پیش‌نیازهای رسیدن به جهش تولید

ابتدا گزارشی در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صداوسیما) منتشر شد که عنوان آن این بود: «کرونا صنعت لوازم‌خانگی را فلج کرده است.» پس از آن خبری را می‌بینیم از فرمانده نیروی انتظامی کرمانشاه که خبر از «کشف میلیاردی کالای قاچاق در اسلام‌آباد غرب با توقیف سه خودرو می‌دهد.» معنای این دو خبر در کنار هم حال و روز تولیدکنندگان لوازم‌خانگی را روشن می‌کند. آن هم در سالی که قرار است سال جهش تولید باشد. در دو سال گذشته با وجود آنکه کشور درگیر تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی بوده است، تلاش شده تا این تهدید به فرصت تبدیل شود. در سال ۹۷ که سال رونق تولید نام داشت؛ در کارخانه لوازم‌خانگی پارس توانستیم علاوه بر حفظ تولید، افزایش قابل توجه تولید را نیز داشته باشیم. اما آیا این امکان وجود دارد که بتوان در دوران تحریم، تولید را آن‌چنان افزایش داد که از آن با عنوان جهش تولید یاد کرد؟ در سال جدید چه موانع و مشکلاتی مانع تحقق چنین هدفی خواهد بود؟

باید گفت اکنون علاوه بر مشکلات تحریمی، مشکلات ناشی از بحران جهانی کرونا نیز مزید بر علت شده تا مانع بزرگ دیگری بر سر راه تولید در سال جدید قرار بگیرد. افزون بر مشکلات ناشی از تامین نقدینگی که در سال‌های گذشته گریبانگیر شرکت‌های تولیدی بود، دشواری تامین مواد اولیه، موانع گمرکی و قرنطینه کشتی‌ها تحت بحران کرونا، احتمالا چرخ تولید را در سال جدید لنگ می‌کند. با این حال باید نقشه راه را از ابتدا تا پایان سال برای خود ترسیم کرده باشیم. تحت چنین شرایطی و با آنکه نگرانی‌های بسیاری در مورد فروش محصولات تولیدی در دوران پساکرونا وجود دارد، همچنان بخش مهمی از بازار خرید مردمی، شیفته خرید کالاهای خارجی است. این درحالی است که دست کم در صنعت لوازم‌خانگی، که از صنایع مادر و مهم کشور است، ما مشکل رقابت از لحاظ کیفیت با نمونه‌های خارجی نداریم و تولیدکنندگان توان پاسخگویی به نیازهای مشتریان داخل کشور را دارند.

در همین رابطه براساس اعلام صادقی‌نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، تولید یخچال و فریزر سال گذشته با ۷ درصد رشد به یک میلیون و ۱۶۰ هزار دستگاه رسید، که امسال برنامه‌ریزی شده تولید این وسیله به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه برسد. همچنین سال گذشته تولید ماشین لباس‌شویی با ۳۳ درصد رشد به ۷۴۰ هزار دستگاه رسید و هدف امسال رسیدن به تولید ۹۰۰ هزار دستگاه است. این ارقام چیزی بیش از ۶۰ درصد از بازار مورد نیاز مردمی را تامین می‌کنند و سرعت رشد سبب شده تا دولت به فکر صادرات و ارزآوری این بخش نیز بیفتد. با این همه اگر مجموعه مدیران کشور در سال پیش‌رو تصمیمات مهم را زود و بهنگام اتخاذ نکنند و از تصمیمات خود تا انتها حمایت نکنند، نباید انتظار داشت تولیدکننده بتواند به راحتی تولید را نه‌تنها رونق دهد، بلکه باعث جهش آن نیز شود. اما در صورتی که هم تصمیمات به موقع اتخاذ شود و هم مسوولان از تصمیمات خود به درستی حمایت کنند، فرصت مناسبی برای جهش تولید را دست‌کم در صنعت لوازم‌خانگی پیش‌رو خواهیم داشت.