با توجه به اقبال روزافزون مردم به استفاده از داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی برای درمان بیماری‌ها، برخی شرکت‌ها برای تولید فرآورده‌های گیاهی گام‌های بلندی برداشته‌اند. در همین راستا شرکت باریج اسانس همگام با فناوری و استانداردهای روز دنیا اقدام به تولید فرآورده‌های گیاهی کرده است.

 بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای گیاهی

شرکت داروسازی باریج اسانس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده داروهای گیاهی در ایران پس از ۲۸ سال کار و فعالیت در تهیه داروهای گیاهی با استفاده از مواد اولیه بومی و استفاده از توان متخصصان ایرانی تاکنون بیش از ۱۶۰ محصول مختلف را در ۱۴ اندیکاسیون وارد بازار کرده‌اند. این شرکت از ابتدا هدف خود را تولید داروهای گیاهی با کمترین عارضه و بهترین کیفیت و قابل ‌رقابت با محصولات مشابه خارجی و همچنین استفاده از توان و دانش متخصصان داخلی و ایجاد شغل و توسعه بازار داروهای گیاهی در ایران و کشورهای همسایه قرار داده است.

 داروسازی باریج اسانس درگذر زمان

مرحوم حسین حجازی، ملقب به «پدر صنعت اسانس ایران» شرکت داروسازی باریج ‌اسانس را در سال ۱۳۲۴  در کاشان پایه‌گذاری می‌کند. وی در سال‌های نخست انقلاب به‌عنوان رئیس اداره کشاورزی کاشان انتخاب می‌شود. حجازی در آن زمان یک کارخانه گلاب و اسانس‌گیری غیرفعال در نزدیکی قمصر کاشان که جزو اموال اداره کشاورزی بوده و قبل از انقلاب از بلغارستان خریداری‌شده را راه‌اندازی می‌کند. وی تصمیم می‌گیرد این کارخانه را احیا و دوباره راه‌اندازی کند و پس‌ از آن شروع به مطالعه و تحقیق در مورد اسانس‌ها و روش گلاب‌گیری صنعتی می‌کند. پس از چندی تصمیم می‌گیرد که کارخانه اسانس‌گیری راه‌اندازی کند.

حجازی ابتدا شرکت «کشت و صنعت گلکاران» را در سال ۱۳۶۳ تاسیس و شروع به اسانس‌گیری می‌کند؛ پس از چندی تصمیم می‌گیرد که دستگاه‌های مربوط به اسانس‌گیری را ساخته و در اختیار دیگران قرار بدهد و دانش این کار را به دیگران هم بیاموزد؛ از همین رو شرکت دیگری به نام «ماشین‌سازی تقطیران» تاسیس می‌کند که به تولید تجهیزات و ماشین‌آلات اسانس‌گیری مبادرت می‌کند. در آن زمان با مطالعات زیادی که داشتند متوجه اثرات درمانی بسیار قوی اسانس‌ها شده و تصمیم می‌گیرند اسانس‌ها را فرموله کرده و به دارو تبدیل کنند و به این طریق آنها را در دسترس عموم قرار دهند تا به این شکل استفاده از این مواد توسط مردم راحت‌تر باشد. برای رسیدن به این هدف شرکت داروسازی «باریج‌اسانس» تولیدکننده دارو و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی و غذایی که بر پایه مواد موثره گیاهی را در سال ۱۳۷۱ تاسیس می‌کند و در سال ۱۳۷۴ به‌صورت رسمی محصولات خود را به بازار عرضه می‌کند. در کنار تاسیس و راه‌اندازی شرکت باریج ‌اسانس، ۱۰ شرکت اقماری که تمامی مراحل زنجیره تامین تا توزیع را در برمی‌گیرند، جهت تامین مواد اولیه باکیفیت مناسب توسط وی تاسیس می‌شود که هم‌اکنون مجموعه شرکت‌های تاسیس‌شده و فعال توسط وی، حدود هزار نفر را به‌صورت تمام‌وقت در استخدام مستقیم خود قرار داده است. به همین دلیل وی در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان «کارآفرین نمونه کشور» انتخاب شدند.

هم‌اکنون «لاله حجازی» فرزند مرحوم حجازی، مدیریت مجموعه باریج اسانس را بر عهده دارد که «دنیای‌اقتصاد» درباره وضعیت این شرکت و فرآورده‌های آن با او به گفت‌وگو نشسته است.

 بسیج در حوزه صادرات

حجازی درباره ساختار شرکت باریج اسانس به «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت داروسازی باریج اسانس به‌عنوان نخستین شرکت دانش‌بنیان ثبت‌شده در ایران باهدف توسعه فرهنگ سلامت درزمینه تولید داروهای گیاهی، طب سنتی و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی است.

وی در ادامه توضیح داد: تمام زنجیره تامین تا توزیع و همچنین تولید مواد اولیه باکیفیت در داخل مجموعه باریج اسانس انجام می‌گیرد. تولید بیش از ۱۶۰ محصول گیاهی، مجوز رسمی اولین مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در بخش خصوصی، مجوز نشر مجله تحقیق و توسعه باریج، انجام بیش از ۵۰۰ پروژه تحقیقاتی، نخستین تولیدکننده فرآورده‌های داروهای گیاهی در ایران به شکل کپسول نرم، اخذ گواهی GMP از کانادا، گواهی‌نامه تایید صلاحیت آزمایشگاه شرکت به‌عنوان همکار اداره استاندارد و استاندارد ISO ۱۷۰۲۵ برای آزمایشگاه مرکزی شرکت جزو افتخارات این شرکت است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باریج اسانس به حوزه صادرات نیز وارد شده است، عنوان کرد: با توجه به فرصت پیش‌آمده و افزایش قیمت ارزهای خارجی مجموعه باریج اسانس تمام توان صادراتی خود را بسیج کرده است تا بتواند با ورود و توسعه بازار در کشورهای همسایه باعث ارزآوری برای کشور و سازمان باشد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آسیا و اروپا از مهم‌ترین اهداف گسترش صادرات محصولات باریج اسانس هستند.

مدیرعامل باریج اسانس در پاسخ به این پرسش که با توجه به این موضوع که در زمینه درمان با فرآورده‌های گیاهی جبهه‌گیری از سوی درمان‌های شیمیایی وجود دارد، برای فعالیت در این حوزه با مشکل روبه‌رو نبوده‌اید، عنوان کرد: با توجه به بازار رو به رشد فرآورده‌های گیاهی در جهان و ظرفیت موجود در ایران فرصتی طلایی نصیب کشور ما شده تا از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و حضور خود را در بازارهای جهانی بیش ‌از پیش افزایش دهیم، اما با توجه به مشکلاتی که از جانب تحریم‌ها گریبان تمامی شرکت‌های ایرانی را گرفته ما نیازمند به حمایت دولت و ارگان‌های مرتبط با غذا و دارو و همچنین دیگر ارگان‌های دولتی کشور هستیم تا بتوانیم به اهداف مجموعه و رشد پیش‌بینی‌شده برای آن برسیم و در همین زمینه کمک خوبی برای کشور در زمینه کاهش وابستگی به اقتصاد مبتنی بر صادرات نفت باشیم. حجازی در نهایت در پاسخ به این پرسش که در مقایسه با محصولات شیمیایی، محصولات گیاهی چه اندازه طرفدار دارد، خاطرنشان کرد: با حمایت‌های دولت‌های مختلف در سال‌های گذشته از طب سنتی و طب ایرانی و همچنین اقبال عمومی در این مقوله میزان تقاضا رشد بسزایی داشته است.