به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، شاید از قدمت تاسیس شرکت «رولزرویس» چیزهای زیادی شنیده باشید اما این خودروساز لوکس بریتانیایی در واقع قدمتی بیش از یک قرن و به طور دقیق ۱۱۶ ساله دارد. چهارم مه ۱۹۰۴ بود که چارلز رولز و هنری رویس، بنیان‌گذاران این شرکت نخستین دیدار خود را در هتل میدلند شهر منچستر انجام دادند. پس از این دیدار رولز در مورد رویس گفت: «من بزرگ‌ترین مهندس جهان را ملاقات کردم.» حالا پس از گذشت ۱۱۶ سال، رولزرویس بیش از هر زمان دیگری محبوب است و با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد و لوکس‌ترین وسایل‌نقلیه جهان را از کارخانه‌ خود در منطقه «گودوود» به دست مشتریان خاص خود می‌رساند.

در شرایطی که خودروسازان به تدریج فعالیت‌های خود را که به دلیل شیوع جهانی ویروس کووید-19 تعطیل شده بودند، از سر می‌گیرند، رولزرویس نیز در اقدامی نمادین تصمیم گرفت تا چهارم مه (سالروز تاسیس خود) خود را برای ازسرگیری فعالیت‌هایش انتخاب کند. تروستن مولر، مدیرعامل رولزرویس گفت: «ما در شرایط سختی قرار داریم. اولویت نخست ما البته تمرکز بر از سرگیری ایمن فعالیت‌های خود در گودوود است. ما تصمیم گرفتیم تاریخ ازسرگیری فعالیت‌ها را چهارم مه قرار دهیم تا همزمان با سالروز تاسیس رولز-رویس یک بار دیگر به تجربیات این شرکت طی بیش از یک قرن گذشته توجه بیشتری معطوف کنیم.»

شرکت رولزرویس که از کهنسالان صنعت خودروی جهان است در برابر توفان‌های گوناگونی در طول این مدت زمان طولانی دوام آورده است. به نظر می‌رسد پاندمی ویروس کووید-19 قدرت لازم را برای از پا انداختن این خودروساز باسابقه نخواهد داشت.

اگرچه در آن زمان خودروسازی مانند این روزها یک صنعت بسیار نوپا بود و هیچ خبری از طرح‌های عملیاتی رنگارنگ یا نوآوری‌های امروزی در آن نبود، اما رولز-رویس در برابر بسیاری از توفان‌ها، چه جنگ‌های جهانی اول و دوم و چه رکود بزرگ دهه 1920 و شیوع جهانی آنفلوآنزای اسپانیایی با 50 میلیون کشته،  مقاومت کرده و تا به امروز نیز جان سالم به در برده است. در حالی که با تداوم بحران کرونا، جهان به یک دوره مبهم از تاریخ خود قدم می‌گذارد و خودروسازی را نیز با خود به عمق این تاریکی کشانده است، اما به‌نظر می‌رسد خودروسازان باسابقه و جان‌سختی نظیر رولز رویس بتوانند از این توفان نیز به سلامت عبور کنند.