موفقیت «معادن و فلزات» در توسعه توان مالی

مرتضی علی اکبری، معاون مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اهداف این شرکت در زمینه خرید سهام تامین سرمایه تمدن را تشریح کرد و به برنامه‌های «ومعادن» برای سال جهش تولید پرداخت.وی گفت: خرید تمدن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین سرمایه‌های کشور، در راستای افزایش تامین نقدینگی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شرکت‌های گروه و تنوع و کاهش ریسک و افزایش سودآوری بیشتر در آینده به صورت مستقیم و غیرمستقیم بسیار مثبت بود. وی افزود: این تامین سرمایه به لحاظ دسترسی به منابع خوب و وسیع برای شرکت‌های گروه همانند یک بانک است در حالی که محدودیت‌های بانک را ندارد. علی اکبری تصریح کرد: «ومعادن» از یک فرصت غیرقابل تکرار برای خرید سهام تامین سرمایه تمدن استفاده کرد که منافع بسیاری برای سهامداران به همراه دارد.وی با اشاره به اینکه «تمدن» در آینده باید خیلی بزرگ‌تر از آنچه هست شود به‌طوری که در محور اقتصاد کشور تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، اضافه کرد: این تامین سرمایه باید در جمع‌آوری منابع و تخصیص آن به شرکت‌های تولیدی اثرگذار باشد تا سرمایه‌گذاران هم از منافع بیشتری در مقام مقایسه برخوردار شوند .

معاونت مالی و اقتصادی ومعادن ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ناگزیر هستیم مثل تمام کشور‌ها به مرور تامین مالی از بانک‌ها را کاهش داده و تامین مالی شرکت­‌ها را از طریق شرکت­‌های تامین سرمایه انجام دهیم. وی اتفاقات خوبی را برای «ومعادن» در آینده نزدیک پیش‌بینی کرد و افزود: با اطمینان دوچندان به سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان منابع، جواب مثبت خواهیم داد.علی اکبری در عین حال تصریح کرد: به‌رغم اینکه «ومعادن» به عنوان برنده مزایده خرید سهام تمدن و راهبران اقتصادی آرمان اعلام شده،­ اما اعلام نهایی آن به بورس، نیازمند هماهنگی‌های بیشتر و اخذ مجوز است که در حال انجام است؛ امیدواریم این هماهنگی‌ها هر چه زودتر به نتیجه رسیده و منجر به اعلام قطعی و انعقاد قرارداد شود.علی اکبری در ادامه از راه‌اندازی یک شرکت سرمایه­‌گذاری به نام «پرتو تابان معادن و فلزات» پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز از سازمان بورس و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها خبر داد و گفت: فعالیت این شرکت در بازار سهام تعریف شده و برای رسیدن به اهداف شرکت مادر، در امر بازارگردانی و سودآوری و انتقال سرک‌های سهام شرکت مادر در شرکت‌های تابعه و وابسته خواهد بود و در آینده نیز در بورس پذیرش خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: «ومعادن» در جریان راه‌اندازی یک شرکت بزرگ سهامی ‌عام است که منابع قابل‌ملاحظه را از بازار اولیه جمع‌آوری کرده و برای طرح‌ها و پروژه‌ها و خرید‌های در راستای موضع فعالیت شرکت به صورت پرقدرت حاضر شود.

وی گفت: در نظر داریم این شرکت در بورس پذیرش شود و از منافع آن همه سهامداران منتفع شوند.

 ضمن اینکه برای این شرکت طرح‌ها و اهداف بلندی داریم که به زودی آنها را عملیاتی کرده و آن را به یکی از شرکت‌های موفق و بزرگ تبدیل خواهیم کرد.

 افزایش حقوق مالکانه

معاونت مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات درباره حقوق مالکانه که از سال ۹۳ همواره با افزایش همراه بوده گفت: هر ساله مطالبه حقوق دولتی و حق پروانه یا حق مالکانه مبلغ آن زیاد می‌شود و سهم دولت از سود شرکت‌ها افزایش یافته و این امر باعث شده طرح‌های توسعه شرکت‌ها کند شده و درصد افزایش سود این شرکت‌ها به دلیل افزایش قیمت تمام شده و افزایش هزینه­‌های باطله­‌برداری بالا برود. علی اکبری ادامه داد: در نتیجه افزایش سود شرکت‌ها نسبت به گذشته کند شده و انتظار سهامداران از روند افزایش سود برآورده نشده؛ دولت هم با وضعیت اقتصاد بدون نفت رویه خود را تغییر نداده و در پی دریافت وجه بیشتر از این شرکت‌ها است. وی افزود: این روند در صورتی می‌تواند منطقی باشد که درصد قیمت فروش سنگ‌آهن که نسبتی از درصد شمش است، افزایش یابد. در غیر این صورت هر چه شرکت‌ها با اجرای طرح‌ها (با همه محدویت‌­های موجود) باعث افزایش سودآوری خود می‌شوند سهم دولت بیشتر می‌شود و به نوعی با افزایش مبلغ درخواستی این نوع شرکت‌ها تنبیه می‌شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که دولت همراهی بیشتری انجام دهد و قیمت عرضه سنگ‌آهن به فولادی­‌ها را اصلاح کند و اجازه دهد عرضه و تقاضا قیمت‌ها را در شرایط آزاد تعیین کنند تا قیمت‌ها به شرایط نرمال خود نزدیک شود.

علی اکبری گفت: در حال حاضر سود معدنی‌ها نسبت به فولادی­‌ها که سرمایه و قیمت روز دارایی‌های آنان با اینکه در مناطق محروم قرار دارند و اشتغال زیادی را در آن مناطق ایجاد کردند، بسیار کمتر است و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های فولادی سنگ آهن را نسبت به قیمت‌های جهانی بسیار ارزان از شرکت‌های معدنی تحویل می­‌گیرند، افزود: به نظر می‌­رسد دولت یکی از دلایل رسیدن محصول نهایی به قیمت نازل‌تر نزد مصرف‌کننده است. وی ادامه داد: حالا که محصولات فولادی به میزان قابل ملاحظه­‌ای صادر می‌شود، چرا قیمت‌های ارزان سنگ آهن باید به محصولات صادراتی تعلق بگیرد که آنان با صادرات و دریافت وجه به قیمت نیما سود خود را افزایش دهند در حالی که سنگ‌آهنی‌ها هیچ سهمی ‌از آن نمی‌برند. علی‌اکبری تاکید کرد: شرکت‌های تولیدکننده فولاد حداقل باید به میزانی که محصولات خود را صادر می‌کنند برابر سنگ‌آهن مصرفی قیمت آزاد آن را پرداخت کنند.