گاهی ممکن است زیان‌های وارد شده به افراد ثالث بسیار سنگین و پرهزینه و حتی جبران‌ناپذیر باشد که می‌توانیم با خرید بیمه مسوولیت، جبران این خسارت‌ها را به شرکت‌های بیمه منتقل کنیم. با توجه به نقش و مسوولیت‌‌های مختلف ما در جامعه، شرکت‌های بیمه تلاش کرده‌اند بیمه مسوولیت را متناسب با نیازهای جامعه به شاخه‌های متنوعی تقسیم کنند که البته این بیمه‌نامه‌ها هم به جز چند مورد، مورد استقبال جامعه نبوده است. بیمه سامان با نیازسنجی که از بازار داشته است، به تازگی محصول جدیدی با عنوان «بیمه مسوولیت شهروندی» را طراحی و وارد بازار کرده که به گفته مدیر بیمه‌های مسوولیت این شرکت، با عرضه گسترده این بیمه‌نامه‌، پیش‌بینی می‌شود اقبال مناسبی از آن صورت گیرد و در زمان کوتاهی جای خودش را در بین مردم باز کند. علی صرفی، مدیر بیمه‌های مسوولیت شرکت بیمه سامان با بیان اینکه «بیمه مسوولیت شهروندی» به عنوان یک خدمت جدید از سوی بیمه سامان در حالی از ابتدای سال وارد بازار شد که هدف از ارائه این خدمت حمایت از افراد جامعه در مقابل مسوولیت شهروندی‌ به افراد دیگر بوده است، گفت: طبق ماده یک قانون مسوولیت مدنی سال ۱۳۳۹،‌ هر ‌فردی به سایر افراد صدمه جانی یا مالی وارد کند مسوول جبران آسیب وارده است و باید غرامت پرداخت کند. با توجه به این موضوع، شرکت بیمه سامان با طراحی بیمه‌نامه مسوولیت مدنی شهروندی در نظر دارد فردی را که در حین انجام امور شهروندی و عادی خویش بر اثر بی‌احتیاطی، غفلت و سهل‌انگاری به جان یا مال دیگر افراد جامعه خسارتی وارد کند، تحت پوشش بیمه‌های مسوولیت قرار دهد. وی تاکید کرد:  شرکت بیمه سامان مبتکر و طراح  این محصول است و در نظر دارد این بیمه‌نامه جدید را که ابتدای سال وارد بازار بیمه‌ای کشور شده است به شکل گسترده از ابتدای مرداد در سراسر کشور عرضه کند؛ بیمه سامان مجوز این خدمت را از بیمه مرکزی دریافت کرده و در حال برنامه‌ریزی برای معرفی و اطلاع‌رسانی این محصول هستیم که در این زمینه نمایندگان و کارگزاران ما در تمامی ‌شهرها در حال آموزش هستند. مدیر بیمه‌های مسوولیت بیمه سامان معتقد است: ارتباطات، جزو لاینفک زندگی بشر است و نمی‌توان ارتباط افراد با یکدیگر را به دلیل آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی که ممکن است به یکدیگر وارد کنند، محدود کرد، اما برای کاهش این ریسک‌ها و آسیب‌ها که ممکن است  براثر بی‌احتیاطی یا سهل‌انگاری به وجود آید، بیمه می‌تواند این پوشش را انجام و دغدغه افراد را کم کند که از جامعه انجام داد، مصمم شد تا بیمه‌نامه مسوولیت شهروندی را به بازار ارائه کند تا بتواند این خلأ را پرکند.

 اقبال برای خرید بیمه نامه محتمل است

صرفی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که این بیمه‌نامه از اقبال بسیار خوبی از سوی جامعه برخوردار شود، چون به نظر می‌رسد افراد جامعه این خلأ را در کشور احساس کرده‌اند. افراد به فراخور شرایط، دارای پوشش‌های بیمه‌ای مختلفی از جمله شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه عمر، بیمه حوادث و ... هستند که این بیمه‌نامه‌ها در زمان حادثه می‌توانند غرامت جانی و مالی که به شخص وارد می‌شود را پرداخت کند، اما در این بین نبود یک  پوشش بیمه‌ای مناسب که بتواند فرد را در زندگی روزمره و اجتماعی خود که  ممکن است براساس بی‌احتیاطی لطمه‌ای به فرد دیگری وارد کند، پوشش دهد وجود نداشت. مدیر بیمه‌های مسوولیت سامان یادآور شد: طبق این پوشش بیمه‌ای، بیمه مسوولیت مدنی بیمه‌گذار در قبال اشخاص ثالث پوشش داده می‌شود که منظور از شخص ثالث در این بیمه‌نامه، هر شخصی است که هیچ یک از روابط کارفرمایی، کارگری و... را با بیمه‌گذار نداشته و در جریان کار و زندگی روزمره خود در اثر بی‌احتیاطی بیمه‌گذار دچار آسیب بدنی یا زیان مالی شود. به عنوان مثال در زمان خرید از یک فروشگاه وسایل آشپزخانه یک تکه از سرویس ظروف شکستنی گران‌قیمتی می‌شکند، در زمان دوچرخه‌سواری به دیگران آسیبی وارد می‌شود، خسارت وارد شده به اشخاص ثالث از جانب کودکان در بوستان‌ها و مراکز تفریحی، در مدارس و مهدکودک‌ها، آسیب رساندن در حین  میزبانی از فامیل و دوستان خود، راکبان موتورهای برقی که مشمول قانون ثالث اجباری نیستند  و... از جمله مواردی هستند که می‌توانند تحت این پوشش بیمه‌ای باشند.  وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در این بیمه‌نامه گنجانده شده، پرداخت غرامت افراد در مقابل آسیب‌دیدگی توسط حیوانات اهلی خانگی است. ضمن اینکه در بیمه مسوولیت شهروندی این مجوز را هم دریافت کرده‌ایم  تا افرادی که برای تعمیرات به منازل شما می‌آیند، اگر در حین کار آسیبی به آنها وارد شد و طبق رای دادگاه شما مقصر شناخته شوید، غرامت آن از این محل پرداخت شود.

 شرایط مناسب بیمه نامه

وی با بیان اینکه جبران زیان افراد الزامی ‌است و نمی‌توان از آن شانه خالی کرد، ادامه داد: حتی اگر فردی که به سن قانونی نرسیده باشد نیز بر اثر سهل‌انگاری موجب زیان مالی یا جانی دیگری شود، پدر، مادر یا سرپرست قانونی او باید این زیان را جبران کنند که این بیمه‌نامه از آنجا که به دو صورت انفرادی و خانوادگی ارائه می‌شود، سرپرست خانوارها می‌توانند با خرید یک بیمه‌نامه، مسوولیت خود، همسر و کلیه فرزندان خود را تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار دهد. به گفته او مشتریان هدف ما کل جمعیت کشور است و افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند به صورت انفرادی نسبت به خریداری آن اقدام کنند. با توجه به خطراتی که تحت پوشش قرار می‌گیرد این بیمه‌نامه قیمت مناسبی دارد که هر خانواده‌ای قدرت خرید آن را خواهد داشت؛ نرخ حق بیمه انفرادی این بیمه‌نامه ۱۴۰ هزار تومان و خانوادگی ۲۵۰ هزارتومان در نظر گرفته شده است. وی فوت، نقص عضو، هزینه پزشکی و غرامت مالی با توجه به شرایط بیمه‌نامه را خطرات تحت پوشش بیمه شهروندی اعلام کرد و متذکر شد: دراین بیمه‌نامه سقفی را برای پرداخت غرامت تعیین کرده‌ایم، به این صورت که در هر حادثه برای هزینه پزشکی تا سقف۱۰ میلیون تومان، خسارات جانی تا سقف ۲ درصد دیه کامل یک فرد مسلمان و در نهایت برای غرامت مالی تا سقف ۱۰ میلیون تومان خسارت پرداخت می‌شود. این فعال صنعت بیمه، با بیان اینکه نمی‌توان جلوی این گونه حوادث و رخدادها را که براساس بی احتیاطی افراد ممکن است به وجود آید را گرفت، گفت:  در سایر کشورها، بیمه‌نامه‌های مشابه وجود دارد که مسوولیت شخص را در مقابل سایر افراد پوشش می‌دهد که با وجود چنین تجربه‌هایی، صنعت بیمه ما هم باید از این پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شد که بیمه سامان این اقدام را انجام داد.

 هدفمان توسعه فرهنگ بیمه است

صرفی با تاکید بر اینکه از طریق طراحی و ارائه چنین  بیمه‌نامه‌هایی تلاش داریم فرهنگ بیمه را در جامعه گسترش دهیم، افزود: متاسفانه در کشور ما موضوع بیمه و فرهنگ آن آن‌طور که باید توسعه پیدا نکرده و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، لازم است که در این زمینه کار شود و این تلاش در حوزه بیمه‌های مسوولیت نیز باید بیشتر باشد.