مثلا اینکه آیا در خانوار افراد معلول و دارای بیماری‌های خاص پرهزینه موجود است، در این شناسنامه قید می‌شود. مشاور معاون وزیر کار در ادامه افزود: مجموعه همه این شاخص‌ها که با فرمول و الگوریتم خاصی محاسبه می‌شود، یک خروجی دارد که در شناسنامه اقتصادی خانوار منعکس می‌شود. بر این اساس مشخص می‌شود که هر خانوار در چه دهکی باید جانمایی و قرار داده شود. او تاکید کرد: هر خانواری نسبت به این فرآیند و شکل جانمایی صورت‌گرفته در رابطه با دهک خود اعتراض دارد، می‌تواند اعتراض خود را در یک سامانه مجازی اعلام کند. ما یک سامانه کاملا باز و با دسترسی سریع در فضای مجازی داریم که عبارت است از سامانه مجازی به آدرس اینترنتی http://hemayat.mcls.gov.ir که افراد می‌توانند به آن مراجعه و اعتراض خود را فورا در آن ثبت کنند تا بررسی شود.

یحیوی در پاسخ به سوالی پیرامون وجود نوع جانمایی افراد در دهک‌ها در درگاه پنجره هوشمند خدمات دولت، اظهار کرد: در همان سامانه مجازی «حمایت» که پیش‌تر اعلام کردیم، دهک دقیق افراد قید شده و هیچ پایگاه یا نقطه و درگاه دیگری معیار تعیین دهک افراد نیست. او در توضیحی پیرامون کالابرگ الکترونیکی و طرح فجرانه گفت: در مرحله جدید اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی که با عنوان فجرانه مطرح شده است، ما یک قیمت مبنایی داریم که آن قیمت از مقطع سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود و قرار است مابه‌التفاوت قیمتی با سال ۱۴۰۱ پرداخت شود. هر خانوار که می‌خواهد این سبد با اقلام یازده‌گانه مشخص‌شده (شامل ماکارونی، روغن، لبنیات، حبوبات، گوشت و…) را تهیه کند، باید ۵۲۳هزار تومان پرداخت می‌کرد تا این سبد را به طور کامل دریافت کند.

اکنون قیمت روز این سبد به ۷۴۳ هزار تومان است. لذا مابه‌التفاوت قیمتی جدید ۲۲۰هزار تومان است که در طرح فجرانه پرداخت می‌شود. در واقع این ۲۲۰هزار تومان یک جبران مابه‌التفاوت است که در قالب یارانه به افراد تعلق می‌گیرد و مستقیم روی رقم نقدی پرداختی نمی‌آید. یحیوی با بیان اینکه «مردم در فیش دریافتی و تراکنش‌ها این ۲۲۰ هزار تومان را نمی‌بینند اما عملا در محاسبات قیمتی کالاها در حال اعمال شدن است» گفت: به طور کلی افراد برای بهره‌مندی از کل این ۲۲۰هزار تومان باید از هر ۱۱ قلم کالای معین‌شده مصرف داشته باشند. یعنی این‌گونه نیست که مردم کل سبد خود را از یک قلم کالا تهیه کرده و مشمول این مابه‌التفاوت باشند. در این مرحله برخلاف مرحله گذشته جابه‌جایی اعتبار نداریم. یعنی دیگر یک خانواده  نمی‌تواند کل اعتبار خود را برنج بخرد. در این مرحله هر فرد فقط اعتبار همان کالا را می‌گیرد و برای بهره‌مندی کامل باید از هر ۱۱ قلم خرید داشته باشد. البته در این مرحله جابه‌جایی اعتبار تنها بین گروه کالاهای لبنیات وجود دارد. یعنی فرد می‌تواند بین شیر و ماست و پنیر جابه‌جایی انتخاب داشته باشد. لذا باز هم تاکید می‌کنیم که اگر می‌خواهید از کل ۲۲۰ هزار تومان یارانه اضافی برای جبران مابه‌التفاوت قیمتی سبد استفاده کنید، حتما باید از همه ۱۱ قلم مشخص‌شده در فروشگاه‌های طرف قرارداد ما خرید کنید.

مشاور معاون وزیر کار تصریح کرد: پوشش ما در فروشگاه‌های طرف قرارداد (هفت، جانبو، گندم، افق کوروش، رفاه و...) کامل است و اکنون ۲۱۰هزار فروشگاه به شبکه ما برای توزیع کالابرگ الکترونیکی متصل است. این شبکه کاملا تا روستاها توسعه یافته است. اکنون ۸هزار میلیارد تومان منابع دولتی و ۲۴هزار میلیارد تومان منابع مردمی در این طرح وارد و هزینه شده است. لذا این طرح تا تمام شهرستان‌ها و روستاها باید پوشش داشته باشد و این حجم از تراکنش نشان از توسعه دقیق طرح دارد. اگر فروشگاهی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ذیل این طرح مدعی ‌عدم اتصال به طرح شد، شهروندان فورا می‌توانند ادارات کار و وزارت تعاون را به صورت حضوری در ادارات یا به صورت تلفنی مطلع کنند. یحیوی تاکید کرد: ما در اثر اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی علی‌رغم برخی شایعات کمبود کالایی نداشتیم و مردم به‌راحتی درحال خرید مایحتاج خود هستند.

صفوف مردم در برخی فروشگاه‌ها برای اقلامی چون مرغ بیشتر ناشی از عدم مراجعه به دیگر فروشگاه‌ها و مراکز توزیع خلوت‌تر یا تاکید بر استفاده از مرغ منجمد بوده است، درحالی‌که گوشت و مرغ گرم نیز جزو اقلامی است که مشمول یارانه کالابرگ الکترونیکی هستند. البته کمبود خاصی در این حوزه به ما گزارش نشده است. قیمت مبنایی گوشت گرم و منجمد البته با هم متفاوت است که آن تفاوت قیمتی را مردم ناگزیر باید خود پرداخت کنند. او در پاسخ به انتقادی پیرامون انتخاب سبد یازده‌قلمی کالاهای خوراکی و این موضوع که گفته می‌شود تعداد این اقلام به نسبت یارانه اختصاص‌یافته زیاد است، گفت: انتخاب این سبد در پی کار کارشناسی دقیق در حوزه تغذیه و نیازهای روزمره بدنی شهروندان توسط متخصصان تغذیه و با حضور کارشناسان اقتصادی در کنار آنان صورت گرفته و انتخاب یازده قلم مبنای کاملا علمی دارد. این یازده قلم کلیه ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و ریزمُغذی‌ها را پوشش می‌دهد. کالری موردنیاز فرد منطبق بر استاندارد انستیتوی تغذیه ایران در این طرح معیار و ملاک بوده است. خود این انستیتوی علمی در طراحی و انتخاب اقلام این سبد نقش داشته و انتخاب کالاها بی‌مبنا نبوده است./ایلنا