این سامانه منجر به افزایش رقابت، کیفیت و شفافیت مالی شده و ضمن حمایت از بومی‌سازی از اتلاف وقت در پیشبرد پروژه‌ها جلوگیری می‌کند. این سامانه‌ با در نظر گرفتن بخش‌های مختلف عمرانی، تجهیزات و ناوگان توسط یک مشاور، طراحی شده و زیرساخت‌های آن شکل گرفته است و با انتخاب یک مشاور، بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

بنا بر اعلام مدیرعامل مترو  با توجه به اینکه تامین‌کنندگان باید بتوانند براساس استانداردهای مورد نظر شرکت مترو و در مدت زمان مشخص در هر قرارداد، پروژه‌های مختلف را اجرایی کنند، روند ارزیابی کارشناسان در هر قرارداد وقت و انرژی زیادی را از شرکت مترو دریافت می‌کند. از این رو، راه‌اندازی این سامانه منجر به کوتاه شدن روند بررسی تامین‌کنندگان و پیمانکاران و نیز توان اجرایی آنها می‌شود. این سامانه قرار است به عنوان یک پل ارتباطی بین تامین‌کنندگان داخلی و خارجی تجهیزات مترو عمل کند. در حال حاضر بخشی از تجهیزات شرکت مترو از تامین‌کنندگان خارجی تهیه می‌شود، این در حالی است که بسیاری از مجموعه‌های داخلی توان تامین این تجهیزات را دارند اما به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها نمی‌توانند تاییدیه‌های لازم را دریافت کنند یا حتی اگر بتواند هزینه نهایی آن کالا افزایش می‌یابد. در نتیجه این سامانه شرایط را برای رقابت تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی تسهیل می‌کند و گامی در راستای جهش تولید براساس شعار سال جاری و حمایت هر چه بیشتر از بومی‌سازی است.

افزایش رقابت بین تامین‌کنندگان داخلی یکی دیگر از پیامدهای مثبت راه‌اندازی «سامانه تامین‌کنندگان تایید شده آنلاین» بوده که منجر به کیفیت بالاتر و کاهش قیمت می‌شود. در این سامانه روند ارزیابی به صورت موردی و بر اساس هر قرارداد نخواهد بود بلکه برای هر پروژه تمام استانداردها، الزامات، قطعات و تجهیزات مورد نیاز از سوی شرکت مترو در سامانه به صورت آنلاین درج می‌شود. تامین‌کنندگانی که توان تامین تجهیزات و استانداردهای مورد نظر ما را دارند اعلام آمادگی کرده، مستندات خود را ارائه و تاییدیه مورد نظر را به صورت آنی دریافت می‌کنند. از سوی دیگر شرکت‌هایی که به مرور استانداردهای مورد نظر را از دست می‌دهند از سامانه خارج شده تا بتوانند دوباره استانداردها را به دست بیاورند. در نتیجه هنگامی که شرکت مترو برای آغاز یک پروژه درصدد انعقاد قرارداد باشد، براساس داده‌های روز و استانداردهای واقعی موجود برای هر تامین‌کننده اقدام به انعقاد قرارداد می‌کند. همچنین پیمانکارانی که با شرکت مترو کار می‌کنند با مراجعه به این سامانه می‌توانند لیست تامین‌کنندگان مورد تایید شرکت مترو را مشاهده کنند.

مدیرعامل شرکت مترو بر این موضوع تاکید کرد: «سامانه تامین‌کنندگان تایید شده آنلاین» تاثیر چشمگیری در شفافیت مالی داشته و از تدوین الزامات سلیقه‌ای جلوگیری می‌کند. از این رو، شرکت مترو در آینده‌ای نزدیک استانداردها و دستورالعمل یکسان برای تامین تجهیزات در دست دارد.