اشتباه در «فیلیپ موریس»  و استعفای رئیس پس از 28 سال

آلتریا در بیانیه‌ای اظهار کرد، ویلارد که در حال بهبودی ازبیماری کووید-۱۹ است از سمت خود کناره‌گیری کرده است. در واقع خروج این مدیر۵۶ ساله بر اثر فشار سرمایه‌گذاران به‌خاطر سرمایه‌گذاری نادرست وی و کاهش ۳۰ درصدی ارزش سهام آلتریا نسبت به سال قبل صورت گرفته است.

در ماه جاری، کمیسیون تجارت فدرال از شرکت آلتریا به‌خاطر خرید سهام شرکت جوول شکایت کرد و مدعی شد این سرمایه‌گذاری با حذف غیرقانونی رقبا انجام شده است.

آلتریا با استناد به تاثیر این سرمایه‌گذاری بر ارزش دارایی سهامداران، پاداش سال 2019 ویلارد را پرداخت نکرد. ویلارد گفت امسال عملکرد جوول «بسیار ناامیدکننده» بوده است و از زمانی‌که آلتریا با خرید سهام جوول موافقت کرد اتفاقات غیرمنتظره‌ای افتاده است که نتایج منفی داشته‌اند.

اریک بلومکوییست، مشاور سرمایه‌گذاری و استراتژی گفت تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به ویلارد از دست داده‌اند. وی گفت که بیش از ارزش دارایی‌های جوول به او پرداخت شده است و پس از سختگیری مقامات بهداشت ایالات متحده در مورد سیگارهای الکترونیکی هزینه‌های دیگری نیز به شرکت آلتریا تحمیل شده است.

بلومکوییست اظهار کرد: «اگر من یکی از سرمایه‌گذاران بلندمدت [آلتریا] ‌بودم، بسیار بیشتر ناراحت می‌شدم.»

ویلارد که 28 سال در این شرکت در ویرجینیا فعالیت داشت، ماه گذشته به همکاران و هیات مدیره شرکت اطلاع داد به ویروس کرونا مبتلا شده است. سپس ویلارد برای مقابله با این بیماری به مرخصی استعلاجی رفت و بیلی گیفورد 49 ساله وظایف وی را به عهده گرفت.

گیفورد که به تازگی به عنوان مدیر ارشد مالی و نایب رئیس انتخاب شده بود و سابقه طولانی در این شرکت دارد، به عنوان مدیرعامل جدید منصوب شد.

همزمان با اعلام کناره‌گیری ویلارد، آلتریا اعلام کرد دو سمت رئیس هیات مدیره و مدیرعامل را از هم تفکیک می‌کند. بنا به اعلام آلتریا، این اقدام به نفع سهامداران خواهد بود. توماس فارل، مدیری که سابقه زیادی در بخش انرژی دارد، قرار است رئیس هیات مدیره شود.

آلتریا در گفت‌وگو با کمیسیون بورس و اوراق بهادار گفت که حدود 8/ 8 میلیون دلار پول نقد به‌خاطر سهامی که برای سال‌های 2018 و 2019 به ویلارد اعطا شده به ایشان پرداخت خواهد شد، اما برای سهام سال 2020 به‌خاطر ضرری که به شرکت تحمیل کرده‌ است هیچ مبلغی به وی تعلق نمی‌گیرد.

این شرکت همچنین اعلام کرده است که براساس برنامه تشویقی سال 2020 مبلغی معادل 537.900 دلار به ویلارد پرداخت می‌شود، در ضمن حقوق و مزایا و حقوق بازنشستگی برای مدت حدود یک سال را نیز دریافت می‌کند.

سهام آلتریا نسبت به سال گذشته تا این تاریخ 19 درصد کاهش داشته است، اما در حال حاضر افت ارزش سهام این شرکت متوقف شده و بیش از 2 درصد رشد را نیز نشان می‌دهد.