مدیریت انرژی در تولید آجر

به گزارش «دنیای اقتصاد»، فرسودگی صنایع، به روز نبودن دانش فنی، ارزانی و سهولت دسترسی به انرژی به ویژه انواع سوخت‌های فسیلی از عمده‌ترین دلایلی است که صنایع را از تکاپو در جهت کاهش مصرف سوخت بازداشته و کم انگیزه کرده است. در این میان صنعت آجر به‌رغم قدمت چند هزار ساله از نظر کیفی و کمی به ویژه در قسمت کوره‌های پخت که مصرف‌کننده انرژی فسیلی هستند، شاهد کمترین تغییرات بوده است. امروزه در کارخانه‌های ایران در حالی از نسل اول کوره‌های تونلی، رولی، شاتل، خمره‌ای و... استفاده می‌شود که این کوره‌ها در کشورهای صنعتی یا منقرض شده اند یا با راهکارهای مدیریت انرژی راندمان آنها به شدت بهبود یافته است. به عنوان مثال کوره‌های هوفمن موجود در اغلب کارخانه‌های تولید آجر کشور بیش از دو برابر کوره‌های مدرن این صنعت انرژی مصرف کرده و مقدار ضایعات آنها نیز بیشتر است. این معضل باعث شده تا حتی در برخی از کشورهای پیشرفته این کوره‌ها بیش از ۴۰ سال پیش از چرخه تولید خارج شوند.

کارخانه آجر نسوز کهن سرام با شعار هر روز یک گام به جلو و با در نظر گرفتن اهمیت مبحث انرژی موفق به پیاده‌سازی سیستم مدیریت انرژی در این واحد تولیدی شده است. اجرای مدیریت انرژی در کهن سرام اغلب از طریق اجرای راهکارها و اصلاح نقاط  پرمصرف مانند استفاده از مشعل‌های با تکنولوژی جدید، استفاده از هوای گرم کوره‌های در حال پخت جهت پیشگرم کوره‌های خام، اصلاح ساختمان کوره‌ها و مواردی از این دست است.

کهن‌پور، مدیر عامل شرکت کهن‌سرام در خصوص محصولات جدید تولیدی شرکت می‌گوید: آجر شاموتی یکی از انواع آجرنسوز است که از اکسید سیلیسیوم و اکسید آلومینیوم ساخته می‌شود. این آجر با توجه به استحکام بالای خود کاربردهای گسترده‌ای را چه در بخش ساخت و ساز و چه در بخش صنعتی داراست. در بخش ساخت و ساز بیشتر در نمای خارجی به‌صورت آجر پلاک استفاده می‌شود، اما در دکور و دیزاین محیط‌های داخلی نیز محصولی کاربردی است. همچنین در بخش صنعتی به‌عنوان پوشش دیوار داخلی انواع کوره از جمله ریخته‌گری، کوره‌های پخت کک، کوره سیمان، کوره ذوب فلزات غیرآهنی و صنعت شیشه به‌ کار می‌رود.  وی می‌افزاید: رنگ آجر شاموتی نزدیک به نباتی تا نخودی ملایم به‌همراه خال‌های نسبتا ریز نسوز بوده و در هر متر مربع خود درجه کمی از نوسان رنگی را دارا است، این بازی رنگ در آجرهای شاموتی اسباب زیبایی و چشم‌نوازی بنا را فراهم می‌آورد. مجموعه کهن‌سرام نوع شاموتی را تقریبا در تمام دسته‌های تولیدی خود از جمله گونه‌های دکوراتیو، ال، آجر، دیواره و کف دارا است که مطابق با انتخاب مشتریان  قابل سفارش است.