روزهای سخت  مدیر «دایملر»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، در واقع انتشار چند بیانیه هشدار در مورد کاهش سودآوری دایملر که البته اغلب آن‌ها مربوط به پیش از شیوع کرونا نیز بوده‌اند، نشان از سرمایه‌گذاری‌های اشتباه دایملر و آسیب‌پذیری کسب‌وکار غول خودروسازی آلمان دارند.

اینگو اشپایخ، رئیس شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری دکا بر این باور است که دایملر کل سال ۲۰۱۹ را از دست داد. او در حالی که از برنامه‌های کالنئوس برای کاهش هزینه‌های دایملر و تولید نقدینگی در آن حمایت می‌کند، اما یادآور می‌شود که او اکنون باید مسوولیت برخی از آشفتگی‌های کنونی دایملر را نیز بر عهده بگیرد؛ چراکه او پیش از این و زمانی که دیتر زیچه، رهبر دایملر بود، به‌عنوان رئیس بخش توسعه این شرکت فعالیت می‌کرد.

او که در مه ۲۰۱۹، جایگزین زیچه شد، هشدار داده است که دایملر، برند مادر مرسدس ‌بنز مجبور است تا برنامه‌های خود را برای کاهش هزینه‌ها توسعه دهند تا دایملر بتواند از رکود ناشی از پاندمی کرونا جان سالم به در ببرد. درحالی که دایملر، فولکس‌واگن و بی‌ام‌و آماده رویارویی با زیان‌های ناشی از بسته شدن کارخانه‌ها و نمایشگاه‌های خود در فصل دوم ۲۰۲۰ می‌شوند، تسلا، تولیدکننده خودروهای برقی با پشت‌سر گذاشتن مرزهای جدیدی، به ارزشمندترین خودروساز جهان در ماه جاری بدل شد.

ارزش سهام دایملر از ابتدای سال تاکنون با کاهش ۲۴ درصدی روبه‌رو شده است تا کل ارزش بازاری این خودروساز اشتوتگارتی به ۴۰ میلیارد دلار؛ یعنی حدود یک‌پنجم ارزش بازاری تسلا سقوط کند.

به‌علاوه تسلا نسبت به دایملر موفق شده است که ۱۰ برابر خودروهای برقی بیشتری را نسبت به دایملر به فروش برساند.