چادرملو به دنبال ایجاد زنجیره تامین مواد اولیه

 شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای بروز ریسک فقدان ذخیره معدنی مناسب و جلوگیری از آن در آینده‌ای نه‌چندان دور، دستیابی به ذخایر توده معدنی سنگ‌آهن معدن D۱۹ را در اولویت کاری خود قرار داده است. این اولویت‌دهی به بخش اکتشافات معدنی برای شرکت چادرملو هزینه سرمایه‌ای به میزان ۲۵ هزار و ۸۷۸ میلیارد ریال در بردارد. تامین سنگ‌آهن پایدار برای فعالیت‌های جاری و توسعه چادرملو این روزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اگرچه پیش‌بینی کمبود مواد اولیه از سال‌ها پیش در هیات مدیره این شرکت شده بود به همین دلیل به‌طور مستمر به دنبال اخذ مجوز برای بهره‌برداری از معدن D۱۹ بودند که این امر در پایان سال ۹۷ محقق شد. در حوزه فعالیت‌های معدنی بهره‌برداری از معدن زمانبر و سرمایه‌بر است و به‌طورمعمول چنانچه زیرساخت‌های لازم را دارا باشد بین ۳ تا ۵ سال زمانبری دستیابی به بهره‌برداری مناسب از معدن نیاز است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو علاوه بر فعالیت‌های معدنی مربوط به آنومالی D۱۹، خرید سنگ‌آهن از سایر شرکت‌ها را عملیاتی کرده و در آینده نسبت به توسعه این عملیات اقدام خواهد کرد.

 چادرملو به دنبال توسعه

به گفته مدیرعامل شرکت چادرملو، این شرکت، مشارکت در سرمایه‌گذاری یا تملیک معادن سنگ‌آهن جدید را در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده است. در همین راستا، واحد اکتشافات در شرکت ایجاد و نسبت به پیگیری طرح‌های مربوط پیشگام شده است. ناصر تقی‌زاده گفت: برای تامین خوراک موردنیاز برای تولید محصول در چادرملو، این شرکت تنها به توسعه برنامه‌های داخلی بسنده نکرده است. چادرملو مشارکت در بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن استرالیا و احداث کارخانه‌های تولید کنسانتره به میزان ۵/ ۱۲ میلیون تن را در دستور کار خود قرار داده است. البته این اقدام را به‌تنهایی صورت نمی‌دهد و طی کنسرسیومی متشکل از سایر شرکت‌های فعال معدنی این پروژه را پیش می‌برد.

به گفته وی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت فکور صنعت و هرکدام با مشارکت به میزان ۳۳ درصد موضوع سرمایه‌گذاری در استفاده از ذخایر سنگ‌آهن کشور استرالیا و تولید ۵/ ۱۲ میلیون تن کنسانتره را پیگیری و حق‌السهم مشارکین، مطابق برنامه زمان‌بندی پرداخت‌شده است. سرمایه‌گذاری مشارکین در بهره‌برداری از معدن و تا پایان فاز یک که بهره‌برداری از کارخانه ۵ میلیون تنی کنسانتره است، به میزان ۸۸ میلیون دلار آمریکا پیش‌بینی‌شده است. مدیرعامل شرکت چادرملو دراین‌باره افزود: برای اجرای فاز یک و فازهای ۲ و ۳ معادل ۸۵ درصد مجموع سرمایه‌گذاری که محدود به مبلغ ۹۶۰ میلیون دلار آمریکا است از تسهیلات فاینانس استرالیا استفاده خواهد شد.

 برنامه‌های آتی شرکت

وی گفت: از دیگر طرح‌ها و فعالیت‌های سرمایه‌ای بلندمدت آتی شرکت می‌توان به موضوع احداث کارخانه‌های گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی در منطقه آزاد تجـاری مکران واقع در شهرستان چابهار (با مشارکت شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل‌گهر، فولاد مبارکه) اشاره کرد. علاوه بر این مشارکت در ایجاد کارخانه‌های کنسانتره و گندله نیز در دستور کار هیات‌مدیره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قرار دارد. به گفته مدیرعامل چادرملو، برای احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله به ظرفیت ۴ میلیون تن در سال، موضوع تاسیس شرکت جدید با سایر مشارکین در سال‌جاری مطالعاتی به انجام رسیده و فعالیت شرکت جدید به‌زودی آغاز خواهد شد.  وی در ادامه افزود: این شرکت برای طرح احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲، با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی، احداث کارخانه جدید گندله‌سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال را هدف‌گذاری کرده و در سال ۱۳۹۹ عملیات تکمیلی اجرایی آن تداوم خواهد یافت. تقی‌زاده با اشاره به این مطلب که این کارخانه در محل مجتمع صنعتی شرکت قرار دارد افزود: هزینه سرمایه‌گذاری طرح مزبور مشتمل بر ۸۵ میلیون یورو و جمعا به میزان ۲۶ هزار و ۷۷۱ میلیارد ریال برآورد شده است. چادرملو به احداث کارخانه فروآلیاژها نیز در سال ۹۹ اندیشیده است. مدیرعامل شرکت دراین‌باره گفت: طرح احداث کارخانه تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکومنگنز) با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون یورو، از جمله طرح‌های شرکت در سال‌جاری است. علاوه بر طرح‌های مزبور، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تامین پایدار و مطمئن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، موضوع ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی برای حمل مواد اولیه و محصولات را در دستور کار خود قرار داده است. از سوی دیگر به‌موجب مصوبه هیات مدیره شرکت، موضوع مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر همواره موردتوجه مدیریت این مجموعه بوده است. شرکت‌های سرمایه‌پذیر بیشتر در زمینه‌های معدن و صنایع معدنی وابسته، تامین و انتقال آب و تامین مالی فعالیت می‌کنند. این در حالی است که طی سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۱هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، پرداخت‌ شده است. تقی‌زاده در ادامه افزود: همچنین در راستای مصوبات هیات مدیره و در جهت مشارکت با بخش‌های خصوصی، این شرکت اقدام به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان بـه میزان ۳۰ درصد، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان ۴۴ درصد، شـرکت صنـایع آهـن و فولاد سرمد اَبرکوه به میزان ۶۵ درصد، شرکت فولاد شاهرود به میزان ۳۵ درصد و شرکت کاوند نهان زمین به میزان ۲۹ درصد سهام، کرده است. درحالی‌که چادرملو در اجرای طرح احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال، به میزان ۳۶ درصد در سهام شرکت نوین الکترود اردکان، مشارکت کرده است.

وی افزود: طی سال ۱۳۹۸ ارزش دارایی‌های ثابت شرکت به میزان ۴,۵۳۰ میلیارد ریال افزایش‌ یافته است و هیات‌مدیره شـرکت با توجه به نیـاز نقـدینگی اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های اشاره‌ شده، در آینده نزدیک نسبت به ارائه برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۶۷ هزار میلیارد ریال به حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، اقدام خواهد کرد.