استارت‌‌آپی برای مراقبت از سالمندان

شرکت تل‌آس در سال ۲۰۱۷ در سانفرانسیسکو تاسیس شد و یک دفتر خارجی در توکیو دارد. ژاپن بعد از شروع آزادسازی اقتصادی، به مقصدی جذاب برای جذب سرمایه‌ خارجی تبدیل‌شده، به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۸ برای دومین سال متوالی، جریان ورودی سرمایه‌گذاری این کشور به ۶/ ۱۸ میلیارد دلار رسید که طبق اعلام «سازمان تجارت خارجی ژاپن» بزرگ‌ترین رقم تا امروز است. استارت‌آپ‌های خارجی هم جذب بازار بزرگ، ثروتمند، فناورانه و با تخصص تولید ژاپن می‌شوند و از این مزیت برخوردارند که شرکت‌های ژاپنی تا حد بی‌سابقه‌ای درگیر سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای استارت‌آپی شده‌اند.

استارت‌آپ تل‌آس یک بازیگر نوظهور در فضای مراقبت از سالمندان است که جمعیت آنها در سال‌های آینده رو به افزایش است. افراد مسن ممکن است از مواردی مثل تنهایی و بی‌خوابی تا مشکلات تنفسی و زمین خوردن رنج ببرند و همه این موارد به مراقبت‌های فوری نیاز دارد. تدابیری که تاکنون برای این مشکلات اندیشیده شده عبارتند از: سیستم‌های دوربین نظارتی (که با حفظ حریم خصوصی در تضاد است) و ابزارهای پوشیدنی (که به شارژ مجدد نیاز دارد و ممکن است استفاده از آنها زحمت داشته باشد). راه‌حلی که تل‌آس ارائه می‌کند، یک ابزار غیر‌تماسی است که نه‌تنها مشکلات احتمالی کاربران را شناسایی می‌کند، بلکه بدون استفاده از دوربین یا ابزارهای پوشیدنی، مجموعه‌ای از داده‌های سلامت کاربردی در مورد عادت‌های روزانه افراد را ارائه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، می‌تواند ضربان قلب و تعداد تنفس و همچنین دفعاتی که فرد هنگام شب از خواب بیدار می‌شود تا به دستشویی برود، یا اینکه در یک بازه زمانی با چند نفر ملاقات کرده را شناسایی کند. تانیا کوک، ‌بنیان‌‌‌گذار و مدیرعامل تل‌آس می‌گوید:‌ «تلاش می‌کنیم بهترین تکنولوژی ممکن را به کار بگیریم تا بهترین سرویس ممکن را به سالمندان بدهیم. تخصص ما نظارت از راه دور بر سلامت افراد است و یکی از لذت‌های من در زندگی این است که به خانواده‌ها کمک کنم آرامش ذهنی داشته باشند و کیفیت زندگی سالمندان را بالا ببرند.» ابزار تل‌آس روی دیوار نصب می‌شود و از یک رادار استفاده می‌کند تا به شکلی کاملا امن و بی‌سروصدا، اطلاعات مهمی را در مورد وضعیت سلامت افراد به دست آورد. در آزمایش‌هایی که در خانه‌های سالمندان در ژاپن انجام شد، کاربران حتی متوجه وجود این ابزار نشده بودند. این وسیله به یک پریز برق وصل می‌شود و بااتصال به اینترنت، اطلاعات را به اپلیکیشنی می‌فرستد که اعضای خانواده فرد سالمند یا پرستاری که از او مراقبت می‌کند، آنها را روی گوشی خود می‌بیند. برد این وسیله ۵ متر است که برای فضای اتاق کافی است و می‌تواند پیگیری کند که کاربر چه زمانی از تخت خواب خود بیرون می‌آید، چه زمانی راه می‌رود و علائم حیاتی او چگونه است.

کوین سو، یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران و مدیر تکنولوژی تل‌آس، می‌گوید: «هدف ما این بود که اتفاق‌های نگران‌کننده‌ای مثل افتادن سالمندان را فوری و اتوماتیک پوشش دهیم و کار پراسترس پرستاران را ساده‌تر کنیم. راداری که ما در این ابزار استفاده کرده‌ایم، مشابه آن چیزی است که در اتومبیل‌های خودران و پهپادها به کار می‌رود و محبوبیت روزافزون آن‌ها به کاهش هزینه‌ این وسایل کمک می‌کند. همه اتفاق‌هایی که در خانه می‌افتد قابل‌پیگیری است؛ ازجمله ضربان قلب و نفس کشیدن فرد.»‌

سو اشاره می‌کند که یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد ابزار تل‌آس این است که نه‌تنها ‌راه‌حل کنترل غیر تماسی است که حریم شخصی و شأن کاربر را حفظ می‌کند، بلکه از تکنولوژی رادار در آن استفاده‌شده که قدمتی حدود ۱۰۰ ساله دارد و اخیرا در بخش سلامت مورداستفاده قرارگرفته است.

این استارت‌آپ در یک سال گذشته، روی نمونه‌هایی در ژاپن تست‌شده است. کوک و سو، در اوایل کار خود، از فیل لیبین، مدیرعامل سابق شرکت نرم‌افزاری اورنوت (Evernote) کمک گرفتند. لیبین این دو نفر را تشویق کرد تا ایده‌ خودشان را در ژاپن تست کنند، چون به‌تازگی افزایش تعداد سالمندان این کشور رکورد زده و به ۴/ ۲۸ درصد جمعیت کشور رسیده است. همچنین در سال ۲۰۱۸ سالمندان ۹/ ۱۲ درصد نیروی کار ژاپن را تشکیل دادند. ژاپن به‌عنوان جامعه‌ای که به‌سرعت به‌سوی پیری می‌رود، محیطی ایده‌آل برای آزمایش کردن راه‌حل‌های احتمالی نظارت و مراقبت از رفاه سالمندان است.

تل‌آس سیستم‌های نرم‌افزاری و یادگیری ماشینی خود را در کالیفرنیا راه انداخت و توسعه سخت‌افزاری محصول را در ژاپن پیش برد. این استارت‌آپ توانست با شرکت‌های تکنولوژی بزرگ ژاپن ارتباط برقرار کند و نمونه‌های اولیه محصول خود را تست کند. این همکاری به تامین سرمایه ۷۵/ ۲میلیون دلاری از این شرکت‌ها منجر شد. ابزار تل‌آس می‌تواند در مبارزه با کووید- ۱۹ هم مفید باشد. حساسیت تکنولوژی تل‌آس می‌تواند موارد مشکوک به ابتلا را از روی علائم آنها به پزشکان اطلاع دهد. مثلا وقتی بیماری سرفه می‌کند، شکل امواج تنفس او تغییر را نشان می‌دهد. کوک می‌گوید: «این پاندمی تاکیدی بود بر نیاز به استفاده از تکنولوژی برای افرادی که تنها زندگی می‌کنند و در معرض ریسک هستند. من واقعا از این اتفاقی که کل دنیا را درگیر کرده ناراحتم، اما تیم ما انگیزه‌ای ذاتی پیداکرده تا سخت‌تر تلاش کند و محصول را سریع‌تر به نتیجه برساند. این پاندمی نشان داد نیاز به تکنولوژی‌های کنترل از راه دور در پزشکی و همچنین به دست آوردن اطلاعات و داده‌های مربوط به‌سلامت، چقدر ضروری است و این کاری است که ما انجام می‌دهیم.»