حمایت از صنایع پیشران؛ اولویت  سال‌جاری  صادرات

 بانک صادرات ایران نیز به عنوان یک موسسه معظم مالی، همواره حامی و در کنار صنایع و مجموعه‌های بزرگ تولیدی برای اجرای پروژه‌هایشان بوده است و در شرایط دشوار امروز، این همراهی بیش از گذشته وجود دارد. وی با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی در دوران تحریم گفت: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، از جمله صنایعی هستند که آسیب‌هایی در دوران تحریم دیده‌‌اند. البته در این شرایط سفارش انجام کار برای مجموعه‌های داخلی بیشتر شده و نیاز برای دریافت تسهیلات و اعتبارات ریالی شبکه بانکی کشور افزایش یافته است.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران ادامه داد: اتفاق مهم دیگر که ضرورت همکاری نظام بانکی و مجموعه‌های تولیدی را افزایش داد، کمرنگ شدن خرید اعتباری و نسیه‌فروشی در کشور است. همچنین با توجه به تورم فزاینده، تقاضای مبلغی تسهیلات نیز افزایش یافته است. در همین راستا بانک صادرات ایران با هدف احیای خرید اعتباری و افزایش میزان اعتبار، طرح طراوت را در سال ١٣٩٨ اجرایی کرده و فاز دوم این طرح نیز در سال جهش تولید رونمایی شد.

معاون سابق اعتبارات بانک صادرات ایران با اشاره به مزیت‌ها و کارکردهای طرح طراوت گفت: در قالب این طرح، خرید و فروش اعتباری و نسیه را به اقتصاد کشور بازگرداندیم. ضمن اینکه مشکل نقدینگی برای فروشنده نیز ایجاد نشده است. وی ادامه داد: در قالب این طرح، اعتبارات اسنادی ریالی در نظام خرید و فروش احیا شده و تولیدکننده می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز خود را یکساله خریداری کند و کالای تولید شده خود را یکساله بفروشد. ضمن اینکه هر دو طرف می‌توانند در صورت نیاز وجه اعتبار اسنادی خود را در بانک نقد کنند. نایب رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده این بانک با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و امضای قرارداد ٢٥هزار میلیارد ریالی با این انجمن گفت: در قالب این تفاهم‌نامه توانسته‌ایم خدمات تسهیلاتی و تعهدات ویژه‌ای را در اختیار اعضای این انجمن قرار دهیم.

یوسفیان طرح طراوت را احیاکننده اعتبارات اسنادی ریالی دانست و اظهار کرد: با احیای این ابزار، خرید و فروش نسیه در کشور رونق می‌گیرد و چرخ صنایع با سرعت بیشتری به حرکت درمی‌آید.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح «طراوت٢» گفت: طرح طراوت در سال گذشته با هدف تامین سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه واحدهای صنعتی کشور اجرا شد و در طرح «طراوت٢» به اجرایی شدن پروژه‌ها توجه شده است. در این طرح بانک صادرات ایران برای اجرای پروژه‌ها به پیمانکاران اعتبارات اسنادی ارائه می‌دهد و پس از تایید صورت وضعیت، پیمانکار می‌تواند به بانک مراجعه کرده و پول خود را به ساده‌ترین روش، بدون ضامن و به صورت نقد دریافت کند. نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران ادامه داد: از طرفی مجری پروژه نیز می‌تواند اعتبارات اسنادی به طرف خود ارائه داده و ١٨ ماه فرصت دارد. هدف این است که با توجه به محدودیت منابع در سال جهش تولید بتوانیم با اعمال روش‌های جدید و نوین، حجم بالای اجرای پروژه‌ها را پوشش دهیم.