از طرفی سازنده و مصرف‌کننده داخلی با وجود این محصولات با کیفیت، سراغ شیرآلات پر هزینه آلمانی نمی‌رود.  از جمله شرکت‌هایی که توانسته سهم بالایی از بازار داخلی و صادرات را به خود اختصاص دهد، شیرآلات شودر است. این شرکت، از سال ۱۳۷۰ در زمینه تولید و عرضه شیرآلات بهداشتی با هدف خلق محصولات باکیفیت و کسب رضایت مشتریان داخلی و خارجی، توجه به دوام و زیبایی و دانش مهندسیِ مطابق با فناوری روز دنیا را در دستور کار خود قرار داد. این نگاه دقیق و توجه به تمام جزئیات باعث شده  تا به پشتوانه طراحی آلمانی و تولید ایرانی سطح کیفیت صنعت شیرآلات ایران را ارتقا ببخشد. در رابطه با فعالیت‌های این شرکت و چالش‌های پیش رو گفت‌وگویی با مهدی حیدری صفت، مدیر بازاریابی شرکت شیرآلات شودر ترتیب داده ایم که مشروح آن در ادامه می آید.

 تا چه اندازه شودر در بخش صادرات ورود کرده است و چه موانعی برای تحقق این مهم وجود دارد؟

ورود به بازار‌های خارجی علاوه بر ارزآوری برای کشور، امکان رشد و پیشرفت صنایع را فراهم می‌کند. ارائه تسهیلات مناسب در این زمینه و رفع موانع و بوروکراسی شدید اداری و از همه مهم‌تر طراحی بستر ارزی مناسب برای عملیات انتقال ارز به کشور و تثبیت قیمت ارز در زمینه صادرات بسیار حیاتی است. ارز ترجیحی، ارز مبادله‌ای، ارز نیمایی، ارز بازار آزاد و... مشکلات و دردسر‌های زیادی برای صادرات ایجاد کرده است. با این وجود شیرآلات شودر در  کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان، روسیه، ارمنستان، عمان، لبنان، ترکیه، ازبکستان و ترکمنستان تقاضای خرید مطلوبی دارد و در آینده به مناطق بیشتری برای صادرات ورود خواهیم کرد.

 با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم سال آیا شیرآلات شودر در بخش صرفه‌جویی در مصرف آب اقدامی داشته است؟

شیرآلات شودر با استفاده از پلاتور‌های کاهنده مصرف آب که از آلمان خریداری می‌شود توانسته تا 70 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند. همچنین استفاده از کارتریج‌های مستحکم که از اسپانیا تهیه می‌شود نشتی و چکه کردن شیرآلات را به صفر رسانده است.

 چه مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه تولید شیرآلات دارید؟

مواد اولیه اصلی صنعت شیرآلات فلز برنج است  که آلیاژی از مس است و ایران از معادن مس غنی است و حمایت دولتی در این زمینه بسیار آسان‌تر از بخش‌های دیگر است، زیرا مواد اولیه داخلی است؛ بنابراین ایجاد زمینه‌های مناسب برای ورود به بورس کالا و ارتباط معادن استخراج مس (مس سرچشمه، مس سونگون و..) با بخش تولید و همکاری این بخش‌ها با یکدیگر سهولت دسترسی به مواد اولیه را فراهم می‌کند. البته افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه و شرایط سخت پرداخت در کنار عدم ثبات قیمت‌ها  از جمله مشکلات پیش‌رو برای تامین مواد اولیه است.

 تولیدکنندگان شیرآلات بی‌کیفیت چه ضربه‌ای به این صنعت می‌زنند؟

با توجه به نبود قانون کپی رایت در کشور، تولیدکنندگان زیر پله‌ای به راحتی مدل‌هایی را که مدت‌ها روی آنها تحقیق و بررسی انجام شده است، کپی و با کیفیت بسیار پایینی عرضه می‌کنند. این کار باعث می‌شود در وهله اول اطمینان مشتریان نسبت به کالای ایرانی پایین بیاید و همچنین تولیدکننده اصلی با مشکل مقایسه شدن و کاهش فروش به دلیل تفاوت قیمت جنس خوب و با کیفیت با جنس کپی شده مواجه شود.

 چه برنامه‌ای برای سال‌جاری دارید؟

در سال 99 برنامه ما افزایش سطح آگاهی مصرف‌کننده از ویژگی‌های شیرآلات با کیفیت است. به‌این صورت که ما قصد داریم اصطلاحات فنی و تخصصی این صنعت را برای مصرف‌کننده معرفی و توضیح دهیم. آموزش اصطلاحاتی مانند کارتریج، پلاتور، آبکاری و.. سبب می شود مصرف کننده قدرت تشخیص کالای با کیفیت را نسبت به کالای بی‌کیفیت داشته باشد. ما می‌خواهیم این دانش فنی را به مصرف‌کننده منتقل کنیم تا هنگام خرید با ویژگی‌ها و استاندارد‌های یک شیر خوب آشنا باشد و بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کند.

هر چند ویروس کرونا مشکلات زیادی  از جمله تورم و بیکاری را برای کشور به همراه داشته، اما در این شرایط باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از این مرحله سخت عبور کنیم. امیدواریم که مصرف‌کنندگان نیز در این شرایط با خرید کالای ایرانی، به سهم خود از تولید و اشتغال و سرمایه‌گذار ایرانی حمایت کنند.