانونی که برای انتقال وجه وجود داشت به این نتیجه رسیدیم که اگر دستگاه اجرایی احداث مترو را به شهر پرند منتقل کنیم، عملیات اجرایی مترو با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.» 

با موارد ذکر شده می‌توان گفت شهر جدید پرند از نظر تامین خدمات روبنایی و رفاهی برای ساکنان و همچنین تامین خدمات زیر بنایی که مهم‌ترین آن تامین آب موردنیاز ساکنان بوده،‌ چشم‌انداز مطلوبی دارد و انتظار می‌رود با افتتاح واحدهای مسکن برنامه اقدام ملی و باقی‌مانده واحدهای مسکن مهر جمعیت این شهر از زیرساخت‌های مطلوب بهره‌مند باشند.