کشورهای همسایه؛ فرصت مناسب صادرات تجهیزات پزشکی

 تحریم مانعی جدی برای فعالیت‌های صادراتی نیست

مدیرعامل شرکت راد طب نقش جهان که تجهیز چند بیمارستان در کشورهای عراق، پاکستان و ارمنستان را در سابقه صادراتی خود دارد، در این زمینه می‌گوید: صادرات کالا مراحل و لایه‌های مختلفی دارد که بدون گذراندن آنها نمی‌توان به‌راحتی در ورود به بازارهای صادراتی موفق بود.

مهدی قنادنیا با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها، تحریم‌ها را مانع فعالیت‌های صادراتی می‌دانند، تاکید می‌کند: تحریم نقطه نهم در بحث صادرات به‌شمار می‌رود و برای بحث صادرات ابتدا باید کارهای دیگری انجام داد که نخستین گام آن تولید محصولی با کیفیت و دارای قابلیت صادرات و پس از آن داشتن تیم بازرگانی قوی است.

وی با اظهار تاسف از اینکه بسیاری از شرکت‌ها حتی کاتالوگ یا سایت دو زبانه ندارند، تصریح می‌کند: این کمبودها محدودیت‌هایی برای حضور در عرصه بازرگانی و صادرات ایجاد می‌کند درحالی‌که باید زیرساخت‌ها و چشم‌انداز مشخصی برای حضور در این عرصه داشت.

قنادنیا با اشاره به اینکه در شرکت راد طب 

نقش جهان با چشم‌اندازهای پنج ساله فعالیت‌های خود را پیش می‌برند، می‌گوید: در چشم‌انداز پنج سال پیش شرکت، بحث صادرات را برنامه‌ریزی کرده بودیم و در این راستا تمرکز خود را روی استانداردسازی و یکسان‌سازی محصولات تولیدی خود گذاشتیم.

وی با تاکید بر اینکه انجام صادرات نیازمند دریافت استانداردهایی همچون مدیریت کیفیت، مشتری‌مداری، ایزو ۱۳۴۸۵، CE اتحادیه اروپا و FDA سازمان غذا و داروی آمریکا است، توضیح می‌دهد: ما پروسه‌ای سه ساله برای دریافت این مجوزها‌ به‌عنوان بستری برای شروع صادرات خود تعریف کرده و توانسته‌ایم همه آنها را ازQS  سوئیس بگیریم که یکی از سختگیرترین ممیزی‌های استاندارد است.

 شروع صادرات با تجهیز هتلینگ بیمارستان‌های عراق

قنادنیا با یادآوری اینکه این شرکت آخرین ممیزی را در اسفند ۱۳۹۸ گذرانده و گواهینامه‌های خود را تمدید کردند، اظهار می‌کند:‌ سرانجام در سال ۱۳۹۱ صادرات خود را با کشور عراق از طریق سازمان عتبات عالیات ایران در دو شهر نجف و کربلا شروع کرده و هتلینگ کامل بیمارستان‌های سیدالشهدا(ع)، امام زین‌العابدین(ع) ، حضرت امیرالمومنین(ع) و... را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت راد طب نقش جهان با بیان اینکه برای تثبیت جایگاه خود در عراق در چند نمایشگاه تجهیزات پزشکی این کشور شرکت کردیم، ادامه می‌دهد: پس از آن سعی کردیم وارد بازار صادراتی پاکستان شویم، زیرا این کشور هرچند که جزو برترین تولیدکنندگان ابزار جراحی در دنیا به‌شمار می‌رود،‌ اما در حوزه هتلینگ بیمارستانی بسیار ضعیف کار کرده است.

شرکت راد طب نقش جهان اقدام به نیازسنجی و بازارسنجی در پاکستان کرد و همزمان نیز در سه دوره نمایشگاه آسیا هلث در این کشور حضور یافت و توانست مشتریان خوبی را جذب کند. اما از یک سال پیش مراودات با پاکستان دچار چالش‌هایی شده که قنادنیا درباره آن اینگونه توضیح می‌دهد:‌ به‌دلیل تحریم‌ها ارتباط بانکی با پاکستان نداریم و امکان دریافت وجه نقد نیز وجود ندارد؛ بنابراین روند کار بسیار دشوار شده است و این شرایط تحمیلی بر مبادلات ما با پاکستان مقداری بر بازار صادراتی شرکت تاثیر گذاشته است.

 عمان فرصت ناب برای تولیدکنندگان ایرانی تجهیزات پزشکی

مدیرعامل شرکت راد طب نقش جهان، عمان را مقصد صادراتی شرکت راد طب نقش جهان بیان می‌کند و می‌گوید: در عمان نیز بسیار محدود کار هتلینگ را انجام دادیم زیرا این کشور تمایل بسیار زیادی به برقراری روابط تجاری با هندوستان دارد و از هیچ کشور دیگری خرید نمی‌کند.

قنادنیا با اظهار اینکه عمان قوانین خاصی در بحث مراودات تجاری دارد که کار را دشوار می‌کند، توضیح می‌دهد: بر اساس این قوانین، شرکت‌های خارجی برای فعالیت و صادرات به این کشور باید شرکت خود را در عمان ثبت کرده باشند که هزینه‌های بسیار سنگینی دربر دارد؛ به‌ویژه باتوجه ‌به ارزش ریال ایران این شرایط برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی بسیار دشوار و همراه با هزینه‌های سرسام‌آوری است. بااین‌حال عمان گذشته ۲۰ سال پیش امارات است، بنابراین فرصت طلایی جدیدی در نزدیکی ایران برای شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به‌شمار می‌رود. 

 تاسیس دفتر نمایندگی در شهر ایروان کشور ارمنستان

قنادنیا با بیان اینکه مناسبات کاری خود را با کشورهای حوزه CIS پیش بردیم، می‌گوید: در شهر ایروان ارمنستان دفتر نمایندگی داریم و از این طریق محصولات راد طب نقش جهان را عرضه می‌کنیم که کیفیت قابل رقابت تولیدات ما با محصولات اروپایی و قیمت مناسب‌تر آن بازار خوبی را برای شرکت  ایجاد کرده است.

وی با اعلام خبر شروع مذاکرات برای انجام صادرات به افغانستان، پیش‌بینی می‌کند:‌ تا یکی دو سال آینده صادرات به اروپا را شروع خواهیم کرد؛ کمااینکه سه سال پیش در نمایشگاه آلمان برای شناسایی بازار اروپا غرفه داشته‌ایم که تولیدات ما  با استقبال کشورهای دیگر روبه‌رو شد، اما به‌دلیل نداشتن گواهی CE اروپا قادر به صادرات و انجام مبادله نبودیم.

 حضور راد طب نقش جهان تا دو سال دیگر در اروپا

استقبال از محصولات و همچنین مشاهده توان رقابت با رقبای خارجی موجب شد که شرکت راد طب نقش جهان مجدانه‌تر پیگیر دریافت استانداردهای صادراتی لازم شود و اکنون دو سال آینده خود را در اروپا می‌بیند. مدیرعامل شرکت راد طب نقش جهان با این‌حال تاکید می‌کند: مبادلات تجاری با اروپا بسیار دشوار است، زیرا علاوه ‌بر CE استانداردهای سختگیرانه‌تر دیگری را اعمال می‌کنند که یک نمونه آن استاندارد خوداظهاری کیفیت محصول است.

وی با بیان اینکه بر مبنای استاندارد خوداظهاری کیفیت محصول، باید کیفیت محصولات ارائه‌شده با محصول نمونه اولیه یکی باشد، می‌گوید: اکنون درحال دریافت استاندارد خوداظهاری کیفیت محصول هستیم تا بتوانیم با قدرت وارد حیطه صادرات به اروپا شویم.

قنادنیا با تاکید بر اینکه بیشتر کشورها در بحث صادرات استانداردهای بسیار سختگیرانه‌ای را اعمال می‌کنند، توضیح می‌دهد:‌ اگر تولیدکننده‌ای توانمندی ورود به حوزه صادرات را داشته باشد، فرصت بسیار خوبی است، اما باید این نکته را مد نظر داشته باشد که عرضه محصولی از ایران و با برند شرکتی ایرانی،‌ آبرو، اعتبار و معرف توانمندی‌ها و فرهنگ کشور است و باید حساسیت زیادی نسبت به کیفیت آن داشت.

این صادرکننده با تاکید بر اینکه اگر تولیدکننده‌ای محصولی کم‌کیفیت و با ضعف‌های خاص تولید و صادر کند، در کوتاه‌مدت بازار خود را در کشورهای مقصد از دست می‌دهد، می‌گوید: علاوه‌براین، نگاه مصرف‌کننده را به‌ محصول ایرانی منفی می‌کند، اما این همه راهی نیست که برای تقویت حوزه صادرات و ورود به بازارهای صادراتی منطقه و اروپا گذرانده‌اند بلکه برای مدیریت و توسعه صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی اقدام به تاسیس هلدینگ توسعه ملل رسپینا راد کردند.

مدیرعامل شرکت راد طب نقش جهان با اشاره به تاسیس هلدینگ توسعه ملل رسپینا راد در سال ۹۸ می‌گوید: در راستای تقویت بخش توسعه بازار و بازرگانی اقدام به تاسیس این هلدینگ با محوریت بازرگانی، آموزش و تبلیغات کرده تا علاوه‌بر بازاریابی برای تولیدات راد طب نقش جهان، بازرگانی محصولات با کیفیت سایر شرکت‌ها را نیز انجام دهیم.

آن‌گونه که وی توضیح می‌دهد: ازآنجا‌که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی، بازار هدف شرکت‌های تجهیزات پزشکی هستند که ورود به آنها کاری بسیار دشوار است، تشکیل این هلدینگ درگاهی برای عرضه و فروش محصولات تولیدکنندگانی شده‌ که در حوزه بازرگانی ضعف دارند. شرط عرضه محصولات سایر شرکت‌ها در سایت این شرکت نیز داشتن محصول با کیفیت و پشتیبانی قوی در خدمات پس از فروش است؛ بنابراین محصولات تولیدی به‌شرطی قابلیت ورود به این هلدینگ را دارند که از استانداردهای لازم برخوردار باشند. البته قنادنیا هدف اصلی ایجاد شرکت توسعه ملل رسپینا راد را مدیریت و توسعه صادرات محصولات راد طب نقش جهان و محصولات سایر شرکت‌های تجهیزات پزشکی بیان می‌کند و می‌گوید: ازآنجا‌که زمان زیادی از تاسیس شرکت رسپینا راد نمی‌گذرد، تاکنون از مجرای این شرکت فقط به دو کشور عراق و ارمنستان صادرات تجهیزات پزشکی استیل هتلینگ بیمارستانی انجام شده است، اما درصدد گسترش صادرات هستیم.

مدیرعامل شرکت راد طب نقش جهان با اظهار اینکه بستر توسعه صادرات برای سایر شرکت‌های تولیدی با پتانسیل صادراتی از دریچه شرکت توسعه ملل رسپینا راد فراهم شده است، تصریح می‌کند:‌ شرکت‌های تولیدی باید به این موضوع توجه داشته باشند که شرط اصلی صادرات این است که محصولاتش کیفیت قابل قبولی داشته باشد.

p29 (3) copy