در خصوص این موضوعات، گفت‌وگویی با علی چنگی، مدیرعامل «گروه پژوهش صنعت مدرن» داشتیم؛  شرکتی که به مدت ۲۰سال تنها تولیدکننده چراغ پژو ۲۰۶ بوده و هم‌اکنون تامین‌کننده چراغ پژو ۲۰۷ است. به گفته علی چنگی اشکالات آب‌بندی چراغ‌های خودرو در این شرکت وجود ندارد زیرا این شرکت از ابتدای شروع به فعالیت با شناخت و واکاوی مشکلات این قطعه اساسی، تلاش‌های فراوانی انجام داده تا محصول نهایی بدون کوچک‌ترین مشکلی به دست مصرف‌کننده برسد.

مدیرعامل «گروه پژوهش صنعت مدرن» معتقد است: تحریم در واردات چسب‌های مناسب و نبود واشرهای باکیفیت باعث شد واحد واشرسازی در داخل شرکت راه‌اندازی و دو موضوع کلیدی در چسب‌ها برای مونتاژ قطعات حل شود. این بخش علاوه بر ارتقای کیفیت چراغ باعث ایجاد اشتغال نیز شده است.

 در خصوص پیشینه شرکت توضیح دهید و سهم شما از تولیدات چراغ خودرو چند درصد از بازارداخلی است؟

گروه صنایع چراغ اتومبیل مدرن در سال ۱۳۷۰ تاسیس و اکنون بانام «گروه پژوهش صنعت مدرن» در بخش تولید انواع چراغ‌های خودرو طی مسیر می‌کند. با شروع صنعت قطعه‌سازی در دهه ۷۰ تولیدات خود را که در چراغ‌های موتور‌سیکلت، کامیونت، خاور و ... خلاصه می‌شد به خودروهای سواری متعدد ارتقا دادیم. در حال حاضر شرکت ما ۸۰‌درصد چراغ‌های ایران‌خودرو و ۱۰۰ درصد محصولات ایساکو را تامین می‌کند و به تازگی توانسته‌ایم چراغ خودروهای دنا و دناپلاس را در انحصار خود داشته باشیم. باید یادآوری کنم صفر تا صد تولید چراغ خودروی دنا و به‌طورکلی بیش از ۵۰‌درصد چراغ‌ خودروهای داخلی بازار را شرکت ما تامین می‌کند و به‌نوعی بزرگ‌ترین تولیدکننده چراغ در ایران هستیم.

در حال حاضر ۳۰ نمایندگی فروش در کل کشور داریم و سالانه ۴ تا ۵ میلیون چراغ تولید می‌کنیم. شرکت ما به‌رغم تحریم‌های متعدد با ظرفیت مطلوبی کار می‌کند و توانستیم بخشی از تولیدات را بومی‌سازی کنیم که عمق داخلی‌سازی قطعات و مواد اولیه باکیفیت، دلیل ماندگاری شرکت در بازار شده است.

 با توجه به میزان تولید و عرضه، شرکت شما ظرفیت همکاری با دیگر تولیدکنندگان خودرو را دارد، چرا وارد همکاری با این شرکت‌ها نمی‌شوید؟

به‌طور حتم شرکت ما توانایی و ظرفیت بالایی برای تولید چراغ‌های دیگر شرکت‌ها دارد و تنها دلیل عدم ورود به این نوع تولیدات، توجیه اقتصادی نداشتن آن است. برخی از شرکت‌ها تیراژ پایین دارند و این موضوع باعث شده طراحی و تولید قطعات این شرکت‌ها برای شرکت ما توجیه اقتصادی نداشته باشد اما به‌طور حتم ما از لحاظ طراحی، تولید و زیرساختی، مشکلی برای تولید و تامین قطعات شرکت‌های خودرویی کشور نداریم.

 چه تست‌هایی برای طراحی و تولید چراغ در کشور انجام می‌شود و چرا برخی از چراغ‌های تولید همکاران با مشکل آب‌شدگی روبه‌رو می‌شوند؟

بیشتر تست‌های موجود توسط نرم‌افزارها انجام می‌شود؛ به‌طور مثال تست نور توسط نرم‌افزار «اسپئوس» انجام می‌شود، اما در طراحی از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی‌ استفاده می‌کنیم. هم‌اکنون جنس چراغ‌ها، پلاستیکی و از نوع پلیمرهای صنعتی و فوق صنعتی است و اگر دقت کافی در کنترل میزان دمای چراغ انجام نگیرد اجزای چراغ آب می‌شود. بیشتر این آزمایش در شرکت وجود دارد که مورد تایید سازمان استاندارد کشور است اما برای تست برخی از چراغ‌ها به‌خصوص چراغ‌های ال‌ای‌دی‌دار مجبور هستیم محصول را به خارج از کشور ارسال کنیم که هزینه آن به‌طور متوسط پنجاه‌هزار دلار است؛ بنابراین آب‌شدگی برخی از چراغ‌ها به علت عدم طراحی صحیح، استفاده از مواد اولیه نامرغوب، بی‌دقتی در نصب و مونتاژ است. نباید فراموش شود چراغ از ۶۰ قطعه مجزا ساخته‌ می‌شود که نیازمند نصب و مونتاژ صحیح است و جالب است بگویم در حال حاضر چراغ پیچیده‌ترین بخش خودرو است و  بیشترین تغییرات قطعات خودرو از بدو تولید خودرو مربوط به بخش الکتریکی و روشنایی آن است.

 در سال‌های نه‌چندان دور چراغ خودرو‌ها شیشه‌ای بود، چرا در حال حاضر پلاستیک جایگزین شیشه شده است؟ و بفرمایید آیا استانداردهای نوری چراغ‌های شما مطابق با استانداردهای جهانی است؟

یکی از دلایل برتری چراغ پلاستیکی به چراغ شیشه‌ای، پیچیدگی طراحی آن است؛ شیشه در عین عدم انعطاف‌پذیری در طراحی، سنگین بوده و قابلیت نصب در چراغ‌های جدید را ندارد. در همین حال  استانداردهای نوری چراغ از سوی سازمان ملل ابلاغ می‌شود و وجود کلمه E در داخل آن به معنای رعایت استانداردهای بین‌المللی خودرو است که البته این کلمه در تمام محصولات ما وجود دارد.

در این میان شاید ذکر این مطلب ضروری باشد که به‌طور کلی در جهان چراغ‌های خودرو دارای مؤلفه‌های استاندارد ثابت‌شده است، اما متاسفانه در کشور ما برخی برای زیباتر شدن چراغ‌های ماشین اقدام به تغییر شکل آن می‌کنند یا به زبان ساده آن را اسپرت می‌کنند. به‌طورکلی چراغی به‌عنوان چراغ اسپرت در کشور وجود ندارد و باید پلیس با تمام کسانی که چراغ خود را دستخوش تغییر می‌کنند، برخورد کند. همه باید بدانند دستکاری در شکل چراغ‌ها، مساله ایمنی را دچار مشکل می‌کند و این مشکلات بسیار جدی هستند.

 در حال حاضر دو مشکل بخار گرفتگی و وارد شدن آب به داخل کاسه‌چراغ بیشترین شکایت خریداران را شامل می‌شود، علت این موضوعات چیست؟ آیا برای حل این معضل چاره‌اندیشی کرده‌اید؟

تمام چراغ‌های تولید داخل این دو ضعف را دارند و در برهه زمانی مشخصی شرکت ما نیز با این دو مشکل روبه‌رو بود. نبود چسب مناسب برای آب‌بندی به علت تحریم‌ها و عدم شفافیت پیمانکاران در ارائه واشرهای باکیفیت باعث شده بیشتر تولیدکنندگان چراغ خودرو با این دو مشکل روبه‌رو شوند. شرکت ما در این خصوص بخش تولید واشر را به مجموعه اضافه کرد؛ اما مشکل اساسی دیگر که حل آن از دسترس ما خارج است مربوط به عدم چفت صحیح کاسه‌چراغ بعد از قرار گرفتن لامپ است. چراغی که ما به‌عنوان قطعه یدکی به بازار عرضه می‌کنیم، فاقد لامپ است و این موضوع در تمام جهان موضوعیت دارد. به‌هرحال زمانی که خریدار لامپ را در چراغ قرار می‌دهد درپوش را به‌دقت نمی‌بندد درحالی‌که درپوش حکم واشر آب‌بندی را دارد و اگر به‌درستی در جای خود قرار نگیرد دچار بخار گرفتگی و جمع‌شدن آب می‌شود. به‌طورکلی محصولات ما با تست آب‌بندی و تنظیم نور وارد بازار می‌شود؛ اما گاهی به دلیل رعایت نکردن این نکته پایانی، چراغ دچار مشکل می‎‌شود.

 طی روزهای اخیر قیمت قطعات خودرو به‌شدت افزایش‌یافته است آیا از قیمت محصولات خود راضی هستید؟ این قیمت‌ها را در مقایسه با کشورهای دیگر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به طور قطع می‌توانم ادعا کنم ما ارزان‌ترین چراغ خودرو در جهان با استانداردهای روز را تولید می‌کنیم. در حال حاضر چراغ جلوی پژو ۴۰۵ را باقیمت ۲ دلار و ۹۰ سنت به تولیدکننده تحویل می‌دهیم که این محصول با چنین کیفیت و قیمتی در چین، هند یا پاکستان هم تولید نمی‌شود. باید گفت برخی چراغ‌ها که ارزبری بیشتری داشتند، با توجه به نوسان نرخ ارز افزایش قیمت را تجربه کردند که این موضوع شامل همه محصولات نمی‌شود. هرچند در این ‌بین محصولاتی هستند که افزایش نرخ چندانی نداشتند. به‌عنوان‌مثال دو عدد چراغ جلوی پژو ۲۰۶ با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود که اگر بر اساس ارز آن را حساب کنیم، ۱۸ دلار و ۵۰ سنت برای مشتری تمام می‌شود. درحالی‌که این چراغ را با همین کیفیت شرکت ولئو تولیدکننده اصلی چراغ پژو به بازار ایران و تولیدکننده ایرانی باقیمت ۸۰ دلار عرضه می‌کرد. چراغی که ما تولید می‌کنیم با همین قیمت و همان کیفیت و استاندارد برای مشتری ۱۸‌دلار است.

 شما این آمادگی رادارید که اگر سفارش چراغ برای محصول جدید وجود داشته باشد، آن را تولید کنید؟ به‌عنوان‌مثال امکان تولید چراغ پژو ۲۰۰۸ یا سیتروئن C۳ را دارید؟

قطعا آمادگی آن راداریم. در حال حاضر قالب‌گیری چراغ‌های خطر پژو ۲۰۰۸ و C۳ را در دست اقدام داریم و حتی توانستیم نشست‌های منسجمی با شرکت‌های سایپا- سیتروئن و ایکاپ در خصوص تولیدات جدید داشته باشیم که این همکاری آغازشده و سه نسل از چراغ را برای سیتروئن C۳ به‌صورت نمونه تولید کرده‌ایم. این تولیدات بر اساس استانداردهای فرانسوی با نظارت و همکاری شرکت ما بوده است.