تسریع در برق‌رسانی به چاه‌های کشاورزی

بهرام سیداحمدنیا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در حوزه‌های مذکور، توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و بازرگانی در سطح کشور و نیز بازارهای هدف منطقه، تجهیز و مدیریت منابع مالی و سرمایه‌ای به‌منظور توسعه و اجرای طرح‌ ملی آب‌وخاک، تامین به‌موقع نیازمندی‌های مشتریان با حفظ کیفیت مطلوب و قیمت مناسب براساس برقراری تعامل متقابل بین آنها و تامین‌کنندگان کالا، محوریت منابع انسانی و ایجاد نظام انگیزش به‌منظور ارتقای بهره‌وری، توسعه کارآفرینی، نوآوری و پژوهش و تقویت نهضت نرم‌افزاری و بهبود مستمر اثربخشی عملیات با اتکا بر اصول نظام مدیریت کیفیت ازجمله اهدافی است که این شرکت به دنبال اجرای آن است.

سیداحمدنیا در ادامه در خصوص فعالیت‌های بازرگانی این شرکت سرمایه‌گذاری تاکید کرد: طی سال‌های اخیر، براساس سیاست‌های استراتژیک هیات‌مدیره شرکت، عمده تلاش‌ها متوجه توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، بازرگانی و همکاری‌های تجاری با سایر شرکت‌ها در سطح کشور و بازارهای هدف بین‌المللی بوده است. یکی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها در بخش صادرات خاویار و سایر آبزیان ازجمله میگو و ماهی‌های گرمابی و سردابی با همکاری شایان توجه شرکای تجاری معتبر داخلی و خارجی بوده است.

به گفته وی با توجه به تغییرات بازار جهانی خاویار و چرخش بازار از خاویار وحشی به‌سوی خاویار پرورشی و اقدامات مؤثری که در کشور توسط متصدیان دولتی و بخش‌خصوصی انجام پذیرفته، این شرکت با هدف ارتقای جایگاه خاویار پرورشی ایران به موضوع تجارت این محصول ورود کرده و افتتاح اولین و تنها خاویار سنتر کشور در هتل نووتل-ایبیس در مقابل  ترمینال فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با چشم‌انداز توسعه بازار جهانی و صادرات خاویار ایران ازجمله اقدامات مؤثر شرکت در این خصوص بوده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر در ادامه با بیان اینکه، خدمات خود را در قالب‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری با بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دولتی توسعه می‌دهد، اضافه کرد: همکاری تجاری با اشخاص حقیقی و حقوقی، حمایت و مشارکت در طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و فنی، تاسیس شرکت‌های پروژه‌محور و دانش‌بنیان، حمایت‌های مالی و مشارکت در طرح‌های مربوط به تولید انرژی‌های پاک تجدید‌پذیر، صنایع کشاورزی و صنایع تبدیلی، از زمینه‌هایی است که شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر در حوزه سرمایه‌پذیری و مشارکت در آنها فعالیت می‌کند.

سید احمدنیا با بیان اینکه در حال حاضر این شرکت به‌جز موارد بالا در طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور همکاری دارد، تاکید کرد: به‌موجب ابلاغیه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به موسسه جهاد نصر، این پروژه به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح در تاریخ کشاورزی کشور و حتی در خاورمیانه و باهدف احیای حدود ۵۰۰ هزار هکتار در استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار در استان ایلام در اراضی پایاب سدهای موجود در ۵ حوزه در ذیل شبکه‌های اصلی توسط موسسه  جهاد نصر در دست اجرا است.

وی در خصوص فعالیت‌های سرمایه‌گذاری این شرکت گفت: تامین مالی و اجرای طرح ملی برق‌دار کردن چاه‌ها و پمپ‌های آب کشاورزی، سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های آبزی‌پروری در سطح کشور به‌ویژه آبزی‌پروری در قفس‌های دریایی و انتقال تکنولوژی و ارتقای استانداردها برای توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری، سرمایه‌گذاری روی تاسیس کارخانه تولید خوراک دام از سرشاخه‌های نیشکر در استان خوزستان (دزفول) و ارائه طرح دانش‌بنیان برای توسعه این صنعت، سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های تولید مکمل‌های آلی خوراک دام و طیور که توسعه آن کمک بزرگی به صرفه‌جویی ارزی در کشور می‌کند، ازجمله سرمایه‌گذاری‌های موثر شرکت در بخش‌های گوناگون بوده است.

مدیرعامل این شرکت در خصوص برق‌دار کردن چاه‌ها و پمپ‌های آب کشاورزی نیز افزود: در سال ۱۳۹۳ شورای عالی اقتصاد طی یک مصوبه دستور برق‌دار کردن چاه‌های آب کشاورزی کشور را صادر کرد که انجام این طرح، صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف سوخت، انرژی و منابع را به همراه داشته و نیز از عوارض مخرب زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی توسط این چاه‌ها پیشگیری می‌شود. به هر صورت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر را به‌عنوان یکی از مجریان این طرح انتخاب کرده است و در حال حاضر در مرحله پایلوت تعدادی چاه به‌صورت آزمایشی برق‌دار شده‌اند و به‌زودی قرار است براساس تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت امضا شده است، تعداد کثیری از چاه‌های مذکور برق‌دار شوند.

وی با بیان اینکه این شرکت برای اولین بار خوراک دام از سرشاخه‎های نیشکر تولید کرده است، ادامه داد: شرکت با راه‌اندازی این کارخانه توانست برای نخستین بار در ایران مواد مخصوص تهیه خوراک دام با سرشاخه‌های سبز نیشکر که درگذشته پس از برداشت محصول سوزانده می‌شدند را ترکیب و یک خوراک دامی باکیفیت تولید کند. طی این فرآیند ضمن جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوزاندن سرشاخه‌های نیشکر، می‌توان از خروج ارز به‌منظور واردات خوراک دام نیز جلوگیری کرد. در حال حاضر، تلاش ها بر توسعه ملی این طرح به سایر کارخانه‌های تولید شکر صاحب مزارع نیشکر در کشور متمرکز است.

این مقام مسوول همچنین در خصوص فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر در زمینه مواد معدنی نیز اضافه کرد: با توجه به اهمیت نقش ماده معدنی زئولیت در صنایع مختلف و بر اساس موارد مصرف زیاد آن در بخش‌های کشاورزی، پرورش دام و طیور، آبزی‌پروری و ...، این شرکت از سال ۹۸ ضمن عقد قرارداد با چند شرکت صاحب معادن گوگرد و زئولیت، وارد همکاری شد. سرمایه‌گذاری جهاد نصر در این بخش هم در زمینه سرمایه‌گذاری و هم در مبحث فروش، بازاریابی و توزیع با طرفین تجاری همکاری دارد و یکی از اهداف این  شرکت در عرصه زئولیت توسعه مصرف این ماده معدنی در کشاورزی باهدف اصلاح بافت خاک و ارتقای بهره‌وری در مصرف آب کشاورزی است.

P28 (2) copy