سرشماری با فناوری جدید

سرشماری عمومی کشاورزی چیست؟

سرشماری کشاورزی، گردآوری اطالاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی از بهره‌برداران کشاورزی است. در ایران تاکنون ۵ سرشماری عمومی کشاورزی در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۷، ۱۳۷۲ و ۱۳۸۲با استفاده از ابزار کاغذی و سال ۱۳۹۳ با استفاده از تبلت اجرا شده است. بر اساس آخرین سرشماری که در ۱۳۹۳ اجرا شده، بیش از ۴میلیون بهره‌بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰درصد از بهره‌برداری‌های کشاورزی متعلق به آنها، در مناطق روستایی قرار دارد.

آغاز سرشماری کشاورزی از ۱۲ آبان

در ابتدای نشست، غلامرضا گودرزی به اهمیت سرشماری کشاورزی در کشور و اقدامات انجام‌شده برای اجرای آن اشاره کرد. به گفته او، سرشماری کشاورزی به دلیل تاثیرات آن بر برنامه‌ریزی‌های کشاورزی و همچنین اقتصادی کشور، یکی از سرشماری‌های مهم به حساب می‌آید. سرشماری کشاورزی از ۱۲آبان آغاز خواهد شد و وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف، از جمله وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی، در این سرشماری همکاری می‌کنند.

بر اساس گزارش گودرزی، در این سرشماری از فناوری‌های جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان برای جمع‌آوری داده‌های باکیفیت استفاده خواهد شد. رئیس مرکز آمار ایران در سخنان خود به نقش مهم نظام مهندسی و مراکز پژوهشی در تولید و تحلیل داده‌ها اشاره و بیان کرد که این مراکز می‌توانند به بهبود کیفیت آمارها کمک کنند. به گفته او حدود ۱۵هزار نفر، شامل نیروهای ستادی و عملیاتی، در این سرشماری مشارکت خواهند داشت. گودرزی اعلام کرد که در سرشماری کشاورزی ۱۴۰۳ استفاده از روش‌های متنوع برای کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت داده‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین در این سرشماری کشاورزی برای ملاحظات اقلیمی و توجه به ویژگی‌های هر استان، اختیارات استانی بیشتر از قبل داده شده است. او در انتها با بیان اهمیت جمع‌آوری داده‌های دقیق و معتبر برای بهبود برنامه‌ریزی‌های کشاورزی و اقتصادی کشور، به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و تشویق مردم به مشارکت در سرشماری تاکید کرد.

بعد خانوار کشور ۳.۱ است

رئیس مرکز آمار ایران در بخشی از سخنان خود به جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: براساس برآورد‌های مالی مرکز آمار، جمعیت کشور بیش از ۸۵میلیون نفر است که نزدیک ۶۶میلیون ساکن نقاط شهری و مابقی روستایی هستند. تعداد خانوار نیز بیش از ۲۷میلیون خانوار است و بعد خانوار در کشور ۳.۱ است. در‌حال‌حاضر تمامی آمار‌های مربوط به جمعیت و بعد خانوار برآوردی است و پس از سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۴۰۵، تغییرات جمعیتی را با دقت به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند.

۲۸۰ قلم در سرشماری کشاورزی مورد پرسش قرار می‌گیرد

ابوطالب عزیزی، مدیر کل دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران، در این نشست به آیتم‌های مورد بررسی در سرشماری کشاورزی آبان‌ماه اشاره و عنوان کرد: ۲۸۰ قلم آماری مورد پرسش قرار می‌گیرد. در این خصوص ۷ تا ۸ قلم در حوزه پرورش زنبور عسل از داده‌های وزارت جهاد کشاورزی استفاده خواهد شد. او افزود: اعم فعالیت بخش کشاورزی که در واقع ۹۵درصد ارزش افزوده آن را شامل می‌شود، مربوط به امور زراعت، دام و باغداری است. در این خصوص ۱۵هزار پرسشگر با مراجعه به بهره‌برداران آمارهای مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کنند. او ادامه داد: در حال حاضر ۴میلیون بهره‌بردار و ۱۰۰هزار واحد کارگاهی در کشور فعالیت دارند که باید گفت ۹۰درصد بهره‌برداران در روستا ساکن هستند.

او اضافه کرد: در بخش تولیدات گلخانه‌ای هم پرسش‌های کلی پیگیری می‌شود. ابتدا آمارگیری شده و در نهایت با نمونه‌گیری به طور تفصیلی اطلاعات کسب می‌شود. مدیر دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران اظهار کرد: پس از تکمیل اطلاعات، کنترل بعدی انجام می‌شود تا در صورت بروز خطا، موضوع مجدد انجام شود. عزیزی گفت: بر اساس تجربه‌های گذشته باید گفت این اعتماد از سوی کشاورزان به مرکز آمار ایران وجود دارد، زیرا به طور مستمر در مقیاس‌های بزرگ این آمارگیری انجام شده و نتایج نشان می‌دهد مخاطبان اعتماد داشته و اطلاعات درست را در اختیار ماموران آماری قرار می‌دهند.

با سرشماره ۲۱۲۱ تماس گرفته می‌شود

فریباسادات بنی‌هاشمی، معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار، در این  نشست توضیح داد: برای کاهش هزینه‌ها، سرشماری در کلان‌شهر‌های کشور به صورت پیمایش انجام نمی‌شود ولی فهرستی از این افراد تهیه شده است که با آنها از طریق سرشماره ۲۱۲۱ تماس گرفته خواهد شد. دلیل این امر آن است که غالب بهره‌برداران کشاورزی (حدود ۹۰درصد) در کشور در مناطق روستایی حضور دارند. این مرحله از سرشماری کشاورزی، هم به صورت تلفنی، هم اینترنتی و هم به صورت چهره به چهره اجرا می‌شود و ساعت مراجعه ماموران سرشماری نیز کنترل خواهد شد.

سال پایه ۱۴۰۰ است

سپیده صالحی، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار، در ادامه توضیحاتی در خصوص اختلافات ارقام آماری منتشر‌شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی ارائه کرد: اختلافات آماری میان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از سالیان گذشته وجود داشته و دارد. مرکز آمار همواره سعی داشته که توضیحات قابل قبولی برای این اختلافات ارائه کند. از سال گذشته جلساتی با موضوع کاهش اختلافات آماری میان مرکز آمار و بانک مرکزی برای نرخ رشد برگزار شده است که بر مبنای آن تصمیماتی اتخاذ شد. بر این اساس سال پایه هر دو نهاد سال ۱۴۰۰ شد. البته اختلافات آماری باقی خواهد ماند ولی میزان اختلافات کاهش پیدا خواهد کرد. دلیل باقی‌ ماندن اختلافات آماری به منابع مربوط است، چرا که طرح‌های آمارگیری دو مرکز متفاوت است. البته در‌حال‌حاضر منابع مربوط به داده‌های ثبتی یکسان هستند. اقدام دیگری که مرکز آمار انجام داده مربوط به ارزش‌گذاری حساب‌های ملی است.  براساس استاندارد‌های بین‌المللی می‌توان هم از قیمت پایه و هم از قیمت تولید‌کننده برای محاسبات استفاده کرد. براساس تصمیمات اتخاذشده، از این به بعد ارزش‌گذاری حساب‌های ملی به جای قیمت تولید‌کننده، به قیمت پایه محاسبه خواهد شد.