در این نشست همچنین حسین عبده تبریزی، دبیر علمی این رویداد با ایراد سخنانی گفت: آخرین محصولات و تحولات جامعه مالی، بار دیگر امسال در کیش اینوکس میان شرکت‌کنندگان رد و بدل می‌شود و محمل این کار مجموعه نشست‌ها و پنل‌های علمی است که برگزار می‌شود.  او محتوای این کار را بیشتر متمرکز بر مسائل مالی بنگاه دانست تا دخالت سیاستگذار؛ بنگاه‌ها و موسسات مالی که به گفته عبده می‌توانند در این دوره سخت تحریم‌ها و در جهانی پر ازعدم اطمینان و آشفتگی کسب‌وکار، نقشی مناسب و مثبت ایفا کنند. عبده پرسید: بنگاه‌های مالی در مدیریت منابع مالی و هماهنگی میان بنگاه‌ها و دریافت‌کنندگان تسهیلات نقشی اساسی ایفا کرده‌اند یا نه؟ و اگر نه چرا؟ این سوالاتی است که در کیش اینوکس به آن پاسخ‌هایی خواهیم داد.

او در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بخش مالی کشور باید با پیشرفت‌های فناورانه جهان در زمینه مالی همگام شود و کیش اینوکس یکی از اهداف خود را همین مساله قرار داده است. در افتتاحیه این همایش هادی خانی، رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد، در سخنان خود گفت: کسانی که در جریان قوانین مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم فعال هستند می‌دانند که روح این قوانین چند محور دارد، یکی بعد داخلی یعنی حمایت از تولید شناسنامه‌دار و مبارزه با فعالیت پنهان و باید ظرفیت این بخش بیشتر محقق شود و با این کار شاهد عدالت مالیاتی نیز خواهیم بود.

او در ادامه گفت: در بعد خارجی و به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، دولت اقدامات گسترده‌ای را برای شفافیت مالی انجام داده است و این فعالیت باید با قدرت هرچه بیشتر برای دفاع از منافع کشور پیگیری شود. او درباره ظرفیت‌های قانونی بحث مبازره با پول‌شویی و تقویت اقتصاد شناسنامه‌دار گفت: ظرفیت قانونی برای جلوگیری از ضربه از طرف بخش پرریسک و برای برخورد با کسانی که در اقتصاد زیرزمینی فعال هستند، وجود دارد و می‌توانیم با شناسایی این اشخاص و برخورد با آنها جلوی ضربات آنان به اقتصاد شناسنامه‌دار را بگیریم. خانی افزود: معیارهای کشف رفتارها و اشخاص پرخطر را تعیین و ابلاغ کردیم و این کار باید با قدرت پیگیری شود. خانی در نهایت از همه حاضران در جمع خواست با قوت بیشتری برای مستندسازی فعالیت‌های خود حرکت کنند تا در سطح جهانی نیز بتوان از فعالیت آنها حمایت کرد. همچنین مالک رحمتی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی سخنران بعدی این مراسم در سخنان خود اشاره کرد: این اتفاق بسیار مهم که در حال رقم خوردن است در شرایطی روی می‌دهد که وزیر اقتصاد به‌دلیل مصادف شدن این رویداد  با سفر چین، پیام خود را از چین مخابره کرده است و من آن را اظهار می‌کنم.

او گفت: ما در این نمایشگاه قرار است مشکلاتی را که در کشور وجود دارد، با کمک شما حل کنیم، تمام اضلاع اقتصاد، یعنی بانک، بیمه، بورس و خصوصی‌سازی مردمی در این نمایشگاه وجود دارد. اگر شاخص‌های سرمایه‌گذاری کشور صعودی نباشد، کشور نمی‌تواند  ادعا کند که رو به پیشرفت است‌ و ان‌شاءالله پس از این همایش شاهد رشد جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشیم.  او تصریح کرد: همه می‌دانیم که به‌دلیل تورم غول‌آسایی که در کشور وجود داشته است، تامین سرمایه با مشکل مواجه بود. در این همایش می‌توانیم در حوزه تامین مالی بزرگ‌مقیاس و نیز بنگاه‌های کوچک و متوسط با کمک شما فعالان اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. رحمتی اضافه کرد: امروز به مهم‌ترین چیزی که نیاز داریم، جلب اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران است و این ‌کار جز از طریق شفافیت و حضور در اتاق شیشه‌ای ممکن نیست، آن‌گاه همه مردم قطعا در بازار سرمایه مشارکت خواهند کرد. او انتشار فهرست مالی بنگاه‌های اقتصادی را نشانه عزم دولت برای این کار عنوان کرد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیگر سخنران این جلسه بود و گفت: بابت استمرار در برگزاری این همایش باید به دست‌اندرکاران تبریک گفت. این همایش می‌تواند در بازار سرمایه به‌عنوان بازوی اصلی تامین مالی کشور نقشی اساسی داشته باشد؛ نقشی که در سال‌های پیش بسیار کمرنگ بود و در سال۱۳۸۴ با تصویب قانون رسمی سازمان بورس پررنگ‌تر شد. او همچنین بیان کرد: تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بورس در این سال‌ها، هر سال با افزایش همراه بوده است که نشان می‌دهد این بازار، یعنی بازار سرمایه می‌تواند سهمی پررنگ در تامین مالی کشور داشته باشد. عشقی همچینن از افزایش تعداد نهادهای مالی به‌عنوان نشانه‌ای از پیشرفت در امر تسهیل مشارکت مردمی در بازار مالی یاد کر‌د.

او به نرخ استهلاک بیشتر از میزان تشکیل سرمایه در سال‌های گذشته اشاره و غلبه بر آن را هدف دولت و حاکمیت و بخش مالی کشور توصیف کرد و از نقش مهم بخش خصوصی در این راه سخن گفت. این مقام رسمی همچنین درباره سهام عدالت خبر داد: این سهام یک بخش ۵۰میلیون نفری از کشور را پوشش داده است و بحث انتقال دارایی‌های متوفیان به شکل الکترونیکی به وارثان بدون کارمزد فراهم شده، این برای سهامی که سروکار آن با مردم است، کاری مهم قلمداد می‌شود‌. سپس از سامانه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده است، با حضور مقام‌های حاضر رونمایی نمادین شد.

حسین هاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران نیز در سخنان خود گفت: در کنار دو رکن بانک و بورس، بیمه نقش تامین‌کننده آرامش و آسایش را دارد؛ امروز برای همه آشکار است که تامین مالی و سرمایه‌گذاری بدون اطمینان بخشی بیمه‌ای کاری ناقص خواهد بود؛ بیمه هم نقش بیمه‌گری دارد و هم در سرمایه‌گذاری نقش دارد و بحث امروز ما مردمی‌سازی بیمه در کشور است. در این همایش ۳روزه که با حضور مدیران بخش‌های مختلف مالی کشور برگزار می‌شود، «دنیای‌اقتصاد» حضور فعال داشته و حاضران می‌توانند در تمام مدت نمایشگاه از غرفه آن بازدید کنند و به بحث و تبادل نظر بپردازند. حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در سخنانی که در خاتمه افتتاحیه ایراد کرد این همایش را رویداد بزرگ مالی عنوان کرد و گفت: خوشحالیم که در منطقه آزاد میزبان ۸۰درصد از بخش مالی کشور و خوشامد‌گوی دوستان هستیم.

 او گفت: در پنجمین سال از گام دوم انقلاب هستیم و در این راه تولید ملی و اقتصاد مردمی بسیار مهم است؛ تولید یعنی رفاه و خلق قدرت اقتصادی و اینکه چین و آمریکا مهم هستند به همین دلیل است.  این مقام مسوول دولتی به تفکیک پنج مدل سرمایه پرداخت و گفت: سرمایه یا ملی است، یا انتفاعی است یا خصوصی است یا داخلی یا خارجی است، هرکدام  از اینها اقتضائات خود را دارد. عبدالملکی همچنین با ارائه آماری از سرمایه‌گذاری خارجی در جهان بیان کرد: آمار نشان می‌دهد سرمایه در دسترس جهان ۱۰ تا ۱۲تریلیون دلار است و ما و شما به‌عنوان متولیان سرمایه کشور باید بتوانیم از آن استفاده کنیم. ما در مناطق آزاد چه قانونی چه بر اساس ظرفیت‌های موجود وظیفه داریم جذب سرمایه انجام دهیم.