تمرکز «امین»  بر بخش انرژی

شرکت‌های تامین سرمایه، در دنیا زیرمجموعه بانک‌های دولتی هستند  و به شرکت‌ها، دولت‌ها و آژانس‌های دولتی که به دنبال تامین منابع مالی مورد نیاز خود هستند کمک می‌کنند تا از مناسب‌ترین ابزار و روش تامین مالی استفاده کنند.در ایران نیز شرکت‌های تامین سرمایه همان واسطه‌های قدرتمند بازار سرمایه هستند که البته  به صورت مستقل و با مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار و تحت نظارت این سازمان، خدمات مالی متنوعی مانند فعالیت‌های کارگزاری، معامله‌گری، بازارگردانی، مشاوره، سبدگردانی، پذیره‌نویسی، تعهد پذیره‌نویسی، افزایش سرمایه و ادغام و تملیک شرکت‌ها را ارائه می‌دهند. 

در حال حاضر حدود ۱۰ شرکت تامین سرمایه در کشور برای تامین مالی شرکت‌ها فعالیت دارند و تامین سرمایه امین به عنوان اولین شرکت تامین سرمایه کشور در ١٢ شهریور ١٣٨٦ مجوز تاسیس خود را از شورای عالی بورس و اوراق بهادار دریافت کرد و فعالیت خود را از ٢٨ فروردین سال ١٣٨٧ با مجوز بورس و اوراق بهادار  آغاز کرد. انتشار اولین اوراق اجاره سهام، بیشترین حجم انتشار اوراق اجاره سهام، اولین اوراق با ضمانت از طریق توثیق سهام، بیشترین حجم انتشار اوراق از بدو تاسیس و بیشترین میزان ارزش گذاری سهام شرکت ها بخشی از کارنامه تامین سرمایه امین است که این شرکت را درمیان سایر رقبا متمایز می کند.

این شرکت که طی سال‌های فعالیت خدمات زیادی به شرکت‌های متقاضی داده با عرضه سهام شستا در بورس ، بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران را ثبت کرد و با روند رو به رشدی که شاهد بود، اکنون خود در آستانه ورود به بورس قرار دارد. بر اساس گفته‌های مدیرعامل «امین» سهام این شرکت به زودی در بورس عرضه می‌شود.

گروه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ۶/ ۲۸درصد سهام ، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه تامین اجتماعی روستاییان و عشایر، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید ، گروه مالی ملت  و گروه سرمایه‌گذاری تدبیر هر کدام با ۳/ ۱۴درصد سهام از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور محسوب می‌شوند که  سهامداران این تامین سرمایه هستند و می‌توانند امکانات و تسهیلات بالقوه بسیاری برای «امین» در مسیر اخذ پروژه‌های تامین مالی و خدمات مشاوره مالی فراهم آورند.

رویکرد تامین سرمایه امین در ۱۳ سالگی این شرکت تخصصی‌تر شده  و این شرکت با رصد فضاهای جذاب سرمایه‌گذاری راهبرد شرکت را تمرکز بر صنعت انرژی قرار داده است. با اشاره به خدمات ،این شرکت مهم‌ترین برنامه آن را تمرکز بر صنعت انرژی می‌داند.

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه امین، باتوجه به نیازهای گسترده موجود در تامین مالی صنعت انرژی و منابع طبیعی موجود در کشور و همچنین با در نظر گرفتن  ساختار سهامداری تامین سرمایه امین، تمرکز این شرکت بر صنعت انرژی، نفت گاز و پتروشیمی ‌شامل بالادست، میان‌دست و پایین‌دست قرار گرفته است تا بتواند جریان عمده سرمایه را به سمت حوزه انرژی سوق دهد. 

خادم المله به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: هدف ما در تامین سرمایه امین این است که اطلاعات بیشتری از حوزه انرژی به دست آورده و براساس آمار به دست آمده به سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر کمک کند. در واقع شرایطی ایجاد می‌شود که شرکت‌هایی که سرمایه‌پذیر هستند بتوانند بهترین سرمایه‌گذار را پیدا کنند و از طرف دیگر ساختار مالی شرکت‌ها را برای ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه آماده کنند. 

تامین سرمایه امین در راستای رسیدن به اهداف خود، افزایش سرمایه تا مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال را در دست اجرا دارد؛ سرمایه‌ای که  در حال حاضر مبلغ ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و اقدامات لازم برای افزایش آن در دست انجام است.

 انتشار ۱۸۰هزار میلیارد ریال  اوراق صکوک

مدیر عامل تامین سرمایه امین با اشاره به خدمات تامین مالی ارائه شده توسط امین شامل طراحی و انتشار انواع اوراق بهادار سرمایه‌ای و بدهی محور نظیر سهام و انواع اوراق صکوک با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق سهام و صکوک مهم‌ترین خدمات تامین مالی شرکت هستند که بخش مهمی‌از درآمدهای اختصاصی بانکداری سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین تهیه گزارش‌های توجیهی افزایش سرمایه و یا انتشار اوراق صکوک، تهیه برنامه کسب‌وکار، مشاوره اصلاح ساختار مالی و... از دیگر خدمات تامین سرمایه امین است. در این ارتباط، تامین سرمایه امین تاکنون در تامین مالی حدود ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از طریق انتشار انواع اوراق صکوک در بازار سرمایه کشور نقش اساسی ایفا کرده است. سایر خدمات ارائه شده توسط این شرکت در بازار سرمایه کشور، خدمات ارزش‌گذاری سهام و مدیریت دارایی (تاسیس، راه‌اندازی و مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری) است. 

خادم المله تاکید می‌کند: شرکت تامین سرمایه امین در طول سالیان فعالیت خود با ده‌ها شرکت و بنگاه اقتصادی در زمینه انتشار انواع اوراق صکوک و مشارکت همکاری داشته است. با توجه به سابقه موجود از اوراق منتشر شده چند ویژگی قابل شناسایی است؛ اول اینکه در بسیاری از موارد انتشار اوراق توسط امین همراه با استفاده از روش جدید در انتشار یا گشودن راه های جدید برای تسهیل انتشار ارواق بوده است که بعدا سایر شرکت ها از مسیر هموار شده بهره مند شده اند. ویژگی دیگر این است که با توجه به دقت نظر در انتخاب شرکت ها و مشتریان طرف قرارداد، کمترین مشکل و تنگنا در ایفای تعهدات ایجاد شده و سرمایه گذاران از این جهت به اوراق منتشر شده توسط امین اطمینان بیشتری داشته اند. همچنین با توجه به شبکه گسترده مشتریان اوراق امین، بیشترین تعداد و تنوع سرمایه گذاران با شرکت تامین سرمایه امین در خرید اوراق شرکتی، دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی همکاری داشته اند.

 شناخته‌شده‌ترین برند ارزش‌گذاری

خادم‌المله معتقد است: در موضوع ارزش‌گذاری، تامین سرمایه امین یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای بازار سرمایه در زمینه ارزش‌گذاری شرکت‌ها، سهام خرد یا بلوکی و پروژه‌ها است؛ به طوری که بیش از ۸۰ شرکت بزرگ در صنایع و حوزه‌های مختلف اقتصادی (نفت، پتروشیمی‌ و انرژی، بانک و بیمه، فلزات و...) تاکنون از خدمات شرکت استفاده کرده‌اند. همچنین بخش زیادی از ارزش‌گذاری شرکت‌هایی که در بورس‌ و  فرابورس عرضه اولیه می‌شوند یا توسط سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه یکجا آگهی می‌شوند، توسط این شرکت انجام می‌شود. وی برای نمونه،  به ارزش‌گذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا)، صنایع خلیج فارس، تاپیکو، نفت و گاز پارسیان، بانک‌های صادرات، ملت، پارسیان و... اشاره می‌کند.

اما در این میان برخی چالش‌های ارزش‌گذاری نیز وجود دارد که دشواری هایی به همراه دارد؛وجود عدم قطعیت‌ها و استفاده از قضاوت حرفه‌ای برای برآورد متغیرهای ارزش‌گذاری به علت عدم ثبات متغیرهای اقتصادی و دشواری تعیین اثرات آتی شرایط خاص مانند تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در کنار دشواری و زمانبر بودن گردآوری داده‌های قابل اتکا در خصوص عملکرد تاریخی و دستیابی به گزارشات مورد نیاز در خصوص برنامه‌های آتی شرکت مورد بررسی و راستی آزمایی آن و کمبود وجود ارزشیابان مجرب و متخصص در صنعت مورد بررسی به منظور برآورد دقیق وضعیت عرضه- تقاضا، ترند قیمت‌ها و در نهایت برآورد دقیق درآمدها و هزینه‌های آتی شرکت مورد بررسی از این چالش ها است . همچنین کمبود زمان و منابع کافی برای شناخت و تحلیل متغیرهای مالی شرکت مورد بررسی و تخمین دقیق ریسک‌های مالی و عملیاتی آن به منظور تخمین دقیق نرخ تنزیل، نرخ رشد دوره نهایی، منابع وجه نقد ورودی و خروجی شرکت مورد بررسی در روش ارزش‌گذاری مبتنی بر تنزیل جریانات نقد و دشواری در یافتن شرکت کاملا مشابه شرکت مورد بررسی و همسان‌سازی صحیح شرکت‌های قابل قیاس براساس ویژگی‌های مبنایی مورد نظر در روش‌ ارزش‌گذاری مبتنی بر بازار از مواردی است که در امر ارزش گذاری شرکت‌ها ما را با چالش مواجه می کند.  

 برنامه افزایش دارایی صندوق‌های امین

این استاد دانشگاه با اشاره به خدمات مدیریت دارایی‌های شرکت می‌گوید: در حال حاضر، شش صندوق سرمایه‌گذاری با ارزش خالص دارایی‌هایی در حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تحت مدیریت این شرکت فعال هستند که شامل صندوق سرمایه‌گذاری امین‌ ملت، صندوق سرمایه‌گذاری امین‌یکم‌فردا، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک امین‌آوید، صندوق سرمایه‌گذاری امین‌انصار، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه یکم آوید و صندوق سرمایه‌گذاری امین سامان هستند که برنامه افزایش خالص دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق‌ها در آینده نزدیک تا سطح ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در دستور کار شرکت قرار دارد.

گروه امین همچنین شامل کارگزاری امین آوید (ارائه دهنده خدمات کارگزاری اوراق بهادار) و شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین (ارائه دهنده خدمات پردازش اطلاعات مالی، مشاوره سرمایه‌گذاری و مشاوره عرضه و پذیرش انواع اوراق بهادار) نیز می‌شود که تلفیق خدمات آنها دریک گروه، بسته جامعی از انواع خدمات مالی مورد نیاز را در اختیار سرمایه‌گذاران و متقاضیان خدمات تامین مالی و سایر مشارکت‌کنندگان بازار سرمایه کشور قرار می‌دهد.

 افزایش۳۶ درصدی سود

به گفته خادم‌المله شرکت در حالی در آستانه ورود به بورس است که عملکردی همراه با رشد را در سال مالی قبل تجربه کرده است. بر همین اساس  سود عملکرد سال مالی منتهی به ۳۱شهریور ماه ۹۸  تامین سرمایه امین بالغ بر ۲ هزار و ۵۳۷  میلیارد ریال بود که رشدی ۳۶ درصدی را نسبت به سال مالی گذشته نشان می‌داد. درآمدهای عملیاتی شرکت با رشد ۵۰ درصدی بیش از ۳ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال بود و جمع کل دارایی‌های شرکت نیز معادل  ۱۲ هزار و ۵۷۵  میلیارد ریال بود.

باتوجه به اینکه بیش از ۵۷ درصد از سهام این شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم، در اختیار صندوق‌های بازنشستگی بزرگ کشور (تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بیمه تامین اجتماعی روستاییان و عشایر) قرار دارد و در راستای سیاست‌های کلان دولت جمهوری اسلامی ‌ایران مبنی بر عرضه سهام شرکت‌های دولتی و شبه دولتی به عموم، در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصمیم به عرضه سهام این شرکت گرفته شد. 

این کارشناس بازار سرمایه پذیرش و عرضه سهام بنگاه‌های اقتصادی را در بازار سرمایه از جمله تامین سرمایه امین دارای مزایای زیادی می‌داند که مهم‌ترین آنها افزایش شفافیت عملکرد و افزایش پاسخگویی در بنگاه‌های اقتصادی ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جذب نقدینگی سرگردان جامعه و دستیابی به اهداف کلان دولت و بانک مرکزی برای مهار نقدینگی، کنترل تورم، کنترل بازارهای ارز و مسکن و... است. همچنین با عرضه‌های جذاب امکان مشارکت مردم در فعالیت‌های سودآور و مولد اقتصادی به جای فعالیت‌های سوداگرانه فراهم می‌شود. همچنین از این طریق عرضه سالم و به‌دور از حاشیه سهام دولت یا سایر عرضه‌کنندگان از طریق مکانیزم بورس و شفافیت قیمت رقم می‌خورد. ضمن اینکه تبلیغ رایگان برند شرکت، افزایش اعتبار آن و همچنین افزایش قدرت چانه‌زنی، بهبود ساختار مالی و تشکیلاتی و افزایش انعطاف‌پذیری شرکت، افزایش پاسخگویی مدیریت درقبال سهامداران، برخورداری از معافیت‌های مالیاتی، سهولت تامین مالی منابع موردنیاز شرکت از بازار سرمایه، سهولت تغییر در ترکیب سهامداران عمده شرکت از طریق مکانیزم عرضه بلوکی در بورس و... از دیگر مزایای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه است.