کرونا «نت‌فلیکس» را نجات داد

آمار جدید درآمد سه ماه اول سال ۲۰۲۰ نیز روز سه‌شنبه اعلام شد و نشان می‌دهد که در آمریکا و کانادا، ۳/ ۲ میلیون کاربر، تنها طی سه ماه اخیر به این شبکه پیوسته‌اند و تعداد کل مشترکان این پلت‌فرم را به ۹/ ۶۹ میلیون نفر رسانده‌اند.در سه ماه ابتدایی سال، در سطح جهانی، ۵/ ۱۳ میلیون کاربر به این سرویس پیوسته‌اند. نت‌فلیکس همچنین اعلام کرده که درآمد سه ماه اول سال، ۷۷/ ۵ میلیارد دلار بوده است. این رقم در زمان مشابه سال گذشته، ۵۲/ ۴ میلیارد دلار بوده است. میزان سود شرکت نیز از ۱/ ۳۴۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۷۰۹ میلیون دلار در سال جدید رسیده است. این شرکت البته به سرمایه‌گذاران خود هشدار داده که زیادی هیجان‌زده نشوند.

به دنبال بروز پاندمی کرونا که سرتاسر دنیا را درگیر خود کرده، میلیاردها نفر از مردم جهان مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند. به همین دلیل شبکه‌های پخش ویدئو آنلاین از ماه مارس تاکنون، با حجم عظیمی از کاربران جدیدروبه‌رو شده‌اند، افرادی که به دلیل خانه‌نشینی و داشتن وقت فراغت بیشتر، به این سرویس‌ها رو کرده‌اند. اما نت‌فلیکس معتقد است که این انفجار سریع در تعداد مشترکان، احتمالا زیاد دوام نخواهد آورد. به گفته مدیر ارشد 

نت‌فلیکس-Reed Hastings- افزایش تعداد مشترکان در سه ماه سوم و چهارم سال جاری میلادی، به اندازه سه ماه اول و دوم نخواهد بود. نت‌فلیکس پیش‌بینی کرده که تا پایان سه ماه دوم سال، 5/ 7 میلیون مشترک جدید به این سرویس می‌پیوندند، آماری که در حالت عادی بسیار امیدوار‌کننده است. اما سرمایه‌گذاران جدید و قدیم نت‌فلیکس ممکن است توقع بیشتری داشته باشند. شرکت نت‌فلیکس در نامه‌ای به سهامداران خود گفت: «مانند هر سرویس سرگرمی خانگی، این روزها شاهد افزایش میزان استفاده و تعداد مشترکان سرویس خود هستیم. با این وجود انتظار داریم که این میزان استفاده و همچنین تعداد مشترکان جدید، با پایان یافتن روزهای قرنطینه خانگی کمتر شود.» بیماری جدید کووید- 19 باعث شد که اقتصاد جهانی با چالشی بزرگ روبه‌رو شود اما سرویس‌های پخش آنلاین ویدئو مانند نت‌فلیکس یا یوتیوب، با رشد چشمگیر مخاطبان و مشترکان روبه‌رو شدند. حتی کاربران سرویس جدیدDisney+  نیز طی 5 ماه به تعداد50 میلیون نفر رسیده و رشدی بسیار بیشتر از میزان پیش‌بینی‌ها را شاهد بوده است. سه سرویس جدید پخش آنلاین ویدئو به نام‌های Quibi، Peacock و HBO Max نیز اخیرا به این جمع پیوسته و شروع خوبی را تجربه کرده‌اند.

 نقاط قوت نت‌فلیکس

آمار جدیدی که از سوی نت‌فلیکس منتشر شده، به نقاط قوت ‌اصلی این شبکه اشاره دارد: تنوع برنامه‌ها و دسترسی آسان جهانی.

شبکه نت‌فلیکس عموما امتیاز پخش فیلم‌ها و برنامه‌هایی را در اختیار دارد که در دیگر شبکه‌های مشابه، کمتر دیده می‌شود. طی سه ماه اخیر، نت‌فلیکس در تمام نقاط دنیا با رشد چشم‌گیر روبه‌رو بوده است و فقط در آمریکا و کانادا بعد از گذر از یک دوره رکود، 31/ 2 میلیون کاربر جدید طی مدت سه ماه به شبکه نت‌فلیکس اضافه شده‌اند، رقمی که بیشتر از مجموع کل کاربران این شبکه، طی 9 ماه منتهی به پایان سال 2019 بوده است. این شرکت همچنین 7 میلیون کاربر جدید از اروپا، خاورمیانه و آفریقا داشته که به نوبه خود رکورد محسوب می‌شود. کرونا همچنین منفعت دیگری برای نت‌فلیکس داشت: اولین روند مثبت جریان نقدی آزاد از سال 2014 تاکنون. طی سه ماه اول سال 2020، نت‌فلیکس جمعا 162 میلیون دلار درآمد داشته است.

طبق گفته Ted Sarandos، یکی از مسوولان نت‌فلیکس، ساخت برنامه‌های اختصاصی شبکه نت‌فلیکس برای سال 2020، پایان یافته است. به علاوه با توقف فرآیندهای ساخت و تولید برنامه‌های تلویزیونی، آینده برای نت‌فلیکس چندان چشم‌نواز نیست.

کاربران این سرویس محبوب، توقع دارند که محتوای ارائه شده این شبکه دائما به روز شود. بسیاری از رقبای نت‌فلیکس هم منتظر فرصتی برای دستیابی به جایگاه این شبکه هستند. مثلا شرکت‌هایی مانند والت دیزنی یا 

WarnerMedia که از آنِ شرکت AT&T است، همگی آرشیو کاملی از فیلم‌ها و برنامه‌های جذاب دارند و به سادگی می‌توانند جذب مخاطب کنند.