format-124 copy

بانک مرکزی آرژانتین برای ششمین بار در دوران ریاست‌جمهوری خاویر میلی نرخ بهره این کشور را کاهش داد، اما این اقدام به مذاق پول ملی این کشور خوش نیامد و پزو با افت 12درصدی مواجه شد. بر این اساس، در‌حالی‌که نرخ بهره سیاستی از سطح 50درصد به 40درصد کاهش یافت، نرخ آزاد دلار به بالاتر از 1200پزو بازگشت. به این ترتیب فاصله نرخ بازار آزاد با نرخ رسمی دلار به 44درصد رسید. این در حالی است که پیش‌تر میلی این فاصله را از 200درصد به 18درصد کاهش داده بود. به نظر می‌رسد سیاست نامتعارف کاهش نرخ بهره در شرایط تورمی بار دیگر در حال نمایان ساختن آثار سوء خود است و می‌تواند به عنوان نقطه‌ای سیاه در کارنامه میلی به ثبت برسد.

آرژانتین از جمله کشورهایی است که قیمت‌های ارز متفاوتی دارد. برای مثال قیمت دلار در بازار رسمی این کشور یک عدد و در بازار سیاه آن عدد دیگری است. هرچند که قیمت دلار در بازار رسمی به تحولات بازار واکنش نشان نمی‌دهد، با‌این‌حال این اوضاع در بازار سیاه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. برای مثال پس از ماه‌ها ثبات در هفته گذشته پزو در بازار سیاه این کشور دچار افت شدید شد و قیمت هر دلار آمریکا به 1247 پزو رسید که یک رکورد محسوب می‌شود. در واقع در بازاری که معامله‌گران و صاحبان کسب‌و‌کار از آن استفاده می‌کنند ارزش پزو در طول یک هفته 12درصد کاهش یافت و به مقدار مذکور رسید. سقوط شدید ارزش پزو به این معنی است که فاصله بین نرخ‌های ارز در بازار‌های غیر‌رسمی این کشور و نرخ ارز رسمی به صورت قابل‌توجهی افزایش یافته و به 44درصد رسیده است. در‌حال‌حاضر هر دلار آمریکا در بازار رسمی آرژانتین معادل 873 پزو است.

سیاست پولی نامتعارف

روز سه‌شنبه بانک مرکزی آرژانتین برای ششمین‌بار در زمان ریاست خاویر میلی، نرخ بهره خود را کاهش داد. بر اساس بیانیه‌ای که در وب‌سایت بانک مرکزی آرژانتین منتشر شد، مقام پولی نرخ بهره سیاستی خود را از 50درصد به 40درصد کاهش داد. این عدد در دسامبر گذشته معادل 133درصد بود و تا به امروز افت قابل‌توجهی را تجربه کرده است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که کارکنان صندوق بین‌المللی پول هشتمین بازنگری در برنامه 44میلیارد دلاری آرژانتین را امضا کردند. در صورت تایید هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول، این اقدام به این کشور برای پرداخت بدهی به وام‌دهنده مستقر در واشنگتن حدود 800میلیون دلار فرصت تنفسی می‌دهد.

این سیاست نامتعارف بی‌پاسخ نماند و پول ملی آرژانتین با افت 12درصدی مواجه شد. بر این اساس، در‌حالی‌که نرخ رسمی ارز در آرژانتین معادل 873 پزو در برابر هر دلار آمریکاست، نرخ بازار غیررسمی تا سطح 1247پزو پیش رفت. به این ترتیب فاصله نرخ بازار آزاد با نرخ رسمی دلار به 44درصد رسید. پیش‌تر یکی از دستاوردهای میلی این نکته بود که فاصله بازار رسمی و غیررسمی را از سطح 200درصدی به 18درصد کاهش داده است. در ماه‌های گذشته خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین، سعی داشته با اقدامات خود کنترل‌های ارزی در آرژانتین را از میان بردارد. با‌این‌حال این هدف زمانی محقق خواهد شد که فاصله میان قیمت ارز رسمی و غیر‌رسمی نزدیک باشد. کاهش ارزش پزو در هفته گذشته موجب شده دستیابی به اهداف این‌چنین سخت‌تر از گذشته باشد.

 تورم ماهانه آرژانتین از زمان روی کار آمدن میلی کاهش یافته و از 26درصد در دسامبر به 8.8درصد در آوریل رسیده است. طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرد، تیم اقتصادی او معتقد است این روند کاهشی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنند که افزایش سطح قیمت مصرف‌کننده تا ماه سپتامبر به 3.8درصد کاهش یابد. این عدد بسیار کمتر از نرخ 5.8درصدی است که تحلیلگران در نظرسنجی بانک مرکزی انتظار داشتند. اما بر اساس آمار رسمی، تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه آوریل به 289.4درصد رسید که بالاترین سطح در حدود سه دهه گذشته است.

چالش سه‌گانه اقتصاد آرژانتین

سیاست‌ پولی رئیس‌جمهور لیبرتارین آرژانتین در تضاد با سیاست پولی متعارف است و می‌توان از این نظر او را مورد انتقاد قرار داد. اما تنها عامل تضعیف پزو را نمی‌توان به سیاست‌های او نسبت داد. کندی صادرات غلات، به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع ارزی آرژانتین، از جمله دلایل افت ارزش پزو در مقابل دلار است. از سوی دیگر، برنامه‌های اصلاحی میلی در کنگره این کشور به مشکل خورده و با تاخیر مواجه شده است؛ تنها شانس او به این نکته بستگی دارد که بتواند با فرمانداران منطقه‌ای توافق کند تا با اقلیت نمایندگان خود در کنگره اصلاحات را پیش ببرد. در همین راستا، یکی از فعالان مالی در آرژانتین به خبرنگار رویترز اعلام کرد که «شما در کنگره شاهد فشار به دولت هستید، کشاورزان کمتر از حد انتظار درآمد ارزی به دست آورده‌اند و با این نرخ‌های جدید هیچ انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و صندوق‌ها وجود ندارد.»