تعطیلی 200 فروشگاه استارباکس در کانادا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از تلویزیون سی‌تی‌وی‌نیوز کانادا، استارباکس، یک شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی است که با در اختیار داشتن شبکه گسترده‌ای از ۲۱ هزار و ۲۱۸ شعبه در کشورهای مختلف، بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای در جهان محسوب می‌شود. شرکت استارباکس در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در ساختمان استارباکس سنتر، در شهر سیاتل ایالت واشنگتن مستقر است.

این شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی در حال احیای ساختار کسب و کار خود در کانادا طی یک برنامه دو ساله است.

جزئیات این برنامه در نامه‌ای به سهامداران ارسال شده و به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نیز ارائه شده است.

در این نامه آمده است: «در شرایطی که احیای کسب و کار ما ادامه دارد، ما هم‌اکنون اساس و بنیان کارمان را بر فاز گذار – بازیابی و انعطاف‌پذیری بیشتر – استوار می‌کنیم. این امر ما را قادر خواهد کرد که تغییر شکل کسب و کارمان را تسریع کنیم.»

استارباکس اعلام کرد که معمولا به خاطر سر رسید موعد اجاره، هر سال حدود ۱۰۰ فروشگاه در آمریکای شمالی بسته می‌شود، اما در جدیدترین دور تعطیلی‌ها، فقط در کانادا بیش از ۱۰۰ فروشگاه تعطیل خواهد شد. براساس بیانیه‌ای که نماینده استارباکس منتشر کرد، برخی از فروشگاه‌های کانادایی که قرار است بسته شوند، با تغییر شکل در نوع کار خود بازگشایی خواهند شد و مشتریان به روش‌های گوناگون از خدمات آنها بهره خواهند گرفت.روش‌هایی از قبیل گرفتن محصولات استارباکس توسط مشتریان پیاده، گرفتن محصولات بدون پیاده شدن از خودروهای خود، سفارش تلفنی و آنلاین و تحویل محصولات در محلی که خودروی مشتریان مکان‌یابی می‌شود. در تعدادی از کافی‌شاپ‌های این شرکت، پیش از تغییر عادات رفتاری مشتریان بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا، سفارش‌های مشتری‌ها به آنها تحویل داده می‌شد و جایی برای نشستن مشتری‌ها وجود نداشت. حال که جهانی شدن کووید-۱۹ باعث شده است تماس افراد با یکدیگر به حداقل برسد این موضوع بسیار شایان توجه است. اولین فروشگاه تحویل سفارش استارباکس کانادا در منطقه تجاری تورنتو با مساحت ۹۳ متر مربع در ماه ژانویه راه‌اندازی شد.

فروشگاه‌های تحویل سفارش استارباکس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مشتریان قبل از رسیدن به این فروشگاه‌ها با استفاده از برنامه موبایل درخواست سفارش خود را ثبت می‌کنند و به محض رسیدن به فروشگاه، سفارش خود را تحویل می‌گیرند و آنجا را ترک می‌کنند.

این شرکت اعلام کرد: «فروشگاه‌های آزمایشی که در این راستا راه اندازی شده‌اند، اطلاعات مفیدی در خصوص چگونگی به کارگیری این شکل جدید کسب و کار با ادغام بهینه مکان‌های نزدیک کافه‌ها در اختیار ما قرار داده‌اند.»

استارباکس افزود: «در حالی که ما در نظر داشتیم این برنامه را طی یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله به مرحله اجرا برسانیم، اما به فراخور شرایط  ایجاد شده مجبور شدیم این روند را تسریع کنیم.» استارباکس گفت برنامه‌ریزی برای باز کردن مکان‌های جدید بیشتری در سایر نقاط جهان از جمله چین را مدنظر قرار داده است، اما رشد ساختاری در آمریکای شمالی به کندی پیش می‌رود. این شرکت برنامه‌ریزی کرده است امسال ۳۰۰ فروشگاه جدید به فروشگاه‌های خود اضافه کند که نسبت به هدف‌گذاری اولیه که گشایش ۶۰۰ فروشگاه بود، محدودتر شده است، اما همزمان ۴۰۰ فروشگاه فعال این شرکت در ۱۸ ماه آینده نیز تعطیل خواهد شد.