با شیوع  بیماری مرگبار کرونا و رکود اقتصاد جهانی، به‌نظر می‌رسید تشدید نگرانی‌ها که سایر فعالیت‌های اقتصادی را به حال تعلیق درآوده بود، سبب بروز رکود در معاملات روزمره ارزهای دیجیتال شود، ولی بالعکس این نگرانی‌ها سبب شد بازار این ارزها هر روز داغ‌تر شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست سال جاری میلادی یعنی در بحبوحه کرونا بهای ارز دیجیتال با افزایش ۲۷ درصدی روبرو شده است.

پیش از این پیش‌بینی می‌شد به سبب شیوع اولیه این ویروس در چین، بازار ارزهای دیجیتال در این کشور که ۶۵ درصدی از استخراج  ارز دیجیتال جهان را به خود اختصاص داده است، با افت شدید روبرو شود، اما رکود بازارهای بورس آسیایی و تشدید نگرانی در خصوص تبعات اقتصادی ویروس کرونا سبب افزایش قیمت بیت کوین شد.

تاثیر کرونا بر بازارهای ارزهای دیجتال به نحوی بود که مراکز استخراج این ارزهای پرطرفدار حتی در زمانی که که تمام فعالیت‌های اقتصادی این کشور به سبب کرونا متوقف شده بودند، همچنان به فعالیت خود ادامه دادند.

به باور کارشناسان، هنگامی که بازارهای جهانی متلاطم می‌شود، خرید بیت کوین به عنوان عاملی موثر می‌تواند نوسانات بازارهای جهانی سهام را خنثی کند.

کارشناسان بر این باورند سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در زمان بحران‌های اقتصادی مانند شرایط فعلی جهان که به سبب بروز ابهام در خصوص آینده اقتصاد جهانی هر روز شدیدتر می‌شود؛ به سراغ سرمایه‌گذاری کلان نروند و تولید کنندگان ارزهای دیجیتال از این فرصت استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

بیت کوین اولین پول دیجیتال و غیرمتمرکز جهان  به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص اسرارآمیزی با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamato) خلق شد، که  تا امروز همچنان هویت واقعی‌اش ناشناخته مانده است.  

جذابیت ارز دیجیتال در ایران

 استخراج ارزهای مجازی با توجه به پایین بودن نرخ برق در کشورمان جذابیت زیادی برای استخراج‌کنندگان داشته به گونه‌ای که حتی پای خارجی‌ها را نیز به ایران باز کرده است.

مصرف بالای برق توسط دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال و مجازی، همواره تهدیدی برای صنعت برق به شمار می‌رفته است؛ برآورد شده که برای تولید هر واحد ارز مجازی «بیت کوین» نیاز به مصرف ۷۲ هزار کیلووات برق است، یعنی برای تولید هر واحد از این نوع ارز مجازی، به اندازه مصرف ۲۸ مشترک، برق استفاده می‌شود.

در این میان، قیمت ارزان برق در مقایسه با سایر کشورها باعث شده بود که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای توسط داخلی و خارجی‌ها در این صنعت نوپا، پرمصرف و پرابهام در کشورمان انجام شده و هزاران دستگاه ماینر (استخراج) به صورت قاچاق و غیرقانونی روانه کشورمان شود.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.