گرامیداشت استاد پیشکسوت اقتصاد

صبح روز چهارشنبه ۹ خردادماه، مهدی تقوی، استاد پیشکسوت اقتصاد دانشگاه‌های علامه‌ طباطبایی و علوم و تحقیقات، چشم از جهان فروبست. در پی این ضایعه،‌ روز شنبه ۱۲ خرداد، مراسم یادبود این استاد فقید با حضور جمعی از همکاران و شاگردان برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی برخی از همکاران و دوستان او همراه بود؛ بر این اساس، دکتر علی صادقی تهرانی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر کامران محمدخانی رئیس دانشکده‌ مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات، ابوالقاسم فخاریان ‌از اعضای انجمن حسابداران خبره، و پرویز صداقت پژوهشگر اقتصاد سیاسی از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداختند.دکتر مهدی تقوی، اقتصاددان ایرانی و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علوم و تحقیقات، صبح روز ۹ خرداد دار فانی را وداع گفت. این استاد پیشکسوت اقتصاد مدت‌ها در بستر بیماری بود و با وجود اینکه یک چهره رسانه‌ای به شمار می‌آمد، در سال‌های بیماری به‌ناچار از دنیای رسانه و تدریس فاصله گرفته بود. این استاد پیشکسوت اقتصاد و حسابداری در سال ۱۳۲۴ در همدان چشم به جهان گشود.

او لیسانس بازرگانی خود را از مدرسه عالی بازرگانی تهران و فوق‌لیسانس مدیریت را از دانشگاه پلی‌تکنیک کینگستون انگلیس دریافت کرد. در ادامه موفق شد فوق‌لیسانس بازرگانی را از دانشگاه بیرمنگام انگلیس و دکترای اقتصاد را از دانشگاه تهران دریافت کند. این استاد فقید که از سال‌های پیش از انقلاب در دانشگاه‌ها تدریس می‌کرد، در دهه ۶۰ به‌عنوان مدیرمسوول نشریه «حسابدار» نقش مهمی در توسعه دانش مدرن حسابداری ایفا کرد. او همچنین عضو هیات تحریریه فصلنامه علمی-‌پژوهشی پژوهش‌نامه اقتصاد ایران، عضو هیات تحریریه فصلنامه رفاه اجتماعی، مدیر‌مسوول ماهنامه حسابدار، عضو هیات تحریریه اطلاعات سیاسی‌-اقتصادی و عضو هیات تحریریه و سردبیر پژوهش‌نامه اقتصادی بود.

یادبود استاد تقوی

به دنبال ضایعه درگذشت این استاد شناخته‌شده علم اقتصاد، در روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب ‌مراسم یادبودی با حضور همکاران و شاگردان او برگزار شد. در این مراسم، چهار تن از همکاران این استاد پیشکسوت به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدا، دکتر کامران محمدخانی، رئیس دانشکده‌ مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات، ضایعه درگذشت این استاد اقتصاد را به همکاران و شاگردان او تسلیت گفت. محمدخانی با اشاره به اینکه مرحوم تقوی سه دهه از عمر خود را در دانشگاه علوم و تحقیقات صرف تربیت و پرورش شاگردان کرد، یاد و خاطره او را گرامی داشت. محمدخانی مهم‌ترین خصیصه اخلاقی او را این‌گونه توصیف کرد که شاگردان خود را در ابتدای راهی که در آن گام نهاده بودند، ناامید نمی‌ساخت.در بخش بعدی این یادبود، ابوالقاسم فخاریان، ‌از اعضای انجمن حسابداران خبره، به بیان سخنانی درباره دکتر مهدی تقوی پرداخت و با برشمردن ویژگی‌های مثبت ایشان، اشعاری را درباره آن مرحوم بیان کرد.در ادامه، پرویز صداقت، پژوهشگر اقتصاد سیاسی، پیام عبدالله کوثری، مترجم و شاعر شناخته‌شده، را قرائت کرد. صداقت به این نکته اشاره کرد که مرحوم تقوی دستی بر شعر و ادبیات داشت و اولین کتاب او نیز در ابتدای دهه چهل در همین زمینه منتشر شد.

در نهایت، دکتر علی صادقی تهرانی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در مراسم یادبود دکتر تقوی به سخنرانی پرداخت. صادقی تهرانی در ابتدا به خصوصیات اخلاقی و علمی مرحوم پرداخت و آنها را فراتر از تعارفات متداول دانست. به گفته این استاد دانشگاه، شاگردان و همکاران او می‌توانستند تایید کنند که آنچه در این مراسم از او گفته شد رنگی از اغراق ندارد. طبق برنامه اعلام‌شده قبلی، قرار بود دکتر حسین عبده‌تبریزی نیز در این مراسم سخنرانی کند که به علت کمبود وقت این اتفاق رخ نداد.