نشریه فوربس می نویسد: اخیرا ایران و چین اعلام کرده اند که نقشه راه ۲۵ ساله ای را برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ترسیم کرده و آنرا  پیش می برند. در حالیکه جزئیات این توافق تاکنون فاش نشده اما واضح است که این قرارداد محوری محکم برای ایران در شرق است. 

 در ادامه این مطلب آمده است: این توافق موقعیت ایالات متحده را در خاورمیانه بیشتر تضعیف می کند. ایالات متحده قبلاً از توافق چند جانبه هسته ای ایران نیز خارج شده بود. ایالات متحده با اعلام خروج از سازمان جهانی بهداشت گام دیگری در جهت عقب نشستن از صحنه جهانی برداشت. از همین رو است که آگاهان معتقدند برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم نقش رهبری ایالات متحده در سراسر جهان در حال افول است.

فوربس می افزاید: از سال ۱۸۷۰ تا دهه گذشته، تولید ناخالص داخلی امریکا از ۵/۲ درصد به ۱۴ درصد رشد داشته است. افزایش تجارت جهانی باعث رشد اقتصادی در ایالات متحده جهان شد.  اما  چند اشتباه استراتژیک در سه سال گذشته، این روند را به ضرر ایالات متحده و به نفع چین برعکس کرد.با افزایش اختلافات تجاری با چین و سایر کشورها و محدودیت تعرفه واردات تجاری، شرکت های آمریکایی در پی جستجوی تأمین کنندگان و مشتریان جایگزین برآمدند. در این میان، بقیه جهان توافقات چندجانبه ای را تداوم بخشیدند که گام به گام از ایالات متحده دور می شد.

مطلب اضافه می کند: در سال ۲۰۱۸ ، ژاپن و اتحادیه اروپا توافق نامه تجارت را برای تشکیل بزرگترین بلوک تجاری جهان به امضا رساندند. مشارکت ماوراء اقیانوس آرام بدون ایالات متحده ادامه یافت و  کشورهای آسیایی را برای رقابت با چین تقویت کرد و فرصت های اقتصادی را برای شرکایشان در قاره آمریکا ایجاد کرد. عقبگردهای جهانی آمریکا، موضع چین را تقویت کرده است. مذاکره ایران و چین در چارچوب توافق طولانی مدت، جایگاه چین در خاورمیانه را تقویت خواهد کرد. شرکت های چینی بزرگترین سرمایه گذاران در آفریقا هستند و بالغ بر ۱۴۰ میلیارد دلار در آمریکای لاتین سرمایه گذاری کرده اند. چین همچنین در سراسر آسیا و اروپا سرمایه گذاری کرده و به دنبال اعاده جاده ابریشم باستانی در طرح جدید "یک کمربند ، یک جاده" است. 

فوربس تاکید کرد: در کنار پیشروی چین نیز سایر کشورها مسیر خود را دنبال می کنند. به عنوان مثال، مکزیک از زمان امضای نخستین توافق نفتا در سال ۱۹۹۲ در ایجاد روابط جهانی فعال بوده است. آنها با بیش از ۵۰ کشور جهان توافق نامه های تجاری امضا کرده اند. به همین دلیل مکزیک پانزدهمین دریافت کننده بزرگ جهان برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) است و دارای یک بخش تولید قوی است. 

در پایان آمده است: ایالات متحده نیز مانند بسیاری از کشورها  به دلیل کرونا با محدودیتهای متعددی روبه رو شده است محدودیت سفر اتباع آمریکایی به سیاری از کشورها ( از جمله اتحادیه اروپا) یکی از آنها است. این امر شرکتهای آمریکایی را در  تعامل با شرکای تجاری و دیدار با مشتریان بین المللی متضرر می کند. اما  برخلاف سایر کشورها، ایالات متحده برای مبارزه با همه گیری جهانی با سازمان های چند ملیتی همکاری نمی کند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.