بودجه ارتش افزایش می‌یابد

خاویر میلی، رئیس جمهور لیبرتارین آرژانتین، متعهد شده است که طی ۸ سال هزینه‌های دفاعی این کشور را از ۰.۵درصد تولید ناخالص داخلی به ۲درصد افزایش دهد. او وعده داده است که پرستیژ ارتش را بازگرداند و آن را به نیرویی مدرن و پیشرفته تبدیل کند. مقایسه هزینه‌های دفاعی آرژانتین با سایر کشورهای آمریکایی نشان می‌دهد که این کشور کمترین میزان از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های این‌چنینی می‌کند. می‌توان گفت که تقریبا ۹۰درصد از بودجه نیروهای مسلح صرف پرداخت حقوق و مستمری کارکنان آن می‌شود. بنابراین می‌توان گفت بودجه کمی برای نگه‌داری کشتی‌ها، هواپیماها و وسایل نقلیه فرسوده نیروهای مسلح این کشور وجود دارد. نگاهی به سیاست‌های میلی در زمینه خرید تسهیلات نظامی نشان می‌دهد که او قصد دارد خود را به ایالات متحده آمریکا نزدیک کند.

میلی پس از آنکه به عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین به قدرت رسید از چین و روسیه فاصله گرفت. برای مثال او در آوریل سال جاری یک توافق در زمینه خرید جنگنده‌های ساخت چین را لغو و پس از آن ۲۴ جنگنده F-۱۶ دست‌دوم را از دانمارک خریداری کرد. هزینه این جنگنده‌ها معادل ۳۰۰میلیون دلار بود و آمریکا ۴۰میلیون دلار برای خرید آنها به آرژانتین کمک کرد. علاوه بر این اقدامات، آرژانتین درخواست کرده است که به عنوان شریک جهانی ناتو شناخته شود.  

شریک جهانی ناتو به کشورهایی اطلاق می‌شود که عضو ناتو یا همان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیستند اما با ناتو همکاری‌های استراتژیک و نظامی دارند. این کشورها در برنامه‌های امنیتی و دفاعی ناتو مشارکت می‌کنند و روابط نزدیکی با ناتو دارند، اما تعهدات رسمی و الزامات رسمی یک عضو اصلی ناتو را ندارند. موافقت با این درخواست دسترسی بهتری برای آرژانتین در زمینه همکاری با نیروهای مسلح غربی فراهم می‌کند. با‌این‌حال اقدامات میلی در زمینه افزایش مخارج نظامی آرژانتین پرسش‌های زیادی را به وجود آورده است.

تناقضات سیاست‌های اقتصادی میلی

آرژانتین در دهه‌های گذشته به صورت مداوم با بحران‌های بدهی و تورم مواجه بوده است. برای مثال در‌حال‌حاضر آرژانتین همچنان یکی از پر‌تورم‌ترین کشورهای جهان است و نرخ فقر در این کشور حدود ۵۰درصد است. طبیعتا در چنین شرایطی خواسته اصلی مردم این کشور از دولت بهبود شرایط اقتصادی است. به همین دلیل نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۳ خاویر میلی که فردی لیبرتارین با دیدگاه‌های انقلابی بود و وعده مهار تورم را می‌داد به قدرت رسید. میلی نیز در اولین روز آغاز فعالیت خود به عنوان رئیس‌جمهور نیمی از وزارتخانه‌های این کشور را تعطیل و بسیاری از یارانه‌ها و کمک‌هزینه‌های دولتی را با هدف کاهش هزینه‌های دولت و مهار تورم قطع کرد. این نوع سیاستگذاری یک شوک اقتصادی محسوب می‌شد؛ تورم ماهانه آرژانتین نیز در ماه دسامبر در واکنش به این سیاست‌ها به ۲۵درصد رسید و یک رکورد تاریخی را ثبت کرد. اما کاهش هزینه‌های دولت موجب شد که تورم کاهش یابد. برای مثال تورم ماهانه ژوئیه به ۴درصد رسید. می‌توان گفت اصلاحات اقتصادی این‌چنینی هزینه‌های زیادی دارد.

در شرایط فعلی آرژانتین، دولت‌ هزینه‌های خود را کم کرده و قدرت اقتصادی مردم نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته است. با توجه به توقف بسیاری از پروژه‌های عمرانی توسط دولت، بیکاری نیز روند صعودی به خود گرفته است. با توجه به این وضعیت، پرسشی که وجود دارد این است که چرا دولت قصد دارد هزینه‌های دفاعی را افزایش دهد؟ نگاهی به اردوگاه فکری لیبرتارین‌ها نشان می‌دهد که این افراد وجود ارتش دائمی و ملی برای یک کشور را زیر سوال می‎برند. بنابراین توجه اولین رئیس‌جمهور لیبرتارین جهان به تقویت ارتش دائمی این کشور پرسش‌برانگیز است. از سوی دیگر دولت آرژانتین در‌حال‌حاضر با چالش‌های اقتصادی مواجه است. این نهاد سعی دارد با کاستن از هزینه‌های خود و دریافت وام‌های خارجی، بحران تورم را مهار کند. بنابراین بسیاری از آرژانتینی‌ها معتقدند که عبور از بحران فعلی بر مسائلی مانند افزایش هزینه‌های دفاعی مقدم است.

پرسش مهم‌ دیگری که شهروندان این کشور دارند این است که هدف از تقویت ارتش این کشور چیست؟ آرژانتین از جمله کشورهایی است که به‌‌رغم وجود اختلافات دیپلماتیک، با همسایگان خود روابط خوبی دارد. میلی پیشنهاد کرده است که از نیروهای مسلح علیه تهدیدهای داخلی و باندهای تبهکار استفاده کند. اما این ایده در کشوری که از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ تحت حاکمیت یک دیکتاتوری نظامی بوده محبوبیت ندارد. در نهایت می‌توان گفت تقویت ارتش آرژانتین در شرایط فعلی با سیاست‌های دولت تناقضات زیادی دارد. این مساله می‌تواند اعتماد مردم را به دولت میلی تحت‌تاثیر قرار دهد و به مانعی برای به مقصد رسیدن سیاست‌های اقتصادی دولت تبدیل شود.