حرکت آهسته و پیوسته «آلومینیوم جنوب»

در ایران نیز در حال ‌حاضر آلومینیوم اولیه‌ در ۴ شرکت با مجموع ظرفیت اسمی نصب شده ۴۶۸هزار تن در سال تولید می‌شود؛ با راه‌اندازی فاز نخست آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰هزار تن در سال با فناوری ۴۳۰ کیلو آمپر، میزان تولید آلومینیوم کشور به ۷۶۸هزار تن می‌رسد. همچنین با راه‌اندازی فاز دوم آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۶۰۰هزار تن، ظرفیت تولید آلومینیوم در ایران به بیش از ۳/ ۱ میلیون تن در سال خواهد رسید. شاید بهره‌برداری از آلومینیوم جنوب به دلیل اعمال تحریم‌های سختگیرانه با تاخیر همراه شد، اما این شرکت به محض اینکه پتانسیل تولید را پیدا کرد، راه‌اندازی شده و در حال تولید طبق برنامه است. این واحد بزرگ صنعتی کار خود را در ابتدا با دو دیگ و سپس ۱۰دیگ آغاز کرده و در ادامه ۴۰ تا ۸۶ دیگ در سالن شماره یک فعالیت خواهند کرد. سپس سالن‌های شماره ۲ و ۳ که آنها نیز هر کدام ۸۶ دیگ دارند به بهره‌برداری رسیده و مجموع دیگ‌های ۳ سالن به ۲۵۸ دیگ می‌رسد.

در صنعت آلومینیوم از برق برای گرم کردن دیگ‌ها استفاده می‌شود که با توجه به اینکه ایران دارای انرژی ارزان است، می‌تواند این کالای مهم را با ارزش افزوده بسیار خوبی صادر کند. تولید هر کیلو آلومینیوم افزون بر ۵/ ۱۳ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و برق باتوجه به اینکه نیمی از نرخ تمام شده آلومینیوم است؛ به ‌واسطه گاز موجود ارزان ایران به‌صرفه تولید می‌شود. در حال حاضر نرخ برق صنایع به ازای هر کیلو وات ساعت ۷۰ تومان است، این در حالی است که نرخ هر کیلو وات ساعت برق در اروپا ۱۵ سنت است که برای مصرف‌کننده تا ۲۲ سنت هم تمام می‌شود. برنامه توسعه‌ای آلومینیوم جنوب (سالکو) تولید یک میلیون تن آلومینیوم در سال است که در دو فاز دیگر محقق خواهد شد. در کنار آن یک بندر اختصاصی مواد معدنی به نام بندر پارسیان از سوی ایمیدرو در دست ساخت است که اسکله پنج آن به آلومینیوم جنوب اختصاص دارد.

طبق اعلام مدیر عامل این شرکت بخش عمده‌ای از پودر آلومینای مورد نیاز این واحد صنعتی واردشده و بقیه از جاجرم خریداری می‌شود. همچنین در منطقه ویژه لامرد پروژه تولید پودر آلومینا از سوی ایمیدرو در دست مطالعه و اقدام است و قرار است با بوکسیت وارداتی از گینه، پودر آلومینا به ظرفیت یک میلیون تن تولید شود. از آنجا که هر کیلوگرم شمش آلومینیوم به دو کیلو پودر آلومینا نیاز دارد، تقاضای واحدهای آلومینیومی کشور به این ماده ۵/ ۱ میلیون تن است. شرکت آلومینیوم جنوب با سرمایه‌گذاری ۲/ ۱ میلیارد دلاری و اشتغال‌زایی هزار و ۶۵۰ نفر به‌طور مستقیم در مدار تولید قرار گرفته است. این واحد صنعتی در صورت به ظرفیت اسمی رسیدن‌، به ‌تنهایی ۴۰ درصد آلومینیوم کشور را تولید خواهد کرد.