نیازمند همت مشترک دولت و بخش خصوصی برای حفظ ثبات اقتصادی هستیم

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در جریان سفر به استان هرمزگان با حضور در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در هرمزگان، با تبریک فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از اتاق بازرگانی برای برگزاری این نشست تشکر کرد و گفت: ما و شما در دو سال گذشته در مسیری قرار گرفتیم که می‌خواهیم فرهنگ سازمانی گذشته دستگاه‌ها را که در دولت نفتی اعتنای ویژه‌ای به تولید‌کننده و صادر کننده نمی‌شد تغییر دهیم و خلاف این جهت حرکت کنیم. او با اشاره به مصادیق عملی این رویکرد در دولت سیزدهم اشاره کرد و برای نمونه از رفع انحصار از مجوز صیادی نام برد و افزود: کشور اگر بخواهد از اقتصاد متکی به نفت عبور کند و بر شانه‌های تولید‌کنندگان و صادرکنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و ارزش‌آفرین اداره شود، این مسیر بسیار دشواری است که باید خلاف عادت سازمان‌ها که در طول روزگارانی رسوخ کرده حرکت کرد.

خاندوزی اظهار امیدواری کرد که در نتیجه این رویکرد دولت سیزدهم، آرام آرام فضا به سمت حمایت از تولیدکننده و صادرکننده تغییر کند. او با اشاره به کاهش بخشنامه‌های گمرکی برای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد گفت: امسال به‌رغم همه دشواری‌ها سعی کردیم به این اصل پایبند باشیم، چراکه معتقدیم هیچ مصلحتی بالاتر از پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد برای تولید‌کننده و به ویژه صادر‌کننده که بازار صادرات را به‌سختی توانسته حفظ کند وجود ندارد. وزیر اقتصاد یادآور شد: در ۱۰ ماه امسال بخشنامه‌های گمرکی به نصف کاهش یافت و امیدواریم در سال آینده این رویکرد با شدت بیشتری تداوم پیدا کند تا آرام‌آرام فرهنگ سازمانی که مبتنی بر صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه بوده است، تغییر کند. خاندوزی به فعالان اقتصادی اطمینان داد که اگر برخوردی نامناسب از سوی زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد با تولید‌کننده یا صادر‌کننده و مؤدیان صورت گیرد به نحوی برخورد خواهد شد که چنین اتفاقاتی تکرارشونده نباشد.

وزیر اقتصاد خطاب به فعالان اقتصادی بخش خصوصی تاکید کرد: از شما بزرگواران درخواست می‌کنم کمک کنید به ثبات اقتصادی بازگردیم. نوساناتی در بازار سرمایه و بازار ارز ایجاد می‌شود، اما دولت و بخش خصوصی باید اراده مشترک خود را برای مهار آن قرار دهند. دولت تا حد ممکن تولید‌کننده و صادر‌کننده را از این نوسانات مصون نگه دارد. از سوی دیگر بخش خصوصی هم با سازوکار قیمت‌گذاری و جلوگیری از تورم به دولت کمک کند تا بعد از چندین سال که در دام تورم‌های بالا گرفتار بوده‌ایم بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم و در آستانه ماه مبارک رمضان و شب عید این ثبات اقتصادی را حفظ کنیم. او از بخش خصوصی خواست تا مطالبات خود را در این زمینه از دولت مطرح کنند و اطمینان داد که دولت کمک خواهد کرد تا بتواند ثبات نسبی را حفظ کند. /ایلنا