به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از فایننشال تایمز، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری لگال اند جنرال اعلام کرد، از قطعنامه‌های سهامداران که خواستار مدیریت مستقلی برای این شرکت تگزاسی و همچنین فاش کردن فعالیت‌های لابی‌گری هستند، حمایت می‌کند. به باور آنها، این شرکت با عدم توجه به موضوع تغییرات آب‌وهوایی باعث شده تا شرکت‌های رقیب از آن پیشی بگیرند. بنا بر اطلاعات کپیتال آی‌کیو، مرکز تحقیقات داده‌ای استاندارد اندپورز، این شرکت سرمایه‌گذاری انگلیسی با دارا بودن حدود یک میلیارد دلار از سهام شرکت نفتی اکسون‌موبیل جزو ۲۰ سهامدار عمده اکسون است.  این اعلان شرکت لگال‌اندجنرال درست دو هفته قبل از مجمع عمومی سالانه، باعث تشدید فشار به این گروه نفتی شده است.

هیات نمایندگان کلیسا، که بر دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کلیسای انگلستان نظارت دارد؛ و صندوق بازنشستگی مشترک ایالت‌نیویورک، که دارای جایگاه سوم در بین صندوق‌های بازنشستگی عمومی ایالات متحده است، نیز در اواخر ماه گذشته در نامه‌ای سرگشاده از سهامداران اکسون خواستند تا از طریق آرای خود این موضوع را به طور شفاف اعلام کنند که زمان ایجاد تغییر در مدیریت و استراتژی شرکت اکسون‌موبیل فرا رسیده است.

مریم‌ امی، مدیریت دپارتمان استراتژی سرمایه‌گذاری مسوول و پایدار در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری لگال‌اندجنرال گفت: این شرکت سرمایه‌گذاری نگران موضوع «فقدان برنامه استراتژیک شرکت اکسون‌موبیل پیرامون تغییرات آب و هوایی» است که از بی‌توجهی شرکت اکسون به مساله تغییرات آب و هوایی حکایت دارد.  برخلاف رقبایی مانند بریتیش پترولیوم و شل، شرکت اکسون‌موبیل هیچ هدف‌گذاری برای به صفر رساندن آلایندگی انجام نداده است. ما می‌بینیم که بسیاری از دیگر شرکت‌های نفتی، در این زمینه هدف‌گذاری کرده‌اند و با اهتمام آن اهداف را دنبال می‌کنند. وی افزود: «جامعه جهانی و سرمایه‌گذاران شرکت اکسون این موضوع را برنمی‌تابند که این غول نفتی در مورد تغییرات آب و هوایی بی تفاوت باشد.»

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری لگال‌اندجنرال اعلام کرد با این موضوع که یک شخص، هم مدیرعامل باشد و هم رئیس هیات مدیره مخالف است و باید امسال این دو سمت در شرکت اکسون از یکدیگر تمییز داده شوند.

امی گفت توانایی اکسون در پاسخگویی موثر به تغییرات آب و هوایی می‌تواند با داشتن مدیریتی مستقل و افشای تلاش‌های لابی‌گری، از جمله در مورد گرم شدن کره زمین تقویت شود.

معمولا سهامداران عمده به ندرت نظرات خود را قبل از جلسه سالانه اعلام می کنند، و این حرکت شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری لگال اند جنرال به‌دور از انتظار همگان بود. سال گذشته این شرکت سرمایه‌گذاری، به دلیل بی‌‌توجهی شرکت اکسون به برنامه‌های تغییرات آب و هوایی، این شرکت نفتی را از طیف وسیعی از سرمایه‌گذاری‌های خود محروم کرد، اما شرکت اکسون همچنان یکی از سرمایه‌گذاری‌های عمده در سبد شرکت لگال‌اندجنرال به حساب می‌آید و یکی از شاخص‌هایی است که دنبال می‌کند.

صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک، که حدود ۴۷۰ میلیون دلار سهام اکسون را در اختیار دارد، هفته گذشته اعلام کرد که از پیشنهاد تفکیک نقش‌های مدیریتی حمایت می‌کند. سیستم بازنشستگی عمومی کارمندان کالیفرنیا (کالپرز)، با سهام مشابه صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک، نیز از این حرکت به همراه دیگر خواسته قطعنامه مبنی بر افشای فعالیت‌های لابی‌گری حمایت کرد. لیز گوردون، مدیر اجرایی صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک، گفت تعامل با اکسون در مورد تغییرات آب و هوایی و خطراتی که برای کسب و کار صندوق بازنشستگی  ایجاد می‌کند «یک تلاش ناامیدکننده» بود. وی افزود: در پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت اکسون، به هیچ‌یک از تهدیدهایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای بر گرمایش جهانی دارند، اهمیتی داده نشده است و این یکی از دلایلی است که ما به عنوان سرمایه‌گذار بسیار نگران آن هستیم. اکسون در واکنش به این اظهارنظرها اعلام کرد «یک هیات مدیره مستقل و قدرتمند از اهمیت بسزایی برخوردار است»، اما این عقیده که دو منصب مدیریتی برای یک مدیر مانع «نظارت موثر یا ایجاد تضاد» می شود را رد کرد و گفت که این موضوع باعث افزایش قابل توجه مسوولیت‌های مدیریتی می‌شود. اکسون اعلام کرد: این شرکت پیش‌تر نیز «فرآیند نظارت دقیق بر حاکمیت مواضع عمومی و لابیگری» داشته است. اکسون همچنین با اشاره به مقاله ۲۰۲۰ خود در مورد انرژی و کربن می‌خواست نگرانی‌های سهامداران خود را برطرف کند، اظهار کرد: استراتژی سرمایه‌گذاری این شرکت با اهداف موجود در توافق‌نامه اقلیمی پاریس مطابقت دارد و ۱۰ میلیارد دلار در فناوری‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هزینه کرده است. هیات نمایندگان کلیسا و صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک قبلا برای جدا کردن سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره در شرکت اکسون اقدام کرده اما موفق نشده بودند. با این حال، حمایت از این حرکت افزایش یافته است، در مجمع عمومی سال گذشته ۷/ ۴۰ درصد سهامداران از پیشنهاد تفکیک سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره حمایت کردند در صورتی‌که در مجمع عمومی سال ۲۰۱۸ فقط ۷/ ۳۸ درصد از این طرح حمایت کرده بودند.

حمایت از قطعنامه گزارش لابیگری نیز افزایش یافته است. در سال گذشته ۳/ ۳۷ درصد سهامداران از آن حمایت کردند، این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ فقط ۲/ ۲۶ درصد سهامداران از گزارش لابیگری حمایت کرده بودند.