حرکت به سمت هوشمندسازی صدور بیمه‌نامه عمر

موضوعی که به نظر می‌رسد بر بحث کاهش فروش بیمه‌نامه‌های عمر و افزایش بازخرید بیمه‌گذاران بیمه عمر و زندگی تاثیرگذار باشد. دراین راستا شرکت بیمه ایران تلاش کرده تا بتواند با به‌کارگیری روش‌های مختلف از جمله مهلت به بیمه‌گذارانی که درپرداخت حق بیمه‌شان با تاخیر مواجه شده‌اند، یا اضافه کردن پوشش هزینه‌های درمان کرونا در بیمه‌نامه‌های عمر، تسهیل در مراحل خرید و صدور بیمه‌نامه عمر و حرکت به سمت هوشمندسازی صدور این بیمه‌نامه‌ها گامی در جهت توسعه این بیمه‌نامه بردارد. علیرضا کسراییان، رئیس اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تاکید براینکه تشدید مشکلات اقتصادی پس از شیوع بیماری کرونا در کشور این احتمال را تقویت  کرد که شاید بیمه‌گذاران بیمه‌نامه‌های عمر حق بیمه پرداخت نکنند و حتی به منظور رفع مشکلات اقتصادی خود، نسبت به بازخرید بیمه‌نامه‌های عمرشان اقدام کنند که البته این اتفاق آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد، رخ نداد.

وی با تاکید براینکه میزان بازخرید بیمه‌نامه‌های عمر در شرکت بیمه ایران، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد یک تا چهاردرصدی داشته است که عدد نگران‌کننده‌ای نیست، افزود: اما با وجود این شرکت بیمه ایران تلاش کرده با  انجام پاره‌ای اقدامات و به کارگیری برخی روش‌ها، مانع از رشد بازخرید بیمه‌نامه‌های عمر شود و حتی گامی در جهت رشد و توسعه این بیمه‌نامه بردارد.

 مهلت به بیمه‌گذاران برای پرداخت حق بیمه  

کسراییان ادامه داد: دراین راستا تصمیم بر این شد برای بیمه‌گذارانی که سررسید حق بیمه‌شان از اول اسفند ۹۸ تا پایان خرداد ۹۹ است، با توجه به شرایط خاص به وجود آمده، مهلتی برای پرداخت حق بیمه در نظر گرفته شود تا بتوانند در فرصت داده شده، حق بیمه معوقشان را پرداخت کنند و در نتیجه دغدغه‌ای برای نگهداری و تداوم بیمه عمرشان نداشته باشند.

کسراییان با بیان اینکه اضافه کردن پوشش هزینه درمان کرونا به بیمه‌های زندگی از دیگر اقداماتی بوده است که در بیمه ایران انجام گرفت، افزود: به این ترتیب بیمه‌گذارانی که در بیمه‌نامه عمرشان، از قبل پوشش‌های تکمیلی بیماری‌های خاص را خریداری کرده‌اند می‌توانند از این پوشش هم برخوردار شوند. ضمن اینکه غرامت فوت براثر ابتلا به بیماری کرونا هم جزو تعهدات شرکت‌های بیمه در بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی است که شرکت بیمه ایران هم طبق آن عمل خواهد کرد.  

کسراییان در عین حال پیشنهاد داد که اگر بتوان شرایطی ایجاد کرد که بیمه‌گذاران بخشی از ذخیره بیمه‌نامه‌شان را بدون استرداد، از بیمه‌نامه‌شان برداشت کنند، قطعا این موضوع سبب می‌شود افراد به دنبال بازخرید بیمه‌نامه خود نباشند. بدون تردید با توجه به مزایایی که بیمه عمر به بیمه‌گذاران می‌دهد، افراد خیلی تمایل به بازخرید بیمه‌نامه‌شان نخواهند داشت، بنابراین در شرایط فعلی اقتصادی کشور، شرکت‌های بیمه باید تلاش کنند با به کارگیری برخی روش‌ها، جلوی این موضوع را بگیرند.

 تسهیل فرآیند خرید و صدور بیمه‌نامه عمر

او در ادامه به بحث تسهیل فرآیند خرید و صدور بیمه‌نامه عمر اشاره کرد و گفت: اگرچه همچنان در فروش بیمه‌نامه عمر وابسته به فروش حضوری هستیم و این موضوع از طریق شبکه‌های فروش و نمایندگان بیمه  به صورت تخصصی باید پیگیری شود، اما می‌توان با برخی اقدامات بخشی از فرآیند‌ها را تسهیل و تا حد امکان نیاز به رفت‌وآمدها و بوروکراسی‌های اضافی را محدود کرد.

او با بیان اینکه برای توسعه بیمه‌های زندگی، شرکت‌های بیمه باید بتوانند به سمتی بروند که حضور فیزیکی بیمه‌شدگان و مراجعه رودررو در مورد بیمه‌های عمر و زندگی کاهش یابد، یادآور شد: به تدریج باید در مسیری قرار بگیریم که صنعت بیمه بتواند از بستر امکان فروش الکترونیک بیمه‌های زندگی بهره‌مند شود.

کسراییان تصریح کرد: از آنجا که در فروش بیمه‌نامه‌های عمر در مقایسه با سایر بیمه‌نامه‌ها، شناسایی ریسک ظاهری و اصالت بیمه شدگان دارای اهمیت زیادی است، از این رو شاید نتوان در حال حاضر به دلیل آماده نبودن  بسترها، به شکل کامل به سمت هوشمندسازی فروش و صدور این نوع بیمه‌نامه‌ها حرکت کرد، اما می‌توان بخشی از فرآیند‌ها را به شکل آنلاین و غیرحضوری انجام داد.

به گفته او در بحث  قانون مبارزه با پولشویی در مورد احراز هویت مشتریان و همین‌طور جلوگیری از تخلفات در بخش بیمه‌های آنلاین دستورالعمل‌هایی وجود دارد که باید از سوی شرکت‌های بیمه‌ای رعایت شود.وی در ادامه یادآور شد: شرکت بیمه ایران از سال ۹۸ با راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان «بیمه ایران من» اقدام به  فروش الکترونیک برخی بیمه‌ها کرد و در کنار آن در حال مطالعه راه‌اندازی عرضه الکترونیک بیمه‌های زندگی است تا بیمه‌شدگان بیمه ایران  بتوانند با ورود به این سامانه اقدام به خرید آنلاین بیمه‌نامه‌های خود کنند.

 ارائه سرویس‌های ارزش افزوده به بیمه‌گذاران

او با تاکید بر این موضوع که ما در این بستر به بیمه‌گذاران بیمه عمر بیمه ایران، سرویس‌های ارزش افزوده ارائه می‌دهیم، یادآور شد: بیمه‌گذاران با ورود به این سامانه می‌توانند از آخرین وضعیت حق بیمه، میزان سرمایه، ارزش بازخرید  بیمه‌نامه‌شان، شرایط دریافت وام و... مطلع شوند. ضمن اینکه دریافت انجام‌ بازخرید و پرداخت وام بیمه عمر، به صورت آنلاین از برنامه‌های بعدی شرکت بیمه ایران خواهد بود که قرار است این کار از طریق احراز هویت بیمه‌گذاران عملیاتی شود.

رئیس اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه ایران با بیان اینکه فروش الکترونیکی بیمه‌نامه‌های عمر از برنامه‌های آینده شرکت است، افزود: البته این به معنای حذف نقش شبکه‌های فروش و نمایندگان نیست و همچنان معتقد هستیم که در بحث فروش بیمه‌های عمر، شبکه‌های فروش نقش بسیار مهم و اثرگذاری دارند. بی‌تردید توسعه بیمه‌های عمر و زندگی نیازمند آگاهی دادن، معرفی و تبلیغات گسترده است که این مهم باید از سوی نمایندگان تخصصی فروش بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی انجام گیرد.

 به گفته او، اطلاع‌رسانی از مزایا و شرایط بیمه‌نامه عمر و همچنین معرفی و مشاوره  درست از خدمات بیمه‌های عمر و زندگی باعث خواهد شد افراد جامعه براساس نیازشان اقدام به خرید بیمه‌نامه کنند؛ موضوعی که در نهایت  رضایت افراد را به همراه خواهد داشت و زمینه توسعه و فراگیری این بیمه‌نامه را فراهم خواهد کرد.  کسراییان تاکید کرد: در فروش بیمه‌نامه‌های عمر نقش شبکه‌های فروش و نمایندگان بسیار حائز اهمیت است درحالی که اهمیت این موضوع شاید در فروش سایر بیمه‌نامه تا این حد احساس نشود. او ادامه داد: اگر ما بتوانیم با بهینه و توانمندی‌سازی شبکه‌های فروش در این مرحله خوب عمل کنیم‌، در مرحله بعدی می‌توان با هوشمند‌سازی فرآیند خرید و صدور بیمه‌نامه، رضایت بیشتر مشتریان را جلب کرد و این یعنی گامی در جهت توسعه بیمه‌های عمر در کشور.

به گفته این فعال صنعت بیمه، بازاریابی و فروش بیمه‌نامه‌های عمر باید از طریق نمایندگان تخصصی انجام شود و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.