مهران خرم‌نیا درباره اهمیت طرح‌های توسعه‌ای در صنعت فولاد کشور در تمام کسب‌وکار‌های تجاری و صنعتی گفت: راز ماندگاری در چرخه رقابت، تعریف و اجرای طرح‌های توسعه پایدار متناسب با نتایج مطالعات بازار و در جهت تامین نیازهای فعلی و جدید بازار‌های موجود و بازارهای جدید است. با سرمایه‌گذاری لازم در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای، علاوه بر جذب فناوری‌های جدید، ایجاد ظرفیت‌های جدید و کاهش قیمت تمام‌شده، شاهد ماندگاری در چرخه رقابت و حفظ و توسعه سهم بازار خود خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی فولاد خوزستان ‌ وی خاطرنشان کرد: در صنعت فولاد که به عنوان صنعت مادر و یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی کشور است نیز توجه ویژه‌ای به این امر شده و بر اساس طرح جامع فولاد کشور دستیابی به ظرفیت تولید سالانه ۵۵میلیون تن فولاد خام در انتهای سال ۱۴۰۴ مدنظر قرار گرفته است. به استناد گزارش پایش طرح جامع فولاد کشور، تقریبا تمام طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به این ظرفیت‌سازی و حتی بیش از آن تعریف شده و فعال هستند و بررسی روند پیشرفت آنها نیز موید این مطلب بوده که این چشم‌انداز در حال تحقق یافتن و به مرور جهش‌های تولید در صنعت فولاد را شاهد خواهیم بود.

خرم‌نیا تاکید کرد: بر اﺳﺎس ﻣﺠﻤﻮع ﭘﺎﯾﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺗﺎﮐﻨﻮن و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﺎرﮔﺮوه ﭘﺎﯾﺶ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن ۱۳۹۷، ﻇﺮﻓیت اسمی واحد‌های فعال ۳۳/ ۳۶ میلیون تن و ظرفیت طرح‌های در دست اجرا - قابل تحقق، ﻣﻌﺎدل ۲۴/ ۲۷ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ است. همچنان تامین سنگ‌آهن و کنسانتره موردنیاز در شرایط فعلی و آتی به‌عنوان یکی از گلوگاه‌های اصلی، مطرح بوده و لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد.

خرم‌نیا خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۶ فاز چهارم توسعه ظرفیت تا افق ۱۴۰۴ گروه فولاد خوزستان برای دستیابی به ظرفیت ۶  میلیون تن پایدار در کل زنجیره ارزش فولاد از سنگ تا محصول نهایی برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است و در حال حاضر ظرفیت فعال ایجاد شده بیش از ۸/ ۳ میلیون تن است.

 طرح‌های توسعه شرکت فولاد خوزستان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: شرکت فولاد خوزستان در جهت اهداف طرح جامع توسعه فولاد کشور، با یک اقدام اصولی و با گام‌های محکم در مسیر توسعه‌ای خود قدم برداشته است و برای اولین بار در تاریخ شرکت اقدام به تدوین سند بالادستی طرح جامع توسعه ظرفیت و زیست‌محیطی گروه فولاد خوزستان با کمک شرکت‌های مشاور صاحب‌نام تدوین کرده است؛ بر اساس آن پروژه‌های بزرگی چون پروژه احداث مگامدول زمزم ۳ با مشخصات منحصر به فرد و پروژه احداث پکیج ماشین ریخته‌گری اسلب جایگزین که نقش مهمی در توسعه بازار هدف فولاد خوزستان خواهد داشت را تعریف کرده و در حال پیگیری و اجرا هستند.

خرم‌نیا ادامه داد: همچنین سایر پروژه‌های بزرگ و کوچکی چون احداث کارخانه اکسیژن ۴، خط و پست ۴۰۰ کیلو ولت و... را در دستور کار قرار داده و طبق برنامه‌های عملیاتی در حال پیگیری و اجرا هستند. با توجه به نامگذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید» و با توجه به اینکه اصلی‌ترین عامل در جهش تولید پایدار تعریف و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای است، طرح‌ها و پروژه‌های مهمی در گروه فولاد خوزستان در سال جاری برنامه‌ریزی و عملیاتی شده‌اند که متناسب با پیشرفت کار به نتایج مد نظر آنها دست پیدا خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان ابراز کرد: در راستای تامین بخشی از کمبود گندله مورد نیاز برای ظرفیت ۶میلیون تن فولاد پایدار موردنظر در فاز چهارم توسعه، عملیات اجرایی این پروژه با ظرفیت ۵/ ۲میلیون تن گندله در سال با روش ROTARY KILN به اتمام رسید و در تاریخ ۲۲ خرداد به دست رئیس‌جمهور افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.