اجرای 5 طرح توسعه‌ای در «فولاد البرز غرب»

گروه فولاد البرز غرب به عنوان  یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های خصوصی فولادسازی کشور در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار در استان زنجان-شهرستان ابهر - استقرار یافته است. این گروه  بنا دارد در سال جهش تولید جهشی بزرگ در راستای افزایش تولیدات خود داشته باشد و از این رو در سال جاری این گروه اجرای ۵ طرح فولادی را در دستور کار خود قرار داده است. 

عملیات اجرایی احداث این واحد بزرگ تولیدی از سال ۸۴ آغاز شده  و فاز نخست گروه فولادی البرز غرب  شامل طرح فولادسازی شماره ۱، واحد کوره تصفیه پاتیلی و واحد ریخته‌گری مداوم در سال ۸۷ توسط وزیر صنایع وقت، به طور رسمی  مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پس از اجرای موفقیت‌آمیز فاز نخست طرح، به منظور استفاده بهینه از ظرفیت تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود، گروه فولادی البرز غرب اقدام به برنامه‌ریزی برای افزایش کمی و کیفی و تنوع محصولات در قالب طرح‌های توسعه‌ای کرد. طرح توسعه واحد فولادسازی شماره ۱، اجرای واحد فولادسازی شماره ۲، اجرای طرح توسعه واحد ریخته‌گری مداوم، طرح نورد گروه فولادی البرز غرب به منظور تولید مقاطع سبک و متوسط فولادی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت یکپارچه (IMS) از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت پذیرفته در این زمینه هستند.

در راستای طرح‌های توسعه‌ای،  گروه فولاد البرز غرب در سال‌جاری  طرح یک میلیون تنی ذوب خود را با عنوان البرز ناب آرش (آنا استیل) در برنامه دارد  و تا دو ماه آینده آماده استارت است. تمامی دستگاه‌های این طرح توسعه از شرکت دانیلی و در خاورمیانه یونیک است. همچنین تامین مواد اولیه از کنسانتره، گندله، آهن‌اسفنجی، فروآلیاژها و ورق نیز یکی دیگر از طرح‌های توسعه گروه فولادی البرز غرب هستند که هم‌اکنون زمین آن خریداری و مراحل اداری نیز انجام  شده است و به‌زودی  ساخت آن آغاز خواهد شد.

تولید نورد مقاطع سنگین تا سایز 36 و  همچنین سایزهای ریز میلگرد و کلاف از جمله دو طرح دیگر گروه فولادی ذوب‌آهن البرز غرب هستند. به گفته امین سعدی، رئیس هیات مدیره گروه فولادی البرز غرب، توسعه اکتشاف در معادن مختلف نیز از طرح‌های توسعه‌ای این گروه است، زیرا در سال جهش تولید  نسبت به بسط و گسترش تولیدات خود  باید گام‌های اساسی برداریم. وی تاکید کرد: البته در ابتدای سال‌جاری به دلیل شیوع  بیماری کرونا  با مشکلاتی در زمینه تولید مواجه هستیم به گونه‌ای که تورم زیاد موجب افزایش قیمت مواد اولیه شده است که سرمایه در گردش چند برابری را می‌طلبد.

سعدی با بیان این‌که طی سال گذشته به علت دلال‌بازی در زمینه تامین آهن‌اسفنجی با کمبود مواجه بودیم، افزود: آهن اسفنجی یکی از مواد اولیه موردنیاز و عمده مصرف ما است؛ از این‌رو، میزان تولید ما با کاهش مواجه شد و از میزان ظرفیت سالانه 300 هزار تن شمش فولاد  تنها 200 هزار تن تولید محقق شد.

به گفته وی، اما در سال‌جاری هدف  شرکت  افزایش 50 تا 70 درصدی افزایش تولید شمش و مقاطع نسبت به سال 98 است.