تلاش «نیرو کلر» برای حفظ محیط‌زیست

نیروکلر با مهندسی معکوس توانسته بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز را بومی‌سازی کند و وابستگی این صنعت به واردات را کاهش دهد. همچنین با پیاده‌سازی مدیریت دانش، امور فنی و مهندسی، منجر به قطع وابستگی به‌کارشناسان خارجی در زمینه‌های مختلف نصب و راه‌اندازی‌، اورهال و تعمیرات تجهیزات شده است. سیدعلی‌هاشمی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت نیروکلر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت نیروکلر به نام شرکت تولا(تولیدی لوازم اندازه‌گیری الکتریکی) در آبان ۶۳ با موضوع احداث، خرید، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانه‌های ساخت مواد شیمیایی کلر، مشتقات و واحدهای بالا یا پایین‌دستی آن با سرمایه یک هزار میلیون ریال تاسیس شد.شرکت نیروکلر در سال ۱۳۹۸ با توجه به مصوبه هیات‌مدیره و مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت نسبت به‌جداسازی کارخانه یزد و ثبت آن به نام شرکت «نیروسلولز درخشنده یزد» اقدام کرده و درحال انتقال کلیه دارایی‌ها و اموال شرکت به نام شرکت مزبور است تا به‌صورت شرکت زیر مجموعه مستقل فعالیت کند.وی با اشاره به اینکه سرمایه «شکلر» ۵۰۰ میلیارد ریال است، ادامه داد: شرکت از ابتدای سال مالی تا پایان سال ۹۸ مبلغ یک‌هزار و ۱۶۷ میلیارد و ۳۶۲ میلیون ریال از فروش تولیدات خود درآمد کسب کرد و در یک ماه ابتدای امسال نیز معادل ۱۵۱ میلیارد و ۵۸۳ میلیون ریال فروش داشت.هاشمی اظهار کرد:  بخش قابل‌توجهی از تولیدات شرکت به بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله اوکراین، اسپانیا، روسیه، عراق، افغانستان، ارمنستان، ترکیه و... صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروکلر با بهره‌گیری از متخصصان خود، انجام تحقیقات توسعه‌ای و کسب تجربیات جدید برای اجرای طرح‌های توسعه محصولات پایین‌دستی کلر همواره در تلاش بوده است، گفت: از جمله این طرح‌ها خرید شرکت شیمیدانان عقیق یزد و بازسازی و راه‌اندازی این کارخانه در سال ۱۳۹۲ است.

 این کارخانه در زمینی به مساحت ۲۴ هزار متر مربع احداث شده و طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ از طریق نوسازی خطوط تولید و اجرای طرح‌های توسعه شامل واحدهای تولید مونوکلرواستیک اسید(MCA) به ظرفیت ۳۶۰۰ تن در سال، کربوکسی متیل سلولز (CMC) به ظرفیت ۲۲۵۰ تن در سال، سدیم مونوکلرو استات (SMCA)به ظرفیت ۶۰۰ تن در سال، اسید کلریدریک (HCL) به ظرفیت ۷۲۰۰ تن در سال و آب ژاول به ظرفیت ۶۰۰ تن در سال ظرفیت تولید محصولات مذکور را به بیش از چند برابر افزایش داده است.

هاشمی بیان کرد: درحال‌حاضر نیروکلر به‌عنوان تنها تولید‌کننده داخلی MCA با افزایش ظرفیت تولید مونوکلرو استیک اسید (MCA) باعث شده که صنایع داروسازی، آرایشی، بهداشتی و شوینده‌ها و رنگ کشور از واردات این ماده بی‌نیاز شوند.وی عنوان کرد: درحال‌حاضر این شرکت، کربوکسی متیل سلولز (CMC) گرید صنعتی از جمله گرید شوینده و پتینه را تولید می‌کند و افق‌های توسعه این محصول رادر سایر گریدهای صنعتی، غذایی و دارویی، پیش رو خواهد داشت.هاشمی گفت: از دیگر طرح‌های توسعه‌ای نیروکلر راه‌اندازی مجتمع نمک در شهرستان آران و بیدگل برای تولید خوراک است که توانایی تولید نمک در دو گرید ویژه صنایع کلر آلکالی و سایر صنایع را دارد.

وی با بیان اینکه نیروکلر از لحاظ کمیت و کیفیت محصولات و به لحاظ تنوع سبد یکی از شرکت‌های برتر در صنایع کلر آلکالی است، افزود: این شرکت در بحران همه‌گیری کووید-۱۹ با تمام توان به تولید ادامه داد و افزایش تولید آب ژاول که یکی از محصولات مورد استفاده در ضدعفونی کردن معابر و سطوح است را در دستور کار دارد. همچنین در راستای تعهد به رسالت اجتماعی خود بالغ بر چند تن محلول ضدعفونی‌کننده را به‌صورت رایگان برای ضدعفونی کردن معابر شهری و روستایی در اختیار فرمانداری شهرستان فلاورجان و سایر ارگان‌ها قرار داد.

هاشمی اعلام کرد: شرکت نیرو کلر به همراه زیرمجموعه‌های خود شامل کارخانه تولید کلر و مشتقات آن در اصفهان، کارخانه نیروسلولز واقع در استان یزد و مجتمع نمک نیروکلر در شهرستان آران و بیدگل تلاش کرده تا با محوریت حفظ محیط زیست به‌عنوان اصلی‌ترین مسوولیت اجتماعی خود به توسعه روز افزون کمی و کیفی محصولات خود از جمله کلر مایع، پرکلرین، اسید کلریدریک، آب ژاول، کلرورفریک، سود سوزآور، مونوکلرواستیک اسید و کربوکسی متیل سلولز پرداخته و سرآمد صنعت کلرآلکالی کشور باشد. همسو با این اهداف، تعهد و حفظ کرامت انسانی پرسنل، شایسته‌سالاری و هم‌افزایی در کار گروهی، تحقیق و پژوهش را نیز سرلوحه خود قرار داده است.