از واردات روکش پشم شیشه پیشگیری کردیم

رحیم ملکی، مدیرعامل پشم‌شیشه پارس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: هدف اصلی شرکت تولید انبوه روکش‌های پشم‌شیشه است؛ معمولا پشم‌شیشه در کشور بدون روکش تولید می‌شود و شرکت ما روکش‌های آنها را تولید می‌کند. همچنین در ارتباط با تولید مفتول‌های گالوانیزه نیز مشغول به‌کار هستیم و انواع مفتول‌ها و فیسنگ‌ها را تولید می‌کنیم. ملکی با اشاره به میزان ظرفیت تولید این کارخانه عنوان کرد: میزان ظرفیت تولید کارخانه ۱۰هزار تن روکش در سال است. این روکش‌ها تا پیش از این وارداتی بود و از آلمان وارد می‌شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: تولید این روکش‌ها تلفیقی از بافندگی و لمیشین است که توسط ماشین‌هایی که از کره‌جنوبی وارد کرده‌ایم، انجام می‌دهیم. در این روش نخ‌های شیشه را روی کاغذ به‌وسیله آلومینیوم لمینیت می‌کنیم.   مدیرعامل پشم‌شیشه پارس با بیان اینکه مشابه کارخانه ما در کشور وجود ندارد و تنها تولیدکننده روکش پشم‌شیشه در ایران  هستیم، عنوان کرد:  البته کار لمینیت را خیلی از کارخانه‌ها انجام می‌دهند؛ اما این موضوع را که این لمینیت با نخ شیشه و عایق ضدرطوبت باشد، تنها واحد ما می‌تواند تولید کند.  

ملکی در ادامه درباره لمینیت در صنعت توضیحات بیشتری داد و گفت: در صنعت اگر دو ماده را به یکدیگر بچسبانید که یکی دیگری را پوشش‌دهی کند، در حقیقت لمیلاسیون انجام داده‌اید. در کار ما برای لمینیت‌کاری یک رویه آلومینیوم، یک رویه کاغذ کرافت و یک رویه نخ لمینیت می‌شود.  وی درباره تولید مفتول آهن نیز در این مجموعه عنوان کرد: ما همچنین دستگاه کشش مفتول را داریم، مفتول‌های ۵/۶ میلیمتر را کشش داده و به زیر یک میلیمتر می‌رسانیم و بعد آنها را در حوضچه‌های زینگ عبور داده و آنها را گالوانیزه می‌کنیم. این گالوانیزه برای بافت انواع توری‌ها و فنس‌های فلزی به‌کار برده می‌شود.  

 صادرات غیرمستقیم

مدیرعامل پشم‌شیشه پارس درباره صادرات پشم‌شیشه پارس بیان کرد: ما هم‌اکنون به صورت مستقیم صادرات انجام نمی‌دهیم؛ ولی محصولات ما از طریق واسطه‌ها به صورت غیرمستقیم صادر می‌شود. از سوی دیگر موضوع آن است که تقاضای بازار به‌حدی است که تمام نیاز بازار را پوشش می‌دهد و ظرفیت ما به اندازه صادرات نمی‌رسد.  ملکی در خصوص واردات روکش پشم‌شیشه نیز افزود: تا پیش از این واردات انجام می‌گرفت، اما هم‌اکنون این مواد به ندرت وارد می‌شود و واحد تولیدی ما می‌تواند کل نیاز کشور را تامین کند. تولیدات پشم‌شیشه پارس از نظر کیفیت در مقام بالایی قرار دارد و محصولات  ما از استقبال خوبی در بازار برخوردار است.  وی همچنین درباره تامین مواد اولیه موردنیاز خود شرکت عنوان کرد: بیشتر مواد اولیه مورد نیاز ما در داخل قابل تامین است و برخی کالاها، برای نمونه فویل آلومینیوم‌های بسیار نازک آن هم به صورت محدود وارد می‌کنیم، وگرنه این فویل با ضخامت‌های بالاتر در داخل قابل تامین است.

 وضعیت بازار و نوسان نرخ ارز

مدیرعامل پشم‌شیشه پارس درباره وضعیت بازار یادآور شد: یکی از مهم‌ترین موضوع این روزهای بازار، عدم ثبات نرخ ارز است زیرا با توجه به شرایط بازار، هر کالایی که تولید می‌شود، زمانی که منابع درآمدی آن را کسر ‌کنید، مشاهده خواهید کرد که دیگر تولیدکننده‌ای قادر به تامین مواد اولیه آن نیست، از این‌رو گران‌شدن قیمت دلار، سبب گران شدن مواد اولیه شده و روز به روز نیز در حال گران شدن است و این سبب نگرانی برای تولیدکننده می‌شود. ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت محصولات شما به نسبت گران‌شدن مواد اولیه گران‌نشده است، گفت: زمانی که مواد اولیه خریداری می‌شود تا زمانی که محصول نهایی شود و در بازار به فروش برسد، یک فرآیند زمانی بین دو تا سه ماه زمان می‌برد و این موضوع به تولیدکننده بسیار آسیب می‌رساند؛ زیرا تولیدکننده به تقاضای مصرف‌کننده متعهد می‌شود و براساس تعهد تولید می‌کند و با این روند برای تهیه مواد اولیه بعدی، توان خرید تولیدکننده کاهش می‌یابد. البته این تنها مشکل ما نیست و همه به نوعی به این موضوع مبتلا هستند. این روزها تولید، راه‌رفتن روی تردمیل است، کلی انرژی صرف می‌کنی و به نظر راه می‌روی اما به محض خاموش کردن دستگاه مشاهده می‌کنی که در نقطه اول خود قرار داری و این برای تولیدکننده نگران‌کننده است.

وی در پاسخ به این پرسش که مشکلات مختص صنعت شما چیست، گفت: در صنعت ما مشکلی وجود ندارد و با فناوری روز دنیا مشغول به‌کار هستیم. فناوری و ماشین‌آلات شرکت پشم‌شیشه پارس از کره‌جنوبی آمده است و با بهترین کیفیت در حال تولید هستیم.  مدیرعامل پشم‌شیشه پارس با اشاره به این موضوع که صنعت ایران جزیره‌ای است، گفت: صنعت نیازمند یک نقشه راه است، صنعت و تولید ما برخاسته از نوعی بازار سنتی است. در بحث شرکت‌ها مزیت‌ها بررسی‌شده نیست. در حالی که در صنعت پتروشیمی مزیت داریم،  اما در ارتباط با صنعت سلولزی بسیار فقیر هستیم. این در حالی است که باید آمایش سرزمینی صنعتی انجام بگیرد و فرآیند تکامل دانش باید در نظر گرفته شود و پس از آن به‌روزترین محصولات مجهز شد.

ملکی ادامه داد: مشکل اساسی ما این است که شرکت‌های بزرگ که خط‌مشی صنعت را تعیین کنند، رسالت خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند. بخش‌خصوصی جرات ورود به این حوزه‌ها را ندارد و از این‌رو جرات ورود به این حوزه را ندارد و بسیار محافظه‌کار شده است. این در حالی است که بخش‌خصوصی باید شهامت حضور را داشته باشد.  وی در خصوص  برنامه‌های شرکت برای سال جدید تاکید کرد: ما برنامه‌ای را در سال جدید با عنوان تهویه مطبوع با یک برند گرین آغاز کرده‌ایم. در این طرح زمینی را در شهرک صنعتی اشتهارد به این کار اختصاص داده‌ایم و مشغول ساخت آنجا هستیم. این زمین را یک سال و نیم پیش گرفته و سه ماه است که کار را شروع کرده‌ایم. تهویه شبیه چیلر، فنکور، کولر گازی و پکیج دیواری و... را قصد داریم که در این مجموعه تولید کنیم. برای این مجموعه ۲۵۰ نفر اشتغالزایی در نظر گرفته شده است. تحت‌پوشش این برند، قصد داریم با برند گرین وارد بازار خواهد شد، اما شرکت پشم شیشه مادر تمام این مجموعه خواهد بود و قصد داریم که ۷۰ درصد را به سمت تهویه مطبوع حرکت دهیم و روی ریل هستیم. نام هر کشوری می‌تواند برند باشد، می‌تواند نباشد با تلاش آدم‌هاست که اسم یک کشور برند می‌شود.