از خودپرداز به خودگردان‌

در همین راستا، دکتر محمدمظاهری، مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو با بیان اینکه این شرکت برنامه‌های خود را در زمینه ایجاد تحول در شعب بانکی متمرکز کرده است، گفت: توسن‌تکنو در تبدیل خودپردازها به ماشین‌های خودگردان پیش‌قدم شده‌ و با درنظرگرفتن مواردی همچون کسب‌و‌کار، خدمات‌دهی و همچنین ارائه راهکار، بیش از ۹۵درصد خودگردان‌های بانکی کشور توسط این شرکت راه‌اندازی شده است. به‌بیان دقیق‌تر با همکاری بانک‌های پیشرو، هم‌اکنون بیش از ۱۷۰۰ دستگاه خودگردان بانکی توسط این شرکت واگذار شده است و از این تعداد چیزی حدود ۱۵۰۰ ماشین خودگردان راه‌اندازی و عملیاتی شده و در حال ارائه سرویس به مشتریان شبکه بانکی کشور هستند. به گفته مظاهری، بانک‌ها در این مسیر آزادی عمل دارند تا بتوانند شعب خود را طبق برنامه‌ریزی از پیش ‌تعیین‌‎شده و همچنین خدمات مورد نظر بانک، هوشمندانه تجهیز کنند. بنابراین آنها می‌توانند در بعضی اماکن که در آنجا احتیاجی به وجود شعبه نیست، با راه‌اندازی ماشین‌های سلف‌سرویس مثل خودگردان، خدمات ارزان‌تر و ساده‌تری ارائه دهند. وی با اشاره به تولید پایانه‌های پرداخت و ماشین‌های بانکی در ایران ادامه داد: در حال حاضر و با توجه به درنظرگرفتن شرایط تحریم که بر اساس آن بیشتر صنایع دچار چالش شده‌اند، توانسته‌ایم قسمت عمده نیاز کشور به این تجهیزات را تامین کرده و طبق گواهی وزارت صنعت، معدن و تجارت عمق تولید داخلی ۵۸ درصدی را برای ماشین خودگردان بانکی محقق کنیم. در حال حاضر نیز در انتظار ایجاد تعادلی در بازار هستیم تا بتوانیم تولید را با آرامش بیشتری ادامه دهیم. مظاهری افزود: متاسفانه سیاست‌های دولت و بانک مرکزی با تولید داخلی و حمایت از تولیدکننده داخلی در تضاد است؛ به نحوی که ارز تخصیص ‌داده ‌شده به تولیدکننده‌ها تنها به‌صورت آزاد عرضه شده و تولیدکننده کم‌کم‌ چاره‌‌ای جز متوقف‌کردن فعالیت خود ندارد، اما با تمام این مشکلات و معضلات ذکر شده، در کنار شبکه بانکی کشور تلاش کرده‌ایم و موفق به تحقق عمق تولید داخلی ۵۸درصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت شده‌ایم. مدیرعامل توسن‌تکنو در ادامه با اشاره به اینکه ماشین‌های بانکی ژاپن به‌عنوان مهد ماشین‌های بانکی خودگردان، ۱۰۰درصد خودگردان است، گفت: در این کشور و در تمام بانک‌ها، سیستم خودپرداز خودگردان فعال بوده و تمام امور بانکی توسط دستگاه‌های خودگردان‌ ارائه می‌شود. پس از ژاپن، کره‌جنوبی نیز حدود ۶۰ درصد ماشین‌های بانکی خود را به‌صورت خودگردان تجهیز کرده است. همچنین، چین نیز تمام برنامه‌ریزی خود را روی خودگردان‌کردن ماشین‌های بانکی این کشور قرار داده است. البته در این مسیر کشورهای غربی به نسبت کشورهای شرقی با تاخیر بیشتری به سمت خودگردان‌کردن ماشین‌های بانکی قدم برمی‌‌دارند.

وی در رابطه با تعداد خودپردازهای فعال در کشور گفت: در ایران حدود ۶۰ هزار خودپرداز وجود دارد که توسن‌تکنو برای کمک به بانک‌ها در مسیر تحول شعب و استفاده از فناوری‌های نوین برای تحقق شعب سلف‌سرویس، تلاش می‌کند تا با همراهی شبکه بانکی کشور، تعداد زیادی از خودپردازها را تبدیل به خودگردان‌ کند.

مظاهری خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار شعبه بانکی فعال در کشور وجود دارد که حدود ۱۰ هزار شعبه بیش از نیاز است؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۳۰ شعبه وجود دارد که فراتر از استانداردهای جهانی است. از برنامه‌های اصلی توسن‌تکنو، جایگزینی شعب مازاد با شعب سلف‌سرویس تجهیز شده به انواع ماشین‌های بانکی نظیر خودبانک‌ها و خودگردان‌هاست که به این ‌ترتیب انجام بخش مهمی از خدمات بانکی و تحویلداری به این شعب سلف‌سرویس واگذار می‌شود. وی شیوع ویروس کرونا را در تغییر رفتار مشتریان شبکه بانکی تاثیرگذار دانست و ادامه داد: کرونا باعث شده که رفتار مشتریان در مورد واریز و برداشت اسکناس در شعب متحول شود و خودگردان‌ها بسیار در این مسیر کمک کرده‌‌اند. به عنوان مثال از بهمن ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ حجم عملیات واریز اسکناس در بانک ملی ایران به عنوان یکی از مشتریان بزرگ توسن‌تکنو، با رشد ۴۰۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

مظاهری ادامه داد: نکته جالب اینجاست که در استان‌هایی که ویروس کرونا وضعیت جدی‌تری داشته  این تغییر رفتار بیشتر مشاهده شده است. به طور مثال، در شهر قم بالاترین سرانه تراکنش را شاهد بوده‌ایم، به‌طوری‌که در اردیبهشت‌ماه در هر خودگردان بیش از یک میلیارد تومان اسکناس دریافت شده است. در اینجا تنها به اسکناس نقد اشاره شده، در حالی که خودگردان یک ماشین بانکی است که خدمات متفاوتی را ارائه می‌کند که این موضوع نقطه تمایز آن با ماشین‌های بانکی دیگر است. خدماتی از جمله افتتاح حساب با کارت هوشمند ملی که در مسیر تسهیل سیستم تحویلداری شعب، کمک زیادی می‌کند.

مدیرعامل توسن‌تکنو در ادامه استفاده از این ماشین‌ها را موجب کمترشدن میزان تماس پرسنل شعب با مشتری‌ها ذکر و اظهار کرد: در بعضی از نقاط روی این ماشین‌ها، چیزی حدود ۲۵ برابر پولی که مردم طی یک ماه از یک ATM دریافت می‌کنند، یعنی بیش از ۵ میلیارد تومان واریز آنی وجه نقد به حساب انجام شده است. وی در ارتباط با اینکه کدام‌یک از بانک‌ها از ماشین‌های خودگردان استقبال کرده‌‌اند، تاکید کرد: در بانک‌های دولتی بانک ملی ایران بزرگ‌ترین بانکی بود که از این راهکار جدید استقبال کرده است؛ شبکه خودپرداز بانک ملی ایران در سال، بیش از

 ۲۰ هزار میلیارد تومان اسکناس به دست مشتریان می‌دهد که براساس آمار با همکاری توسن‌تکنو و بانک ملی ایران، برگشت ۲۰ درصد این مبلغ به شبکه بانکی توسط خودگردان‌ها صورت گرفته است. به‌عبارت دیگر چرخه ۲۰ درصد این مبلغ خودکار شده است. بنابراین توسعه و راه‌اندازی این سرویس‌های خودکار، موجب صرفه‌جویی قابل‌توجهی برای بانک‌ها می‌شود.

مظاهری ادامه داد: بانک‌های صادرات ایران، ملت، شهر، سپه (حکمت ایرانیان سابق)، ایران‌زمین،‌ آینده، ‌دی و سامان از دیگر بانک‌هایی هستند که استفاده از خودگردان‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند و بانک شهر، اولین بانک خصوصی است که تجربه بسیار خوبی را با استفاده از این ماشین‌های خودگردان داشته است. به گفته وی، هزینه بالای پول‌رسانی باعث می‌شود تا بانک‌ها در هر نقطه‌ای توان ایجاد شعبه و ارائه خدمات را نداشته باشند که با راه‌‌اندازی ماشین‌های خودگردان این مشکل برطرف می‌شود. مظاهری با اشاره به برنامه‌های توسن‌تکنو برای گسترش خدمات ادامه داد: چند سرویس جدید وجود دارد که می‌تواند برای بانک‌ها جذاب باشد؛ یکی از آنها واریز وجه شتابی است که «شبکه شتاب» در حال انجام کارهای نهایی برای ارائه این سرویس روی خودگردان‌ها است و این سرویس جدید برای بانک‌ها در زمینه کارمزد، بسیار مفید خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در توسن‌تکنو وجود دارد، این شبکه بانکی تا ۲۵۰۰ نقطه توسعه پیدا می‌کند، حتی اگر از ۶۰ هزار خودپرداز فعال، تنها ۵ درصد آنها تبدیل به خودگردان شود، کار بسیار خوبی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو افزود: خدمات مشاوره ویدئویی از دیگر خدماتی است که توسط خودگردان‌های نسل جدید ارائه می‌شود. یعنی مشتری‌ها خدماتی را که از سوی بانک‌ها دریافت می‌کنند را از ماشین‌های خودگردان نیز دریافت خواهند کرد. در این راهکار جدید، شما خدمات تحویلداری را که به‎صورت حضوری در شعب دریافت می‌کردید، با استفاده از موبایل و هوش مصنوعی  دریافت می‌کنید.

مظاهری در ادامه با اشاره به آسیب‌های ویروس کرونا افزود: به‌رغم اینکه شیوع ویروس کرونا آسیب‌های زیادی را به مردم وارد کرد، اما در زمینه استفاده از تکنولوژی و همچنین صنعت دیجیتال اتفاق‌های جدیدی را شاهد بودیم که یکی از آنها ارزان‌ترشدن خدمات بانکی بود؛ طبق محاسبات صورت‌گرفته ارائه هر سرویس بانکی داخل شعبه حدود ۲۰ هزار تومان بهای تمام‌شده دارد. حال اگر این خدمات با ماشین‌های خودگردان انجام شود قطعا با ارزان‌ترشدن خدمات بانکی مواجه خواهیم بود و اگر این خدمات با موبایل انجام شود، خدمات ارزان‌تری را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در مسیر تحول دیجیتالی قرار دارند، تاکید کرد: همزمان که بانک‌ها در مسیر ایجاد نقشه راه برای شعب خود هستند، باید به آنها کمک کرد تا سیستمی ترکیبی از موبایل و خودگردان راه‌اندازی کنند. یکی از موضوعاتی که در تحلیل این صنعت باید در نظر داشت، موضوع کالاها و خدمات جایگزین است؛ زیرا این جایگزینی‌ها، تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند. مظاهری استفاده از صنعت دیجیتال و جایگزینی آن با اتوماسیون تحویلداری را فرصتی خوب برای کمترکردن هزینه‌ها برای بانک‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: خالی شدن شعب از مراجعان حضوری و در ادامه کم‌شدن هزینه‌ها، از جمله فرصت‌های این جایگزینی است، زیرا صنعت چاره‌ای جز جایگزینی ماشین‌های اداری با سیستم‌های خودگردان نداشته و در ادامه ماشین‌های خودپرداز جای خود را به خودگردان‌ها خواهند داد و این موضوع آینده محتوم نظام بانکداری است. وی ادامه داد: باید به این تحولات به‌عنوان یک فرصت طلایی و استراتژیک نگاه کرد که در تحلیل نظام بانکداری، این خدمات جایگزین، ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. این جایگزینی خدمات را هم‌اکنون در بانک‌هایی شاهد هستیم که از ۲ سال پیش، شعب خود را برای استفاده از ماشین‌های خودگردان آماده کردند که همان شعب در ایام شیوع ویروس کرونا از این جایگزینی خدمات، بهره بالایی بردند.

مدیرعامل توسن‌تکنو در پایان با اشاره به تجربه خوب مشتری‌ها و استفاده ۲۴ ساعته آنها از خدمات خودگردان‌ها در ایام شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: مشتری باید این امکان را داشته باشد که خارج از ساعات اداری نیز در انجام خدمات بانکی آزادی عمل داشته باشد که استفاده قابل توجه مردم از سیستم‌های خودگردان در دوران شیوع ویروس کرونا، نشان از استقبال خوب مردم از این تحول دیجیتالی دارد.

P29 (1) copy