تلاش برای فقرزدایی از روستاها

یکی از شرکت‌های فعال در این بخش شرکت رام صنعت بهاره است؛ این شرکت در سال ۱۳۷۴ توسط موسسان شرکت برادران حمیدرضا ورامین قاسمی با تولید ماشین‌آلات بوجاری حبوبات و غلات و انواع بالابرهای ثابت و متحرک برای پاک‌کنندگی، اصلاح و جابه‌جایی محصولات گندم، جو، حبوبات و... در محل قدیم شرکت واقع در جاده ساوه سه‌راه آدران شروع به‌کار کرد. هم‌اکنون این ماشین‌سازی در ۵ هزار مترمربع و در ۴ سالن تولید به مساحت ۳ هزار مترمربع و ۷۰۰ مترمربع انبار قطعات، ۲۰۰ مترمربع بخش رنگ و ۵۰۰ مترمربع انبار دپوی تولیدات و تجهیزات، مورد بهره‌برداری قرار دارد.

حمیدرضا قاسمی، مدیرعامل این شرکت گفت: تولیدات شرکت رام صنعت بهاره شامل دستگاه‌های خط کامل پاک‌کننده حبوبات، خط کامل اصلاح بذر گندم، خط اصلاح بذر دانه‌های روغنی (کلزا، سویا و...) دستگاه‌های هوشمند ضدعفونی بذور اصلاح‌شده، دستگاه نیم‌دانه و سیاه‌دانه گیر، دستگاه پیشرفته بوجار وزنی (گراویتی)، انواع بالابرهای ثابت و متحرک، دستگاه سیکلون برای غبارگیری و همچنین انواع دستگاه‌های توزین و کیسه‌گیر دیجیتال است.

وی افزود: با توجه به اینکه محصولات تولیدی این شرکت قبل از فعالیت، از کشورهای خارجی نظیر آلمان، کانادا، دانمارک و... وارد می‌شد، اما در این برهه از زمان که با تحریم‌های همه‌جانبه روبه‌رو هستیم توانسته‌ایم بدون اتکا به هیچ سازمانی، این‌گونه ماشین‌آلات، را در داخل تولید کنیم و ضمن قطع وابستگی از خروج میلیون‌ها دلار ارز نیز جلوگیری به عمل‌آورده و این امر استمرار دارد.

قاسمی‌ گفت: با توجه به اینکه دستگاه‌های ساخت این شرکت در مناطق و شهرستان‌های محروم و مستعد ازنظر کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد و بعضا نظیر خطوط بوجاری گندم با ظرفیت ۵ تن خود یک کارخانه محسوب می‌شود، بنابراین در این مناطق نیز زمینه تولید بذور مختلف شده و اشتغال برای صده‌ها نفر به‌صورت مستقیم نیز فراهم می‌شود و از نکات حاﺋز اهمیت در جهت جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها و از بین رفتن کشاورزی و تولید به‌حساب می‌آید.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه در حال حاضر صادرات گسترده‌ای به کشور‌های همجوار داریم، تاکید کرد: همه این مباحث باعث شده تاکنون در بخش اشتغال‌زایی موفق عمل کنیم.

وی در خصوص اهمیت داخلی‌سازی این دستگاه‌ها تصریح کرد: با استفاده از دستگاه‌های بوجاری و توانایی جداسازی تخم علف هرز و تخم گل در حین بوجاری، استفاده از سموم گیاهی در زمان رشد گندم، جو و... توسط کشاورز جلوگیری کرده و ضمن کاهش هزینه تولید از آلودگی محیط‌زیست نیز محافظت می‌شود.

قاسمی تاکید کرد: با استفاده از دستگاه‌های خط اصلاح انواع بذر، کیفیت محصولات تولیدی بالا رفته، به‌طوری‌که این مهم در عرصه تولید گندم به‌وضوح مشخص است و توانسته‌ایم در مبحث خودکفایی گندم سهم بسزایی داشته باشیم.

وی همچنین افزود: از جمله سیاست‌های موثر این شرکت پیشتازی در مبحث نوآوری و ابتکار است؛ به‌عنوان مثال با توجه به آلوده شدن اغلب مزارع به بعضی از گیاهان مزاحم و نهایتا ناخالصی‌های ناخواسته به بذور مادر این شرکت توانسته ضمن به‌روزرسانی بوجاری‌های تولیدی با استفاده از آخرین متدهای علمی ‌متداول در سطح قاره اروپا دستگاه‌های گراویتی (بوجار وزنی) خود را در حد قابل رقابت با انواع نمونه‌های خارجی روانه بازار کند. خوشبختانه  به‌عنوان اولین دستگاه تولید داخل توانست در حداقل زمان نسبت به اخذ گواهی تاییدیه مرکز آزمون ماشین‌ها و ادوات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با درصد خلوص نزدیک به صددرصد موفق‌ شود، همچنین دستگاه‌های ضدعفونی (سم‌زنی) با مکانیزم دیسکی که از جدیدترین سیستم سم‌زنی غلات تمام استیل (با سیستم هوشمند) به این معنی که بر اساس وزن و رودی گندم میزان پاشش سم به گندم تنظیم و کنترل می‌شود.

به گفته قاسمی ‌مهم‌ترین رویداد اخیر افزایش بسیار زیاد بهای فولاد است که باعث افزایش بهای تمام‌ شده تولید ادوات کشاورزی شده است، این در حالی است که توان اقتصادی کشاورزان به‌عنوان مشتریان ما کاهش ‌یافته و امکان خرید و بهره‌برداری از این ماشین‌آلات در مزرعه را از دست می‌دهد.