کاهش هزینه‌های مالی تولید در صنایع پتروشیمی

شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی به‌منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی و بهره‌گیری از تجربیات حاصل از اجرای مراحل مختلف این طرح‌ها در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان شرکتی دولتی تاسیس شد و در بخش‌های مختلف تخصصی ازجمله مهندسی، تدارکات، ساختمان و نصب، راه‌اندازی و مدیریت پروژه‌ها در حوزه‌های صنعتی و زیربنایی ارائه خدمات کرد. به دنبال تحقق خصوصی‌سازی در صنعت پتروشیمی در سال ۹۲، این شرکت در قالب یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به بخش ‌خصوصی واگذار شد و توانست با افزایش توان و مهارت خود در مدیریت و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بیش‌ازپیش به ایفای نقش بپردازد. از دستاوردهای این شرکت در این رابطه می‌توان به ابداع مدل ارزیابی بلوغ پروژه‌های صنعت پتروشیمی، طراحی و استقرار داشبورد پروژه‌های مدیریت طرح، ابداع نظام ارزیابی شایستگی مدیران، مستندسازی، شناسایی و مدیریت ریسک در پروژه‌های پتروشیمیایی، تدوین و اشاعه قراردادهای تیپ صنعت پتروشیمی، سیستم مدیریت هزینه پروژه‌ها و موارد دیگر اشاره کرد.

این شرکت قصد دارد از طریق ارائه خدمات اجرایی،مدیریت طرح‌ها، پروژه‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در بازارهای هدف در افق ۱۰ ساله، پیشرو بازار اجرای این پروژه‌ها باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه این شرکت از ابتدای تاسیس متولی توسعه در صنعت پتروشیمی بوده، گفت: مدیریت توسعه در حال حاضر نقش خود را در توسعه این صنعت در قالب بازوی مدیریتی در اجرای پروژه‌های هلدینگ خلیج‌فارس، به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ کشور در صنعت پتروشیمی ادامه می‌دهد.

صفرعلی بابایی با بیان مطلب فوق افزود: صنایع پایین‌دستی و تکمیلی از حوزه‌هایی است که طی سال‌های طولانی توسعه صنعت مغفول مانده است. تاکنون این بخش متولی ویژه‌ای نداشته و سرمایه‌گذاری متمرکز و عمده‌ای روی آن انجام ‌نشده بود؛ از سوی دیگر بخش خصوصی نیز به‌تنهایی وارد این نوع سرمایه‌گذاری نمی‌شد، اما از زمان متولی‌گری هلدینگ خلیج‌فارس و سپردن سرمایه‌گذاری این بخش به پترول شرایط تغییر کرد. اکنون، شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی به‌عنوان بازوی مدیریتی هلدینگ در طرح‌های پایین‌دستی، مدیریت کارهای اجرایی را به عهده گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حرفه اصلی شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، مدیریت و نظارت بر اجرای طرح‌های پتروشیمی و زیربنایی است، بیان کرد: در شرایط فعلی، هر طرحی که در هلدینگ خلیج‌فارس مطرح می‌شود، به‌عنوان بدنه مدیریتی آن حضور داریم. از طرفی با اتکا به تجربیات طولانی که در امور زیربنایی مانند ساخت جاده، راه و ساختمان، بیمارستان، پل، فرودگاه و استحصال زمین از دریا و احداث بنادر داریم، آماده مدیریت و اجرای پروژه‌های زیربنایی در داخل و خارج از هلدینگ هستیم. وی ادامه داد: اجرای طرح‌های پتروشیمی شامل سه بخش اصلی انتخاب دانش فنی و طراحی-مهندسی، خرید و ساخت تجهیزات و عملیات اجرایی است.

به گفته وی در حال حاضر جز در موارد تامین لیسانس واحدهایی که قبلا در ایران تجربه نشده و به دنبال تأمین آن هستیم، برای دیگر واحدها هیچ مشکلی ازنظر طراحی و مهندسی نداریم. البته با استفاده از دانش پژوهشگاه صنعت نفت توانسته‌ایم به بحث تولید دانش فنی در داخل ورود کنیم و عملیات احداث واحد سولفورزدایی پتروشیمی ایلام را با اتکا بر دانش فنی داخلی کلید بزنیم. بابایی گفت: در سال‌های اخیر برخی شرکت‌ها با هدایت این شرکت خط تولید را به‌مرور ایجاد و بعد فرآیند بومی‌سازی را آغاز کرده‌اند. این بومی‌سازی تجهیزات از طرح متانول خارک با ساخت مبدل و کولرهای هوایی آغاز و به جایی رسیده که در حال حاضر تقریبا تمامی تجهیزات ثابت و بخشی از تجهیزات دوار در داخل کشور تولید می‌شوند.

به گفته وی اکنون‌ که با رکود پروژه‌ها مواجه هستیم، شرکت‌های داخلی به دنبال کار در بخش نفت، گاز و پتروشیمی هستند تا ظرفیت‌های خود را عملیاتی کنند. ازآنجا که بقای هر صنعتی به توسعه آن وابسته است، این شرکت‌ها باید به دنبال توسعه دانش طراحی و ساخت تجهیزات و ایجاد خط تولید تجهیزات پیچیده‌تر باشند تا علاوه بر ارزش‌افزوده‌ای که در کشور حاصل می‌شود، به ایجاد اشتغال به‌خصوص در مناطق عملیاتی که عموما هم محروم هستند، کمک شود. مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در ادامه افزود: در بخش ساخت داخل موارد زیادی را تجربه کرده‌ایم؛ تجهیزاتی مثل کوره‌ها که مهندسی و ساخت آنها به عهده خارجی‌ها بود در حال حاضر توسط سازندگان داخلی ساخته می‌شود. به‌طور مثال ساخت کوره‌های شرکت بوعلی سینا را به شرکت ‌داخلی سپردیم یا فلرها که زمانی از خارج وارد می‌شد را در انواع مختلف نه‌تنها داخلی‌سازی کردیم بلکه طراحی و مهندسی آنها را توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌دهیم. وی ساخت کمپرسور را از دیگر بخش‌های مغفول مانده صنعت پتروشیمی می‌داند که در تجربه اخیر، در پتروشیمی آپادانا خلیج‌فارس به‌صورت مشترک بین سازنده داخلی و خارجی در حال ساخت است. از سویی برج‌های سنگین فرآیندی یا رآکتورها که تحت لیسانس و ساخت خارجی بود، مثلا در پروژه بوعلی‌سینا، به شرکت‌های داخلی واگذارشده‌اند.

بابایی گفت: این موارد در حالی صورت گرفته که درگذشته در واگذاری قراردادها تنها ۳۰درصد کل پروژه درنهایت در داخل ساخته و اجرا می‌شد، اما اکنون این سهم گاهی به‌طور کامل به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌شود. به‌طور مثال در پروژه شیرین‌سازی محصول برش سنگین پتروشیمی نوری که دانش فنی آن را بعد از برجام از شرکت فرانسوی Axens گرفتیم تا ۷۰ درصد ساخت تجهیزات به شرکت‌های داخلی سپرده می‌شود و امیدواریم شرکت‌های ایرانی برای ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز اعلام ‌آمادگی کنند.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت صورت گرفته در بخش راه‌اندازی یادآور شد: پروژه پتروشیمی ایلام به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین واحدهای الفین کشور که در ماه‌های آتی به تولید می‌رسد، برای راه‌اندازی هیچ وابستگی به خارج ندارد. همچنین ساخت پمپ‌های سرد برای واحدهای الفین در داخل کشور از دیگر پیشرفت‌های بزرگ هلدینگ خلیج‌فارس است؛ به‌این‌ترتیب توانسته‌ایم بر دانش مهندسی ساخت، تمرکز کنیم.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در این رابطه تصریح کرد: شاید برخی از تجهیزات که در داخل تولید می‌شوند خیلی پیچیده نباشند، ولی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم هزینه‌های تولید را به ۵۰ درصد کاهش دهیم. کما اینکه اخیرا ساخت تعدادی شیرآلات سیلابی (Deluge Valve)، به یک شرکت دانش‌بنیان باقیمت حدودا ۴۰ درصد انواع مشابه خارجی واگذارشده است.مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت در چند سال اخیر تعهدات خود را برای انجام فعالیت‌های پروژه‌ها در داخل به‌درستی پیش برده گفت: هیچ‌یک از تجهیزات ساخت داخلی تاکنون با مشکل مواجه نشده‌اند.

وی درآمدهای شرکت را به دو بخش تقسیم کرده و گفت: درآمد مستقیم شرکت که طی ۵ سال گذشته با رشد همراه بود، در سال ۹۸ حدود ۵۰ میلیارد تومان سود داشته است که با توجه به زمینه فعالیت آن‌که از جنس مدیریت طرح است، رقم مناسبی است؛ اما درآمد غیرمستقیم «مدیریت توسعه» ایجاد ارزش‌افزوده و سودآوری برای هلدینگ خلیج‌فارس است؛ بنابراین آورده ما برای هلدینگ با زمان‌بندی مناسب و عدم مشارکت خارجی‌ها و به ثمر رساندن پروژه‌هایی که هلدینگ خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری می‌کند ایجاد می‌شود و این ارزش‌افزوده بسیار قابل‌توجه از درآمد مستقیم شرکت است. همچنین، از دیگر آورده‌های ما برای هلدینگ، ارزیابی توانمندی شرکت‌های سازنده، پیمانکاران و مشاوران و تایید آنها برای حضور در فعالیت‌ها و مناقصات هلدینگ است که در راستای سیاست حداکثر کردن سهم ساخت داخل از پروژه‌ها نیز هست. وی در ادامه نقش صندوق توسعه ملی را به دلیل تامین مالی پروژه‌ها و تبعات آن در اشتغال‌زایی و افزایش سهم صنایع داخلی در ساخت تجهیزات و اقلام موردنیاز پروژه‌ها، بسیار تاثیرگذار دانست و در این خصوص افزود: درگذشته یکی از شرایط گرفتن فاینانس خرید ۸۵درصد تجهیزات از اروپایی‌ها بود. با اینکه آن زمان  بهره مقرون ‌به‌صرفه بود، اما ارزی که برای واردات خارج می‌شد بهره‌مندی صنایع داخلی از منابع مالی فراهم‌شده را کم می‌کرد. از طرفی، در حال حاضر درصورتی‌که در داخل توان ساخت وجود داشته باشد، وزارت صمت اجازه ثبت سفارش را نمی‌دهد و مجموع این شرایط باعث شده که ارزش‌افزوده بیشتری در داخل حاصل شود.

بابایی در پایان اظهار کرد: عمده هدف ما تمرکز بر مدیریت و اجرای پروژه‌ها با استفاده حداکثری از توان داخل همراه با حفظ کیفیت مطلوب چه در فرآیند اجرای پروژه‌ها و چه در محصولات نهایی تولیدشده جهت مصارف داخل و صادراتی است تا ضمن خلق حداکثر ارزش‌افزوده برای سهامداران و مشتریان، زمینه بهره‌مندی کلیه ذی‌نفعان داخلی را از فرصت‌های فراهم‌شده توسعه، فراهم کنیم.

p28 (3)