راه‌اندازی کارخانه تولید اسید بوریک در کشور برای اولین بار

در همین راستا مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد گفت: فعالیت در صنایع پایین‌دستی و بالادستی فولاد ازجمله حضور در بخش معدن و صنایع معدنی و بازارهای صادراتی فولاد جزو اولویت‌ها و برنامه شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد است، ازاین‌رو در اواخر سال گذشته و با بررسی‌های کارشناسی، سرمایه‌گذاری در معدن بور قره آقاج زنجان انجام گرفت و به سبب آن در شرکت معدنی میلاد برنا ابرار به ثبت و متعاقبا اقدام به تجهیز و استخراج همزمان با اکتشاف تفصیلی داشته است و در حال حاضر دپو قابل‌توجهی از ماده معدنی ذخیره ‌شده است. محمدحسین دیده‌ور بابیان اینکه معدن وابسته به این شرکت در شرایط مطلوبی قرار دارد، افزود: درصدد هستیم تا از طریق همکاری با شرکت‌های خارجی، بستر لازم را برای تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده این محصول مهیا کرده و با فرآوری سنگ بور به‌دست ‌آمده از این معدن، از محل فروش محصولات فرآوری شده، ارزش‌افزوده مطلوبی را برای شرکت حاصل کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد تصریح کرد: این شرکت در راستای سیاست عدم خام‌فروشی و ایجاد زنجیره حداکثری سود و بازدهی، با به‌کارگیری حداکثر توان ساخت داخل و استفاده از تجربیات و دانش روز دنیا اقدام به طراحی و ساخت کارخانه اسید بوریک کرده است که طی ماه‌های آتی راه‌اندازی می‌شود.  وی با اشاره به اینکه شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد هم‌اکنون ۳۰ درصد از سهام معدن بور را خریداری کرده است، ادامه داد: تولیدات معدن بور در بسیاری از صنایع از جمله صنایع شوینده کاربرد دارد و تلاش ما بر این است که تولیدات این معدن به‌صورت فرآوری شده عرضه‌شود تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارخانه اسید بوریک افزود: از ماده معدنی کارخانه بور به‌عنوان ماده اولیه این کارخانه استفاده می‌شود. در همین حال پیش‌بینی می‌شود طی ۴ تا ۵ ماه آینده کارخانه تولید اسید بوریک راه‌اندازی شود که در این صورت از واردات این محصول بی‌نیاز خواهیم شد. وی افزود: همچنین زمینه همکاری مشترک برای بهره‌وری بیشتر و تولید محصولات باکیفیت مطلوب در صنایع شوینده، لعاب، شیشه و عایق با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داخلی فراهم‌شده و در حال نهایی شدن و تبادل و قراردادهای فی‌مابین است. دیده‌ور در مورد فعالیت شرکت آهن و فولاد در شرایط کنونی تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به شرایط کنونی نظیر رکود ساختمان در پی افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بخش مسکن، فعالیت شرکت محدودشده است. وی با اشاره به عملکرد سال ۹۸ شرکت افزود: در سال گذشته میزان خریدوفروش شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد حدود ۶۰ هزار تن بود که رشد بسیار خوبی نسبت به سال ۹۷ داشت. این در حالی است که در سال‌جاری به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز و ایجاد سردرگمی در بازار آهن، شرکت فعالیت‌های خود را در زمینه فولاد کاهش داده است.

دیده‌ور خاطرنشان کرد: ارزآوری فولاد می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی در این صنعت ایجاد کند، زیرا تمامی عوامل مورد نیاز از سنگ‌آهن تا سوخت و ... برای آن مهیا است. این در حالی است که به دلیل ظرفیت بالای صنعت فولاد، می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای نفت در زمینه ارزآوری باشد. مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد تصریح کرد: در شرایط کنونی به دلیل رشد قیمت‌های فولاد در بازار داخل، واردات آن به‌صرفه‌تر شده و با توجه به بستر مناسب و ظرفیت بالای تولید در داخل کشور، صنعت فولاد ما می‌تواند حتی پاسخگوی نیاز منطقه باشد.

وی، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده محصول معدن بور را ازجمله اقدامات مهم شرکت آهن و فولاد میلاد در سال‌جاری عنوان کرد. دیده‌ور از برنامه‌ریزی برای انتقال سهام این شرکت از بازار پایه به بازار بالاتر خبر داد و گفت: انتقال سهام این شرکت به بازار بالاتر ازجمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد و با توجه به فعالیت شرکت و زیرمجموعه‌های آن درصدد هستیم تا نسبت به تبدیل شرکت به هلدینگ اقدام و این مهم با سرعت بیشتری پیگیری شود. وی افزود: در همین راستا صحبت‌های اولیه برای انتخاب مشاور پذیرش انجام‌شده و امیدواریم با موافقت و همراهی سازمان بورس این مهم در اولویت کاری اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد در تشریح فعالیت شرکت با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در حال حاضر پرتفوی شرکت ارزش‌آفرینان توسعه آهن و فولاد میلاد در شرایط مطلوبی قرار دارد و امید می‌رود متناسب با رشد شاخص و حتی بیشتر از آن بتواند در مسیر سودآفرینی در این بازار اقدام کند و در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم.  وی بابیان اینکه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها مانند شرکت‌های دانش‌بنیان (استارت‌آپی) و همچنین ایجاد شرکت خدمات بازار سرمایه ازجمله برنامه‌های در دستور کار شرکت است، خاطرنشان کرد: تنوع پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های بمیلا با استراتژی درآمدهای ارزی، همبستگی منفی (مدیریت ریسک)، سرمایه‌گذاری در بازار اولیه و سپس عرضه اولیه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، تجهیز منابع و انتشار اوراق برای تامین سرمایه در گردش شرکت‌های سرمایه‌پذیر و در نهایت افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه از دیگر برنامه‌های در دست اجرای شرکت است.

دیده‌ور همچنین از برنامه‌ریزی برای جذب نیروهای متخصص و استفاده از ظرفیت‌های بازار برای حرکت در جهت تبدیل این شرکت به یک‌نهاد مالی بزرگ و انجام برخی مذاکرات با شرکت‌های حقوقی بزرگ به‌منظور حضور در ترکیب سهامداران شرکت‌آهن و فولاد میلاد خبر داد.

در ادامه وی از تغییر مثبت در شرایط پیش روی شرکت نفت میلاد پارس در سال‌جاری خبر داد و افزود: محصولات این شرکت بازار صادراتی خوبی در کشورهای آسیای شرقی، اروپا و هند دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری با توجه به مزیت نسبی بخش صادرات مواد معدنی و همچنین نسبت‌های قیمت ارز؛ بتوانیم زمینه را برای سود‌آفرینی این شرکت مهیا کنیم. در همین راستا این شرکت بررسی‌های لازم را برای گسترش فعالیت و ایجاد تنوع در تولیدات و فرآورده‌ها در دستور کار خود دارد.