«دستکش تاپ»  دومین شرکت بزرگ مالزی شد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، شرکت سهامی عام تاپ گلاو در زمینه تولید دستکش‌های لاستیکی فعالیت می‌کند و بزرگ‌ترین شرکت تولید دستکش در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۹۱ با یک کارخانه و یک خط تولید دستکش تاسیس شد. در حال حاضر ۲۶درصد از بازار دستکش‌های لاستیکی دنیا به این شرکت تعلق دارد. شرکت تاپ گلاو ۴۵ کارخانه با ۷۰۰ خط تولید در کشورهای مالزی، تایلند و چین دارد و دفاتر فروش آن در کشورهای مالزی، تایلند، چین، آمریکا، آلمان و برزیل مستقر هستند. تولیدات این شرکت به ۱۹۵ کشور جهان صادر می‌شود. شرکت تاپ گلاو ۲/ ۸۰ میلیارد دستکش در سال تولید می‌کند.

در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، نقش تولیدکنندگان دستکش در بازار پر رنگ‌تر شد و تقاضا برای محصولات آنها افزایش یافت و سود بسیار خوبی نصیب تولیدکنندگان دستکش شد. به همین خاطر افراد زیادی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این صنعت شدند. به این ترتیب ارزش سهام تاپ گلاو در بازار افزایش یافت.

دنی‌وونگ، مدیر اجرایی شرکت خدمات مشاوره و مدیریت سرمایه آرکا کپیتال، گفت: «شرکت تاپ‌گلاو و رقبایش، به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات آنها به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، قادر هستند در مدت زمان کوتاهی به بزرگ‌ترین شرکت‌های مالزی تبدیل شوند.» وی در ادامه افزود: «سرمایه‌گذاران آسیای جنوب شرقی باید سهام شرکت‌های تولید دستکش را در سبد خود اضافه کنند.»

سهام تاپ گلاو که در ابتدای سال پایین‌ترین رتبه را در بورس مالزی داشت به ناگهان روز پنج‌شنبه با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد و ارزش بازاری آن به ۵/ ۱۶ میلیارد دلار رسید به همین خاطر گوی سبقت را از پابلیک بانک، سومین وام‌دهنده بزرگ با معیار میزان دارایی در مالزی ربود.

سهام شرکت تاپ گلاو امسال ۴۵۳درصد افزایش یافته است، در حالی که سهام پابلیک بانک‌ و دیگر بانک‌های مالزی حدود ۹درصد کاهش یافته‌اند.

پابلیک بانک، یک شرکت خدمات بانکی و مالی سهامی عام است که دفتر مرکزی آن در کوالالامپور قرار دارد. این شرکت خدمات مالی، شبکه گسترده‌ای در کشورهای مختلف آسیایی دارد و با ۲۶۴ شعبه در مالزی، ۸۴ شعبه در هنگ‌کنگ و چین، ۵۵ شعبه در منطقه هندوچین و ۳ شعبه نیز در سریلانکا انواع خدمات بانکی، مالی و بیمه‌ای را ارائه می‌کند. این شرکت از نظر سرمایه بازاری در رتبه دوم قرار دارد و از نظر دارایی سومین بانک بزرگ مالزی است.