تولید داروی تنفسی درمان کرونا در «سینیرژن»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، این شرکت اعلام کرده است که درمان جدید آزمایشی آن برای بیماران مبتلابه کرونا از طریق تنفس دارو با استفاده از دستگاه نبولایزر، موجب کاهش ۷۹ درصدی ریسک در بیماران مبتلا به کرونای حاد نسبت به مبتلایانی شده است که به آنها یک دارونما داده‌شده بود. همچنین براساس یافته‌های این درمان آزمایشی مشخص شد که شانس بهبود افرادی که تحت این نوع درمان قرارگرفته‌اند تا دو برابر بیش از افرادی بوده است که در طول درمان دارونما دریافت کرده بودند.

بااین‌حال هنوز جزئیات دقیق این درمان آزمایشی منتشر نشده است. داروی اس ان جی ۰۰۱، فرمولی از پروتئین‌های طبیعی ضدویروس تحت عنوان «اینترفرون بتا» است که با دستگاه نبولایزر از طریق تنفس مستقیم وارد ریه‌های شخص بیمار می‌شود به این امید که بتواند یک پاسخ ایمنی را تحریک کند. هدف این نوع از درمان ممانعت از وخامت حال بیمار از حالت نیاز به دستگاه اکسیژن به دستگاه ونتیلاتور است.

ریچارد مارسدن، مدیرعامل شرکت سینیرژن می‌گوید: «بررسی‌های داروی اس ان جی ۰۰۱ در بیماران کرونایی می‌تواند نشان‌دهنده یک پیشرفت مهم در درمان افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا نیاز به بستری شدن دارند باشد.»

وی افزود: «تلاش‌های ما اکنون متمرکز بر همکاری با مراجع نظارتی و دیگر گروه‌های کلیدی است تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن از این درمان برای مبتلایان به کرونا بهره برد.»

این آزمایش که در آن از دارونماهایی نیز استفاده شد، در ۹ بیمارستان تخصصی بریتانیا و  روی ۱۰۰ بیمار بین ۳۰ مارس تا ۲۷ مه انجام‌گرفته است.

پروفسور تام ویلکینسون، رئیس این آزمایش بالینی از آن به‌عنوان یک تلاش پیشرفته هماهنگ نام‌برده است و گفت که نتایج این درمان آزمایشی تایید می‌کند که استفاده از اینترفرون بتا می‌تواند پتانسیل بالایی به‌عنوان یک داروی تنفسی برای تحریک و ایجاد پاسخ سیستم ایمنی شود و از این طریق سطح مقاومت افراد مبتلا را در برابر ویروس کووید-۱۹ افزایش دهد.

شرکت سینیرژن اکنون باید نتایج یافته‌های خود را در اختیار مراجع نظارتی در سراسر جهان قرار دهد و امیدوار باشد تا نظیر داروی رمدسیویر، بتواند از سوی دولت بریتانیا مجوز اضطراری را دریافت کند.