فرصتی برای انجام یک کار مهم

مفهوم دندلیون در سال ۲۰۱۶ و در لابراتوار نوآوری شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل)، شکل گرفت. هانون مدیر پروژه بود و روی «پیدا کردن فرصت‌های کسب‌وکار بزرگ و تازه» کار می‌کرد، اما دستاورد چندانی نداشتند.  او و همکارش جیمز کوازی، دیگر هم‌بنیان‌گذار دندلیون به چند دلیل به انرژی زمین‌گرمایی علاقه‌مند شده بودند. اولین و مهم‌ترین دلیل این بود که سرمایش و گرمایش، اثر قابل‌توجهی بر مصرف انرژی و انتشار کربن دارد.  هانون می‌گوید: «ما فرصتی پیدا کرده بودیم که یک کار مهم انجام دهیم - آن هم به شیوه‌ای که هم به نفع ساکنین خانه‌ها باشد و بتوانند هزینه‌های گرم کردن و سرد کردن خانه‌های خود را پایین بیاورند و هم به نفع محیط زیست.  بعد از یک سال هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی، هانون و کوازی، دندلیون انرژی را به‌عنوان یک شرکت مستقل از گوگل راه‌اندازی کردند. آنها کار خود را با تمرکز بر بازار مناطق مسکونی شمال شرق آمریکا شروع کردند و قصد دارند در آینده، کار خود را به مناطق دیگر و همچنین به بازار املاک تجاری هم توسعه دهند.

   برای نفع عمومی

سیستم‌های زمین‌گرمایی از یکسری لوله‌های زیرزمینی تشکیل شده‌اند که گرما را به داخل خانه پمپاژ می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های انرژی زمین‌گرمایی این است که دیگر بابت پر کردن یک مخزن سوخت، نگرانی ندارید. این موضوع هم هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و هم استرس نوسانات هزینه‌های سوخت را از بین می‌برد. انتشار کربن هم به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.  به گفته هانون، در همین اواخر، نصب یک سیستم زمین‌گرمایی حدود ۶۰ هزار دلار هزینه داشت و یک راه‌حل لوکس، متشکل از محصولات و فرآیندهای گران‌قیمت محسوب می‌شد. دندلیون روش‌هایی را پیدا کرد تا هزینه‌های این کار را به میانگین ۱۸ هزار دلار کاهش دهد. حالا بیشتر ساکنان خانه‌ها دوست دارند که برای هزینه نصب این سیستم وام بگیرند و به تدریج آن را پرداخت کنند.  کلید کاهش هزینه، به کار بردن تکنولوژی‌ها و تجهیزات جدید بود. نصاب‌های قدیمی، برای بهره‌برداری از انرژی زمین‌گرمایی، به حفر چاه روی می‌آوردند. اما دندلیون یک سیستم چابک‌تر، سبک‌تر و کوچک‌تر ایجاد کرد. آنها همچنین پمپ‌های گرمایی ارزان‌تر برای استفاده روزمره طراحی کردند. این پمپ از سنسورهایی تشکیل شده که دندلیون با کمک آنها می‌تواند عملکرد پمپ را از راه دور تحت نظارت قرار دهد و در صورت بروز مشکل، فورا آن را تعمیر کند.

   رازهایی ساده برای نوآوری

سیستم تولیدی شرکت دندلیون نوآورانه‌ است، اما هانون می‌گوید قوه ابتکار با محصول شروع نمی‌شود، بلکه با فرهنگ شروع می‌شود. او توضیح می‌دهد: «به‌عنوان یک شرکت، دائما دانش عمومی را زیر سوال می‌بریم و ارزش اسمی مسائل را در نظر نمی‌گیریم.»  او دیگر رهبران کسب‌وکارها را تشویق می‌کند که کنجکاو باشند و عمیقا کندوکاو کنند تا چرایی مسائل را بفهمند. هانون می‌گوید که این، راه بهره‌برداری از فرصت‌ها است. به‌عنوان مثال، فعالان صنعتی به او هشدار داده‌ بودند که نصب سیستم‌های انرژی زمین‌گرمایی بسیار گران تمام می‌شود. او و تیمش این واقعیت را به چالش کشیدند و آزمایش‌هایی انجام دادند و داده‌هایی جمع‌آوری کردند تا توانایی خود را برای پیش‌بینی آنچه قرار بود با آن روبه‌رو شوند، ارتقا دهند.  رها کردن شغل مورد علاقه و راه‌اندازی یک شرکت، برای هانون ریسک بود. اما او می‌دانست که سریع‌ترین روش برای فهمیدن اینکه ایده‌اش جواب می‌دهد یا نه، این است که راه خودش را برود.  هانون و تیمش از این اصول برای ارتقای مداوم فرآیندها و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند. آنها می‌دانند که هزینه فعلی سیستم زمین‌گرمایی همچنان برای خیلی از ساکنان خانه‌ها یک مانع بزرگ است. آنها با پیدا کردن روش‌های جدید برای کاهش هر چه بیشتر هزینه‌ها، امید دارند انرژی زمین‌گرمایی را به یک واقعیت برای بیشتر مردم تبدیل کنند.